Kleding: het merk Gsus
Gsus is een Nederlands kledingmerk dat in de jaren negentig is begonnen. Het merk is enigszins omstreden vanwege haar naam. Toch is het ook in het buitenland snel bekend geworden.
Gsus is een Nederlandse kledingmerk dat internationaal aan de weg timmert. Het merk werd in 1993 opgericht door de ontwerpers Jan Schrijver en Angelique Berkhout. Dit gebeurde vanuit een skate-winkel in Arnhem. Inmiddels is het hoofdkantoor in Amsterdam gevestigd. Het bedrijf geeft ook aan andere labels waarvan Gsis en Gbro de bekendste zijn. Beide labels richten zich op kinderen. Ook maakt het bedrijf zonnebrillen en fietsen onder respectievelijk de namen Gsuseye en Gsusbike. Niet alleen in Nederland is het bedrijf bekend, ook in het buitenland. Inmiddels wordt het in achtentwintig landen verkocht en nog eens dertien landen zijn er onafhankelijke winkels waaronder Letland, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten.
Ontwerp
Schrijver en Berkhout hadden zelf genoeg van de in de jaren negentig erg populaire baggy-mode. Zij wilden kleding ontwerpen die anders was. Daarom kwamen ze met het merk Gsus. Voordat ze hun eerste winkel opende hingen ze overal in Arnhem posters op met teksten als Gsus is coming en Welcome to heavens playground. Met deze actie richtte ze de aandacht op zich en het zorgde voor de eerste klanten.
Kleding Gsus
Wat kleding betreft is Gsus begonnen met het ontwerpen van strakke kleding die glitterprinten hebben. Ook is het bedrijf skatebroeken begonnen te ontwerpen. Opvallend aan deze broeken was dat ze uit een herenkostuum gemaakt waren. Als gadget maakt Gsus bikini's die niet bedoeld waren om te te dragen naar het strand, maar juist tijdens het uitgaan. Ze waren onder andere van roze bond gemaakt. Door dit soort dingen wordt de kleding ook veel door travestieten gedragen.
Goede werkomstandigheden
Gsus is aangesloten bij de organisatie Fair Wear Foundation. Deze organisatie ziet er op toe dat de werkomstandigheden van de arbeiders in ontwikkelingslanden die de kleding maken goed zijn. Ook letten ze er op dat de katoenboeren genoeg betaald krijgen voor hun katoen.
Omstreden
Gsus is in sommige kringen omstreden. Sommige mensen zien het als een shockmerk. Dit komt omdat de naam gebaseerd is op Jezus van Nazareth en het logo is een doornenkroon. Deze moest Jezus dragen bij zijn kruisiging. In christelijke kringen wordt het merk dus nauwelijks gedragen en over het algemeen is het aan te raden het ook niet te dragen bij een bezoek aan bijvoorbeeld de kerk.