InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Je eigen kleding ontwerpen

Je eigen kleding ontwerpen

Je eigen kleding ontwerpen Wil jij ook je eigen kleding ontwerpen en dragen? Of misschien zelfs wel verkopen en een succesvol een eigen kledingmerk beginnen? In dit artikel lees je hoe het moet.

De eerste stappen tot een ontwerp

Allereerst is het natuurlijk belangrijk, als ontwerper, om een goed idee te hebben. Waar houd je van? Waar zou je graag mee rond lopen op je kleding? Bedenk ook alvast wanneer je je kledingstuk wilt gebruiken. Denk hierbij aan de verschillende jaargetijden: zomer of winter. Of wil je bijvoorbeeld een pyjama maken? In de winter is het aan te raden om een ontwerp te maken met een neutrale uitstraling, dus probeer felle kleuren te vermijden. In de zomer is zijn felle kleuren juist wel gebruikelijk.

Ontwerp verwerken in de computer

Er zijn verschillende programma’s op de computer waarmee men ontwerpen kan maken. Eén van de betere programma's hiervoor is Adobe Illustrator. Als je niet over dit programma beschikt dan kun je ook gewoon Paint gebruiken of een ander simpel ontwerp programma, maar de kwaliteit zal dan wel minder zijn.

Het is mogelijk om getekende ontwerpen in te scannen en te bewerken met Illustrator. Het is natuurlijk ook gewoon mogelijk om ontwerpen na te maken in Illustrator of deze in zijn geheel te ontwerpen op de computer.

Waar moet je opletten bij ontwerpen

Er is ook een mogelijkheid om gewone foto's op kleding te laten bedrukken, de kwaliteit zal dan echter wel minder goed zijn dan wanneer je een ontwerp in Illustrator maakt als een vector bestand. Je moet er dan wel opletten dat je bij een vector bestand maximaal drie kleuren gebruikt en dat je ontwerp geen kleurverloop bevat. Als men drie kleuren gebruikt is het namelijk mogelijk om het ontwerp als 'voelbare' opdruk te maken. Bedenk wel dat drie kleuren het ontwerp wel erg beperken.

Ontwerpen op kleding zetten

Op Spreadshirt.nl kun je je ontwerp uploaden op vele kleding stukken. Je kunt zoveel laten bedrukken als je wilt. Het is aan te raden om bij de eerste bestelling slechts één ontwerp te bestellen zodat je kunt zien of het zijn gewenste resultaat heeft.

Geld verdienen in met je eigen winkel

Het is op deze site ook mogelijk voor gebruikers om een eigen winkeltje op te starten waarmee geld valt te verdienen. Verzin hiervoor je eigen merknaam en ook je eigen logo. Als je meerdere kledingstukken ontworpen hebt kun je deze in je winkel plaatsen. Het logo en de lay-out van de hele winkel zijn ook aan te passen.

Andere mensen kunnen nu jouw kleding kopen. De ontwerper kan zelf bepalen hoeveel commissie hij of zij met de kleding wil verdienen. Als het merk nog niet zo bekend is, is het niet zo slim om heel veel commissie te vragen, de prijs van de kledingstukken wordt dan heel hoog wat consumenten zal afschrikken om een kledingstuk te kopen.

Geld verdienen met eigen kleding en ontwerpen

Als een ontwerper een ontwerp heeft gemaakt waar hij of zij erg tevreden over is en deze aan anderen wil verkopen, dan is dat ook mogelijk zonder een eigen winkel op te starten. Op Spreadshirt is er een mogelijkheid om je ontwerpen alleen als ontwerp of het ontwerp vast op een kledingstuk in de marktplaats te zetten. Andere gebruikers kunnen dan ook de ontwerpen of kledingstukken overkopen. De commissie valt weer zelf te bepalen door de ontwerper, de ontwerper bepaald dus zelf hoeveel geld hij of zij verdiend.
© 2011 - 2018 Ruttger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleding: het merk GsusKleding: het merk GsusGsus is een Nederlands kledingmerk dat in de jaren negentig is begonnen. Het merk is enigszins omstreden vanwege haar na…
Kinderkleding: het merk JottumKinderkleding: het merk JottumJottum is een relatief nieuw kledingmerk dat erg populair is. In Nederland is het één van de meest populaire merken. De…
Zelf kleding ontwerpen en makenZelf kleding ontwerpen en makenMet patronen bezig zijn en daarna met lappen stof om daar een kledingstuk van te maken is vooral een bezigheid van vrouw…
Abercrombie & FitchHoewel de kleding niet wordt verkocht in Nederland, zal je vast wel van het merk gehoord hebben: Abercrombie & Fitch. He…
Topshop, FlopshopTopshop, FlopshopIedereen kent de grote modeketens wel; Topshop, Zara, Primark, H&M, zijn allemaal voorbeelden van grote ketens. Wat veel…

Reageer op het artikel "Je eigen kleding ontwerpen"

Reacties

Trudie Kramer, 19-07-2015 15:29 #2
Als aktief EHBO-er dragen wij de kledinglijn van de EHBO. De kleurstelling is echter dusdanig NIET onderscheidend, dat we menigmaal voor ROVA medewerkers worden aangezien (niet minderwaardig bedoeld hoor) Graag zouden wij in na-volging van de ambulance-diensten, een nog meer onderscheidende kleurstelling van onze kleding willen.
Is daar ook een programmaatje voor?

Lola, 23-07-2013 00:56 #1
Hoi ik ben bezig met het bedenken met me nicht om een eigen kledinglijn te hebben. we zijn druk bezig met het bedenken hoe we dat gaan doen. deze site heeft ons goed geholpen. bedankt!

veel groeten van onze nieuwe naam.
M.N.L

Infoteur: Ruttger
Gepubliceerd: 18-11-2011
Subrubriek: Mode
Reacties: 2
Schrijf mee!