InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Mode voor het najaar

Mode voor het najaar

Mode voor het najaar De zomer is nog in volle gang of de najaarsmode doet al zijn intrede. In de winkels hangt de nieuwe warmere kleding naast de zomerkleding die sterk afgeprijsd is. Als het nog warm is doet de najaarsmode het nog niet zo goed, want alleen het passen maakt al dat je het erg warm krijgt. Maar we kunnen er al wel naar kijken.

Kleuren

Naast het gegeven dat veel kan qua kleuren, moeten we toch wel stellen dat de warme paarstinten het ook het volgende seizoen goed doen. Al dan niet gecombineerd met verschillende grijstinten. Tinten die variëren van het zacht muisgrijs tot antraciet. Men stelt ook wel dat grijs het nieuwe zwart is en daarmee een belangrijke plaats inneemt bij de basiskleding van de vrouw.

Het diepe paars heeft verschillende varianten en de meeste hebben een rode ondertoon, wat maakt dat bordeaux ook weer veel gezien is. Was bordeaux voorheen nog een kleur die nogal eens bij vrouwen op oudere leeftijd gezien werd, dat alles is veranderd nu het bordeaux is verwerkt in modieuze pakjes met boleroachtige jasjes, klassieke rechte jurkjes en trendy sjaals.

Modellen

Qua modellen van pakjes, bloesjes, jasjes, jurken en broeken is er niet veel nieuws onder de herfstzon. Want veel van de modellen van het vorige seizoen worden ook nu weer gedragen. Bloesjes en vestjes hebben een strakke snit en zijn mooi getailleerd, waarbij de schoudervulling heel voorzichtig weer zijn intrede doet. Geen kapitale oversized schoudervullingen zoals in de jaren 80, maar schoudervullingen die subtiel gezien mogen worden en het model verfraaien.

Bij de zakelijke bloesjes zijn de witte boorden bij de hals en de polsen weer modieus, met een blauwe soepel vallende katoenen stof – of variant daarop -. De zakelijke vesten zijn lang (even boven de knie) en soepel vallend in een super dun gebreide stof en in de genoemde modekleuren, een roestbruine variant en zwart.

De jeugdiger kleding kent nog steeds de spijkerbroek, waarbij de super strakke jeans (alleen voor de allerslankste onder ons) zijn beste tijd gehad heeft. Jeans wordt veel met zwart gecombineerd, zoals jacks, truitjes en bloesjes.

Jassen

Bij de jassen komen de traditionele lodenjassen langzaam weer in de mode. In lengte tot even boven de knie. De kunstbontjassen met grote kragen en mutsen zullen het in de winter weer goed doen. Ook bij de jassen is het grijs ontdekt, maar blijft het zwart het vooralsnog erg goed doen.
De jacks voor jong en oud zien we in de bekende stoffen, maar m.n. het suede in natuurtinten is weer in trek. Cognackleur maar ook het veel lichtere zandkleur of het diep donkerbruin zijn al dan niet met franjes (zoals de laarzen al laten zien) weer in trek.

Prijzen

Het is opvallend dat alle winkels wel wat in de schappen hebben hangen wat in de nieuwe modetrend meegaat en dat heeft als voordeel dat er voor iedere beurs wel wat te krijgen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mode voor het najaar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-08-2009
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!