InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Mode: Grijs is het nieuwe zwart

Mode: Grijs is het nieuwe zwart

Mode: Grijs is het nieuwe zwart Grijs heeft een negatief imago, want is verwijst naar “grijze muis” en wie wil dit nu zijn? Toch is het een onterecht imago, want grijs heeft ook iets gedistingeerds en kan heel stoer staan en last but nog least, grijs kan heerlijk baggy zijn om in te hangen, de hardlopen of zomaar als trendsetter allemaal grijstinten baggy dragen.

Tinten grijs

Er wordt bij zwart/wit denkende mensen niet voor niets gezegd dat er ook nog vele grijstinten zijn. Zowel letterlijk als figuurlijk klopt dit en in de letterlijke zin van het woord bedoelen we dan ook de grijstinten die starten bij nagenoeg wit en gaan door tot antraciet of bijna zwart.

Veilige kleur

Behalve erg fraai kan grijs ook heel veilig zijn. Veilig in de zin van combinaties met zwart of juist een harde primaire kleur.

Enkele fraaie combinaties:
  • Zo kan hardrood (met een gele ondertoon) erg fraai bij muisgrijs of antraciet staan. Uitdagend en opvallend zijn woorden die hierbij horen.
  • Bordeauxtinten tot paars passen erg fraai bij middengrijs en een geheel oogt al snel chique
  • Hardgeel kan prima met middengrijs en van beide tinten staan ze in afgezwakte vorm ook perfect. Lekker zomers en fris.
  • Marineblauw combineer je erg fraai met muisgrijs en wit. Sportief en uiteraard nautisch.
  • Groen kan wat lastiger zijn, maar het groen richting aqua is erg fraai met muisgrijs, maar donkergroen kan erg gedistingeerd staan met antraciet.
  • Maar ook leverkleur kan prima gecombineerd worden. Het staat chique met middengrijs.

Natuurlijk zijn er nog veel meer combinaties te maken of combineer eens verschillende grijstinten met elkaar en neem alleen een accessoire is een sterk afstekende kleur. Bijvoorbeeld hardrood in de vorm van een riem en een tas of schoenen en een tas.

Mogelijkheden in de mode

Dagelijks

Gelukkig is er heel veel grijs van chique 2 of 3-delige pakjes met broek of rok tot baggy harembroeken, vesten te kust en te keur, mooie lingeriesetjes die met warm kant afgewerkt zijn en tassen in leer, suède of een stoere juteachtig materiaal.

De sjaals zijn meestal muisgrijs en van prachtig zachte materialen. In de overjas zie je met name de donkerder kleuren grijs terug, maar daar zijn verschillende materialen subtiel gecombineerd. Een donzige kraag met een wat ruwer materiaal jas waarbij de biesjes en het binnenwerk van een satijnachtig materiaal zijn.

Schoenen en laarzen zijn er van middengrijs tot antraciet te koop. In alle soorten en maten en van uitermate chique tot super stoer. Als je overall met grijstinten werkt is juist aardig bijvoorbeeld een chique middengrijze blouse te combineren met een zwarte spijkerbroek en antracietkleurige stoere hoge laarzen. Verrassende combinaties kunnen op deze wijze eenvoudig gemaakt worden.

Sportief

Op sportief vlak waren er al jaren de aloude en bekende joggingbroeken en truien, maar met name de prints zijn er erg op vooruit gegaan. Leuke teksten of logo’s in een sterk contrasterende kleur. Draag er een kolletje of poloshirt onder in diezelfde contrasterende kleur en je ziet er ineens een stuk frisser uit.

Maar ook de bekende merken die leuke sets voor iedere sportsoort hebben, hebben veel meer grijs verwerkt in de broekjes en shirtjes. Verschillende grijstinten met een zachte kleur of juist een fluorescerende kleur. Is een beetje gelinkt aan het type sport en zo zal tennis eerder een zachte kleur kennen en hardlopen of fietsen eerder een fluorescerende kleur. Prima, is immers ook wel zo veilig. Binnen de zwemsport overheerst zwart nog steeds of de primaire kleuren, maar zo nu en dan zie je ook antraciet in zwemkleding opduiken.

Sportschoenen zie wel al jaren in allerlei grijstinten. Vaak ietwat opgepimpt met leuke strepen.

Tot slot

Combineer verschillende grijstinten op gevoel en durf ook verschillende materialen te combineren. Er is van alles te koop en zo gaat de winter moeiteloos over in de lente, ook qua kleuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Universele modekleuren voor de winterUniversele modekleuren voor de winterHet sterk veranderende modebeeld van jaren geleden is voorbij, alles mag en kan. Dat maakt het een stuk aantrekkelijker…
Mode: verschillende kleren met verschillende doelenMode: verschillende kleren met verschillende doelenDe eerste kleding werd van dierenhuiden gemaakt, die bescherming gaven tegen kou, wind en regen. Kleren beschermen ons n…
Het nieuwe zwartHet nieuwe zwartZwart is zo’n kleur die je altijd en overal terug ziet komen. In de zomermaanden wellicht iets minder dan in de winterma…
De kleding van de BourgondiërsDe kleding van de BourgondiërsDe Bourgondiërs waren een volk die oorspronkelijk woonden in Scandinavië. Hun naam is ontleend van het Deense eiland Bor…
"Zwart op zwart” in de mode"Zwart op zwart” in de modeZwart is een universele kleur, maar we willen wel eens wat anders en dus gaan de dames en heren in de modewereld aan de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mode: Grijs is het nieuwe zwart"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-01-2011
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!