InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Verschillen tussen echt bont en nepbont

Verschillen tussen echt bont en nepbont

Echt bont herkennen is niet moeilijk. Door een paar eenvoudige testjes te doen in de winkel kun je er achter komen of je een kledingstuk met echt bont in handen hebt. Er zijn vier trucjes die je vrij gemakkelijk kunt doen. En hoe moet je bont reinigen? Gewoon wassen is niet verstandig. Je kunt kledingspray gebruiken waarna je het laat luchten, of je brengt het kledingstuk naar de stomerij.

Hoe herken je echt bont?

Echt bont of nep bont? Hoe zie je in de winkel of je te maken hebt met echt bont of een nepvariant? Kunstmatig bont is heden ten dage van ontzettend goede kwaliteit. Ook zie je steeds vaker dat echt bont kort geschoren is en soms gekleurd. Het wordt dan gebruikt in kleding waardoor het moeilijk is te zien of het kunstmatig bont is.

Kledingstukken met een bontkraag of een bontrandje hebben vaak geen vermelding van de bontsoort. Het is dan niet duidelijk of je te maken hebt met echt bont of nepbont. (Nep)bont is vaak verwerkt in kragen van blouses en jassen.

Trucjes om echt bont van nep bont te onderscheiden

Door de onderstaande trucjes toe te passen kun je er snel achter komen of je te maken hebt met echt bont of nep. Er zijn vier simpele testjes die je kunt doen om er achter te komen:
  • de onderwoltest
  • de ledertest
  • de windtest
  • de geurtest

De onderwoltest

Onderwol is dat gedeelte van de vacht van een dier dat dicht op de huid zit. Het is vaak wat dikker waardoor het dier bij koude temperaturen lekker warm blijft. Hoe kun je onderwol herkennen? Duw hiervoor het bovenste gedeelte van de vacht een beetje op zij. Let op, dit kan alleen maar bij bont dat wat langer is, dus niet kort geknipt. Als je nu wat onderwol tevoorschijn ziet komen dan heb je te maken met echt bont.

De ledertest

Zoals de huid van het dier vastzit aan het vel (leder) zo moet dat in de kledingstukken ook zijn verwerkt. Echt bont zit dus altijd vast aan leder. Om de leder test te doen duw je de haartjes iets op zij. Je kunt dan zien of het bont geweven is of dat het aan echt leder vastzit.

De windtest

Kunstmatig bont is vaak steviger van structuur. Echt bont is dat niet. Als het een klein beetje waait dan gaan de echte bonthaartjes al heen en weer. De windtest kun je doen door zachtjes over het bont heen te blazen. Als de haartje soepel meebewegen met de wind dan is het hoogst waarschijnlijk echt bont.

De geurtest

Deze test is misschien niet geschikt om in een winkel te doen. Het verschil tussen kunstmatig bont en echt bont merk je ook bij verbranding. Kunstmatig bont is van synthetische vezels gemaakt. Bij verhitting smelten deze vezels tot kleine bolletjes. Echt bont ruikt anders als het wordt verhit. Een beetje zoals je eigen haar als dat verschroeit. Bovendien ontstaat er geen bolletje bij verhitting. Echter, deze test is wat rigoureus om uit te voeren omdat je het product moet verhitten waardoor het beschadigt.

Bont wassen?

Om een bontkraag schoon te krijgen kun je bijvoorbeeld kledingspray gebruiken. Dit spuit je er op waarna je het kledingstuk in frisse lucht ophangt om te luchten. Je kunt ook het kledingstuk naar de stomerij brengen. Bij een stomerij wordt bont op een professionele manier gereinigd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillen tussen echt bont en nepbont"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 24-01-2011
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!