Bontjas kopen: Wat kost echt bont en waar moet je op letten?

Echt bont mag weer. Kunstbont is uit en echt bont is in. Na een lange periode, waarin het in Nederland bijna uit den boze was om bont te dragen, duiken er opeens weer echte bontjassen op. Maar waarop moet je letten, wanneer je een bontjas wilt gaan kopen? Wat voor soorten bont bestaan er? Hoe maak je een keuze voor konijn, nerts of ander bont? Hoe kies je het model? Wat kost een bontjas of bontmantel en waar kun je het beste een nieuwe of tweedehands bontjas kopen?

Waarop moet je letten bij het kopen van een bontjas of bontmantel?

Belangrijk is om allereerst na te denken over wat voor soort bontjas of mantel je graag wilt hebben. Gaat het je met name om stijl of ook om hoe warm de vacht precies is? Wil je een hele modieuze bontjas of liever een model dat je nog jaren kunt dragen? Afhankelijk van het soort bont en de lengte kan de uiteindelijke prijs van een bontjas enorm verschillen. Wat hierbij ook belangrijk is, is te weten dat de prijs van bont ook afhankelijk is van hoe de jas wordt gemaakt. Wanneer de jas bestaat uit allemaal patchwork lapjes bont is die voordeliger dan een jas, die uit één pels wordt gemaakt.

Houd er ook rekening mee dat sommige soorten bont meer haren en uitvallen dan andere. Konijn is goedkoop maar blijft ook minder lang mooi dan bijvoorbeeld nerts of chinchilla. Bij het kopen van een tweedehands bontjas moet je goed letten op beschadigingen en kale plekken. Je kunt een beschadigde jas kopen en die laten herstellen bij een bontwerker. Het bewerken van bont is echter niet eenvoudig en ook niet goedkoop en je moet er dan ook rekening mee houden dat het laten vermaken of herstellen van een bontjas of bontmantel honderden euro's kost.

Wat voor soorten bont bestaan er?

Er bestaan enorm veel soorten bont maar de meest bekende zijn muskusrat, chinchilla, konijn, kalf, lam, nerts, sabel, beer, vos en wolf. Ieder type bont heeft zijn eigen unieke kenmerken, vacht (kort en langharig), duurzaamheid en kleur. Bont wordt geïmporteerd uit verschillende delen van de wereld zoals Rusland, Canada, USA, Afrika en Zuid-Amerika. Behalve echt bont bestaat er natuurlijk ook imitatie, namaak of nepbont. Een nepbontjas is makkelijk te herkennen met name door er aan te voelen.

Hoe kies je het model, de kleur en de bont soort?

Welke modellen en kleuren bont je het beste staan verschilt van persoon tot persoon. Denk dus goed na wat voor model bij je past en kies liefst voor een model dat ofwel tijdloos ofwel modieus is. Met name aan de schoudervullingen kun je vaak zien dat een bontjas jaren oud is. Een kort model is leuk maar past niet op alle kleding. Qua investering heb je vaak meer aan een bontmantel. Kleur hangt natuurlijk ook samen met de bontsoort. Bontjassen variëren in kleur van wit, crème, beige, camel tot bruin en zwart. Sommige jassen zijn geverfd, waardoor er meer exotische kleuren zoals rood, paars of roze mogelijk zijn. Kies voor een kleur die je goed staat en zorg ook dat de bontjas past op je normale kleding.

Wat kost een nieuwe of tweedehands bontjas?

Je kunt al een nieuwe bontjas kopen vanaf ongeveer 500 EUR afhankelijk van de manier waarop de jas gemaakt is en de bontsoort. Konijn is het goedkoopst, terwijl kat een vrij voordelig alternatief vormt voor duurdere bontsoorten als nerts of chinchilla. Tweedehands kun je al vanaf zo'n 50 EUR een jas kopen op de markt maar vaak zijn dit oude bontjassen met modellen, die niet meer in de mode zijn en zijn de bontjassen in slechte staat van onderhoud. Koop nooit een bontjas tweedehands via marktplaats of eBay, die je niet in het echt hebt gezien.

Waar kun je een goedkope bontjas kopen?

Je kunt in gespecialiseerde bontwinkels prachtige jassen kopen in het duurdere segment. Hier kunnen ze je het beste adviseren over de soorten bont, hun kleuren, de bewerking, het onderhoud en de verschillende modellen. Vaak is op deze manier kopen niet het meest goedkoop. Import en online kopen zijn voordeliger maar met name aan te raden voor het kopen van een nieuwe bontjas. Tweedehands kun je terecht op de markt, op Marktplaats en op eBay. Voor een tweedehands bontjas of mantel is het aan te bevelen de jas eerst te bekijken en te passen, voordat je hem koopt.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen: Waarop moet je letten bij aankoop van een auto?Een auto kopen is voor veel mensen toch een beetje griezelig maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je met een paar es…
Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands aut…
Leren jas: Tips voor het kopen van lederen jassen en jacksEen leren jas of jack blijft voor vrouwen en mannen erg populair, wanneer je modieus en toch warm over straat wilt lopen…
Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?Studieboeken zijn duur in aanschaf. U kunt geld besparen door deze boeken tweedehands te kopen. Deze boeken zijn kwalita…

De man draagt weer schoenen met hakkenIn een tijd waarin vrouwen op steeds hogere hakken lopen en bewonderend worden nagekeken, is de man aan een inhaaloperat…
Tips voor het kopen van een bh80% van de vrouwen draagt de verkeerde bh-maat. Erg jammer want een goede bh kan optisch kilo's schelen. Daarbij voel je…

Reageer op het artikel "Bontjas kopen: Wat kost echt bont en waar moet je op letten?"

Reacties

Bernadette Strybol, 05-01-2018 08:20 #33
Beste,
Kun je mij eens zeggen wat een echte luipaardmantel kost?
Alvast bedankt

Yvonne, 30-01-2017 16:34 #32
Ik heb van een oudtante een bontjas gekregen. Na haar sterven wil ik deze heel erg graag dragen. Ik durf niet goed. Is dit terecht of mag het?

Lindsey, 06-02-2016 09:02 #31
Laten we vooral respect gebben voor alles en iedereen. Ik denk dat dat al een begin zou zijn. Respect voor mens en dier, iedereen een waardig bestaan gunnen. Als ik zie wat de mens met mensen doet en met dieren… Pure horror soms, dan schaam ik me echt om mens te zijn!

Tika, 01-01-2016 17:35 #30
Vraagje: Als je een bodywarmer koopt van wasbeer (raccoon) zitten die haren stevig vast of als je aan de haren trekt, trek je die er dan zo uit net als bij b.v. konijn? Kan het nergens op internet terug vinden vandaar mijn vraag. Bedankt.
Gerry

Lorraine, 09-12-2015 15:06 #29
Bont heeft altijd al gemogen. Men moet zich gewoon niks aantrekken van die peta-aanhangers die wel de dienst denken uit te maken. Ik ben een trotse draagster van bont. Voorheen was het 2 keer per jaar nieuwe sjaals en mutsen kopen/weggooien. Mijn bontsjaal is nu na tien jaar nog steeds mooi en heerlijk warm. Bont is een duurzame grondstof die je decennia lang kan doorgeven en hergebruiken. Zelfs het recyclen van plastic stoot dusdanig veel gifstoffen uit dat het al milieuvriendelijk is om bont te gebruiken. Vergeet daarbij niet de habitat die al die fabrieken innemen om plastic rotzooi en goedkoop textiel in massa te produceren.
Geen plastic aan mijn lijf. Alleen natuurlijke grondstoffen zoals katoen, linnen, wol en bont hoort daar ook bij.
Bont is ecologisch verantwoord, plastic niet!

Sandra, 27-08-2015 10:11 #28
Er is een groot verschil of de dieren speciaal gekweekt worden voor de bonthandel of niet. Een koe of lam wordt toch al gedood voor de voedingsindustrie. Wat maakt het dan uit of er van de huiden jassen gemaakt worden. En we dragen toch ook allemaal leren schoenen en laarzen? Vossen, beren, wolven, nertsen en dergelijke is natuurlijk idioot. Dat onderscheid moet wel gemaakt worden. Maar kijk eens goed waar leer overal voor gebruikt wordt! Zelfs autostoelen zijn soms van leer.

Larissa, 31-10-2014 22:58 #27
Wat een walgelijk artikel! Het mag weer? En "iedereen mag zelf weten of hij/zij voor bont kiest." Hoezo? Dat dier mag toch ook niet kiezen. Wat een dom artikel, haalt het niveau van jullie website enorm omlaag.

Jan, 25-12-2013 13:26 #26
Beste lezers,

Het stelt mij teleur dat er zoveel haat en racisme in deze wereld is, als je kijkt na de landen zoals Syrië, Pakistan Afghanistan Irak al die landen waar ze vechten voor hun vrijheid en alles op alles geven en de Westerse landen blijven maar verkeerde gedachtes geven via de media, er zitten heel veel mensen hierachter die achter de schermen een kop koffie drinken en miljoenen verdienen voor hun PRAATJES (politiek) en de arme mensen/landen maar laten zinken laten lijden en ook niet zo gek gewoon laten sterven zodat zei de macht hebben, en dan zijn er hier mensen die moeilijk doen om bontkragen? geef mij maar een chinchilla ik koop een tondeuse en ik scheer hem wel kaal.

Floor, 05-12-2013 20:29 #25
Het stelt mij teleur dat jullie via dit artikel meewerken aan de bonthandel. De dieren die voor bont gebruikt worden hebben zeer slechte leefomstandigheden en worden op gruwelijke manieren gedood. En waarvoor?! Voor die sier op een zogenaamd hippe of chique jas? Zonde van al die prachtige dieren die hiervoor moeten lijden en sterven. Kies bewust! Er zijn genoeg andere mooie en zeer warme mogelijkheden voor een nieuwe jas. Ik hoop dat komende generaties bewuster en wijzer zullen zijn.

Sisi, 27-01-2013 09:33 #24
De Nederlandse fokkers zijn toch echt wel liefdevol voor hun dieren.
De diertjes zitten er nog beter bij dan dieren bij mensen thuis.
Als het dan de tijd is dan krijgen ze gas in een bak en dan zijn ze dood.

Ik vind het altijd jammer om te zien dat mensen zomaar wat zeggen zonder dat ze eens zelf echt gaan informeren. ;)
Er stond pas nog een mooi artikel in de quest over kuddegedrag. ;)

Oja, als je tegen dierenleed bent dan kun je beter alles gaan weggooien in je huis. Alles wat je bezit is direct of indirect erbij betrokken.
Verder zou ik eerder bont dragen als een synthetische jas. Voor synthetische jas worden hele natuurgebieden weggeveegt van de kaart…

Ron Gelder, 15-01-2013 12:21 #23
Tuurlijk mag bont, al die overdreven reakties die het zielig vinden! Ga dan eerst eens fijn de alligators bevrijden die liggen te wachten om te worden omgezet in een handtas of een paar schoenen. Maar nee, die kun je niet aaien dus hypocriete Nederlanders zijn tegen bont.
Mits de dieren op een normale manier gefokt en geslacht worden (en niet zoals in China levend gevild, BAH!) is bont geen enkel probleem. Hebben we het niet nodig? Bepaalt U dat voor een ander? Kom zeg…

Lola, 30-11-2012 21:09 #22
Wat je er ook van vindt. bont is erg mooi, erg triest ook. Ik heb laatst een aantal jassen uit de jaren 70 gezien, bijna één aangeschaft. Niet gedaan, wellicht nog eens. Het was toen veel gebruikelijker. Ik doe geen dier meer kwaad als ik zo'n oude jas koop of de jaren 50 bontjas van mijn oma draag. Die bontkragen-trend daarentegen is walgelijk; we weten allemaal hoe deze wasbeerhonden aan hun einde zijn gekomen. Zolang je niet weet hoe een dier heeft geleefd of aan zijn einde is gekomen, blijft bont dragen een dubieuze zaak - zul je je altijd een beetje schuldig voelen tijdens het dragen ervan. Een dier dat een natuurlijke dood is gestorven; kon je daar maar een optie op nemen voor een jas - dat zou eerlijk zijn voor mens en dier.

Stefanie, 16-11-2012 13:56 #21
Ja offcourse een bontjas is maar een kleine factor op het gebied van dierenleed. Miljarden dieren gaan dood in de bioindustrie dus die paar bontkragen/jassen maakt dan niks meer uit he? Weet je wat laten we ook geen voedsel meer sturen naar al die ondervoede kindjes in de derde wereldlanden. Pfff er zijn al zoveel mensen wat maken die paar dan nog uit he? Hoe simpel kun je denken. Het ene gruwelijke praat het ander niet goed! Zo zwak dat iedereen altijd maar weer terug valt op de Bio industrie, het 1 is niet erger dan het ander!
Belachelijk dat dit artikel hier staat.

M. Verstraelen, 14-11-2012 13:07 #20
Wat een eigenaardig artikel. "Echt bont mag weer"? En dat bepaalt u? Wat een rare informatie durft u onder het mom van "mens-en-gezondheid" te verspreiden, dit heeft ten eerste niets met gezondheid te maken, en ten tweede promoot u dus dierenleed. Laten we het maar niet over de psychische gezondheid hebben van de mensen die deze dieren levend (moeten) villen. Een lekkere warme trui, dat is gezond in de winter. En daar kleeft geen bloed aan.

Robine, 12-11-2012 23:44 #19
En dit moet een informatieve site voorstellen? Duizenden dieren sterven dagelijks, niet voor het vlees, maar voor het bont! Walgelijk gewoon.

Karin, 12-11-2012 22:26 #18
Wat heeft bont te maken met gezondheid? Verder lijkt het me dat je van een kraag niet echt warm krijgt. Daarnaast is de bontindustrie een wereld apart. Een koe krijgt een spijker door de kop, een wasbeerhond wordt vaginaal of anaal elektrocuteert. Dat lijkt me een groot verschil. Mensen die bont dragen weten vaak niet eens wat voor leed daaraan vooraf gaat! Vaak denken mensen ook: oh, goedkoop dat kan geen bont zijn. een klein kraagje op een vuilniszak heeft al snel het leven van 3 wasbeerhonden gekost, ja honden!. Ik begrijp ook niet dat mensen met een hondje lopen en knuffelen en er tegelijk 3 dode om hun nek hebben hangen. Bont is not done, niet toen en zeker niet nu. En de vraag neem ik nieuw bont of tweedehands… laat ik u uit de droom helpen: BONT IS ALTIJD TWEEDEHANDS!

Ingrid, 24-10-2012 14:16 #17
Weet je wel hoe lang de mens al bont draagt? Al vanaf het begin der mensheid. Neanderthalers, indianen jagers, noem het maar op. Houd toch op met dat gejammer
in de gehele mensheid zijn er gruwelijke dingen op te noemen.
Ingrid

Geenjankerd, 05-10-2012 19:31 #16
Bont is prachtig, chique, tijdloos. Het is niet meer of minder dieronvriendelijk dan de bio industrie is en. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand ooit landelijk zal verbieden dat er vlees gegeten wordt. Ik hou van dieren begrijp me niet verkeerd, en zelfs het slachten van een koe vind ik een hartverscheurend beeld. Toch weet ik dat ik nooit zal stoppen met het eten ervan, ik geniet van vlees. Zoals ik ook geniet van mooie spullen, waaronder bont. Dat klinkt waarschijnlijk wreed, maar van alle wreedheden die er op de wereld zijn zowel voor mensen als dieren, is bont slechts een enkel haartje uit een nertsenjas.

Mickje, 29-03-2012 18:03 #15
Bont is echt not done! dieren leven ik draadkooien om de vacht mooi te houden, wat een raar artikel! zeker in deze tijd! waar diervriendelijk en biologische producten in opkomst zijn. Bont kan echt niet meer! ook de bont fokkerij in Nederland moet een einde aan komen. Als je bont verbied in Nederland kan er ook geen bont ingevoerd worden!
Bont is prachtig, maar niet om er een jas van te dragen.

Paul, 26-01-2012 11:40 #14
Wat een emotionele reacties zeg. Leer van schoenen en jacks is geschoren varkens- of koeienbont. Leren zal dan ook uit de boze zijn, daar hoor of lees je nooit wat over. Of je een dier nu opeet of dat je de huid van het beest als jas of schoen draagt, maakt voor het dier echt niet uit.
Anti bont lieden kunnen ook gaan ijveren om de bontfok in Nederland te houden. Als het hier niet meer kan, gaat de fok naar het buitenland met minder dieren welzijnsregels. Hier of in het buitenland fokken, er zal geen bontjas minder om gedragen worden. Maar misschien geeft "tegen zijn" een beter gevoel. In ieder geval niet voor de dieren.

P. Zomer, 16-01-2012 17:14 #13
Belachelijk artikel, en dat in deze tijd, waar zoveel materialen voor handen zijn om warm gekleed te gaan.Voor uiterlijk gaan nog steeds veel te veel mensen, niet alleen in de bont industrie maar ook in de cosmetica, het is te triest voor woorden, organiseer eens een excursie, laat zien wat er met dieren gebeurt die voor bontjas moeten dienen voor deze "dames"of neem ze eens mee waar de cosmetica wordt getest op bv konijnen, maar nee, daar sluiten ze de ogen voor, hoe hypocriet… sorry, heb er geen goed woord voor over.

Patricia, 19-12-2011 03:52 #12
Wat een oppervlakkig artikel! Voor sommige mensen is alleen het uiterlijk (en geld) belangrijk helaas en ik ben bang dat dat ook niet zal veranderen, zolang uiterlijk vertoon en het erbij willen horen zo belangrijk zijn in deze maatschappij. Maar er zijn misschien ook mensen van plan om bont te kopen die wel wat meer in hun mars hebben dan het er alleen maar "mooi" uit willen zien, mensen die alleen nog onwetend of een beetje goedgelovig zijn. Aan hen wil ik aanraden om eerst eens naar de site www.bontkragen.nl te gaan en daar aan te klikken: bontkragen. Want in 1 zin in dit artikel kan ik mij helemaal vinden en dat is dat het belangrijk is om na te denken over wat voor soort bontjas of mantel je zou willen hebben. De informatie in dit artikel is naar mijn mening echter niet voldoende. Ik wens iedereen heel veel wijsheid.

Resistance (infoteur), 17-12-2011 19:05 #11
Afschuwelijk. Mensen die bont dragen hebben duidelijk geen hart voor dieren. Die arme beestjes worden onder erbarmelijke omstandigheden gehouden en vaak levend gevild, waarna ze mogen doodbloeden in een bak met andere mishandelde gevilde dieren.
Bont(ver)kopers en bontfabrikanten zouden eens net zo moeten lijden als die onschuldige dieren. Laten we hun huid eens van hun romp stropen, misschien krijgen ze dan meer een idee van hoe het is. Wat een enorme tekortkoming om zo weinig gevoel en respect te hebben voor de natuur en het dier, enkel omdat je er zelf beter uit wilt zien. Miljoenen dieren die een afgrijselijke dood moeten sterven omdat er in een modeblaadje staat dat bont hip is. Ik walg ervan.

Zelf ben ik veganist (ik consumeer geen dierlijke producten), ik draag geen leer, ik draag geen bont, ik bezoek geen circussen waarbij ze dieren gebruiken als vermaak voor de mens, ik bezoek geen dierentuinen, ik koop geen cosmetica e.d. die op dieren getest is, ik doe vrijwilligerswerk bij het dierenasiel en licht dagelijks mensen voor over broodfokkerij en de praktijken binnen de vee-industrie, en zelfs mijn honden krijgen biologisch voer. Ik hoop nog altijd dat er bij meer mensen een knop om zal gaan om vervolgens een diervriendelijker leven te leiden. Helaas lijkt deze hoop onrealistisch.

L. de Jong, 16-12-2011 15:15 #10
Wil je écht warm gehouden worden door de vacht van een dier dat onder erbarmelijke omstandigheden geleefd en gevild is en nu letterlijk koud is?

Iris, 14-12-2011 22:43 #9
"Zolang de beestjes op een normale manier om het leven worden gebracht, zonder dat ze er pijn van hebben, vind ik het goed dat je bont draagt." Kom op zeg! Doe niet zo achterlijk onnozel! Al die beesten worden levend gevild!

Adriana, 20-11-2011 18:01 #8
Iedereen die in bont loopt heeft bloed aan zijn handen. We leven toch niet meer in het stenen tijdperk! Koop gewoon nep.

Denise, 13-11-2011 02:15 #7
Zolang de beestjes op een normale manier om het leven worden gebracht, zonder dat ze er pijn van hebben, vind ik het goed dat je bont draagt. Als je er niet teveel voor wilt betalen kom je al gauw in aanmerking met bont van een beestje dat levend ofwel op een andere afschuwelijke manier geslacht word. Ik ben niet tegen echt bont, maar ik vind wel dat een dier niet heeft moeten lijden om aan een jas te hangen.

Anouk, 17-10-2011 10:00 #6
'Zo'n beestje heeft het goed gehad want het heeft een mooie glanzende vacht en dat had het niet gehad als hij slecht te eten of stress had.'

Dit is wel de meest slinkse opmerking. Dat een dier een mooie vacht heeft staat helemaal los van of het gelukkig heeft geleefd of niet. Kijk maar naar de foto- en videobeelden uit de bontindustrie, waar gemartelde dieren met een treurige blik en afgeknaagde poten maar tegelijkertijd ook met prachtige vachten te zien zijn. Was het maar zo dat ongelukkige dieren geen mooie vacht hadden, dan was de bontindustrie allang failliet.

En dan de opmerking 'Kortom mooi natuurlijk materiaal, geen syntetisch waar allerlei fabrieken voor zijn':

Bont is afkomstig van dieren en daarmee een natuurlijk materiaal. Daardoor lijkt het vanzelfsprekend ook milieuvriendelijk te zijn. Dat is ook wat de bonthandel beweert. Niets is echter minder waar. Het verkrijgen en verwerken van bont gebeurt met agressieve chemicaliën en met verfstoffen. Dit is slecht voor de volksgezondheid en het milieu. (dit vond ik op de website van Bont voor Dieren - www.bontvoordieren.nl)

Iedereen met een hart en een verstand gaat niet in de troep lopen. Alleen beesten dragen bont!

Als je dan toch bont wil dragen, draag dan nepbont. Je hebt tegenwoordig prachtige kwaliteit fake fur waar geen dier voor heeft geleden, en die beter is voor het milieu dan echt bont.

Mieke Slabbers, 28-09-2011 17:58 #5
Anne, (31-03-2011 23:05) je bent ziek in je hoofd. Heb je wel eens gezien in welke omstandigheden die beestjes gehouden worden? In kleine kooien zitten ze te wachten totdat ze op een afschuwelijke manier aan hun einde komen. Hoe zou jij het vinden als je aan je voeten wordt opgehangen en levend gevild wordt? Zou je dat ook eeuwenoud mooi vinden? Mensen hebben niet het recht om dieren te doden voor hun vacht. Het is volstrekt overbodig en afschuwelijk wreed.

Suzanna van der Voort, 15-04-2011 15:37 #4
Ieder rechtschapen mens, zelfs met "een beetje zelfrespect" zal zich niet tooien in de huid van andere medewezens die een ellendig leven hebben geleefd en een ellendige dood zijn gestorven. Als men ook maar een beetje verstand en gevoel heeft, dan duikt men in de bloedige wereld van de bontindustrie, met échte beelden van dieren die gehouden en gedood worden voor hun huid. Als men dan ná het zien, dan nog voor bont kiest, dan kies je openlijk voor sadisme en hardvochtigheid… Voel je je dan "mooi" en "begeerlijk"? Ik in ieder geval niet!

Anne, 31-03-2011 23:05 #3
Zo'n beestje heeft het goed gehad want het heeft een mooie glanzende vacht en dat had het niet gehad als hij slecht te eten of stress had, Kortom mooi natuurlijk materiaal, geen syntetisch waar allerlei fabrieken voor zijn. Een mooi eeuwenoud vak bontverwerking!

Jade, 31-01-2011 14:45 #2
@ infoteur
U geeft daar zeer onjuiste informatie! Het is zeker WEL zo dat de dieren om reden van hun pels sterven! Of dacht u dat er broodjes wasbeer, vos, wolf of nerts bestonden? Konijnenbont wordt gemaakt van oude konijnen, waarvan het vlees niet bruikbaar is. De vachten van vleeskonijnen zijn niet goed bruikbaar voor de bontproductie. Op het moment dat deze konijnen geslacht worden is hun vacht nog niet ver genoeg ontwikkeld om te gebruiken als bont. Iedereen heeft het recht om zijn eigen keuzes te maken, maar dat wel met de juiste informatie!

Actie Tegen Dierenleed, 23-11-2010 14:23 #1
Er wordt een onderdeel vergeten:
Wat voor dierenleed kleeft er aan een bontjas of bontkraag? De dieren worden enkel geboren om opgesloten te worden in een klein kooitje (ga zelf een een paar weken in je toilet leven, word je ook helemaal gek van verveling en stress) krijgen zo weinig mogelijk eten (soms maar een enkele keer per week) en drinken (water soms maar eens per week) dat is kostenbesparend. Het verwerkingsproces voor bont is een van de meest vervuilende processen voor het mileu, want er worden grote hoeveelheden chemische producten gebruikt om van een pels bont te maken (de pels gaat anders rotten, het is niet ineens 'bont'). En na al die maanden verschrikkingen komt de slagroom op de taart: je wordt als pelsdier geslagen, vergast, anaal geelectrocuteerd en vaak levend gevild. En dat is nu 'in' de mode. Dat is wat je dan om je lijf draagt. Je draagt 40 of 50 dode dieren om je lijf, die enkel voor jouw ego en imago een vreselijk leven en dood hebben gehad, alleen omdat jij 'mee' wil doen met de groep.
Misschien kun je beter een keuze maken of je dit wel voor jezelf kan rechtvaardigen in plaats van te kiezen welk dier je om je schouders wil dragen en voor welke prijs. Neem zelf een kijkje: http://www.youtube.com/watch?v=ASW0YYhz-r4 Reactie infoteur, 23-11-2010
Er staan veel gemeenplaatsen in deze reactie, die niet van toepassing zijn op iedere manier van bontbewerking. Ook is het zeker niet zo dat voor iedere pels meerdere dieren sterven of dat een dier überhaupt om reden van zijn pels sterft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan konijnenbont, de meest gangbare soort bont.

Ook kan nu de vaste tegenreactie volgen, die er mensen erop wijst dat voor hun schoenen, voedsel en leren jassen ook dieren sterven en zeker ook niet altijd op de meest dierwaardige manier.

Iedereen heeft het recht om zijn eigen keuze te maken op basis van de voors en tegens van bont dragen.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-01-2012
Subrubriek: Mode
Reacties: 33
Schrijf mee!