InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Tips voor het kopen van een bh

Tips voor het kopen van een bh

80% van de vrouwen draagt de verkeerde bh-maat. Erg jammer want een goede bh kan optisch kilo's schelen. Daarbij voel je je veel prettiger in een bh die goed ondersteund. Het is alleen niet zo vreemd dat veel vrouwen in een verkeerde bh rondlopen want het vinden van de goede maat kan nog wel eens lastig zijn. Daarbij weten veel vrouwen niet waar ze op moeten letten als ze een bh kopen. Hieronder staan een aantal tips voor het kopen van een goede bh.

Je maat berekenen

Allereerst is het belangrijk dat je op zoek gaat naar de goede maat. Deze kan je gemakkelijk zelf berekenen met behulp van een meetlint. Doe dit door eerst de omtrek van je borstkas op te meten in centimeters. Hiervoor moet je licht uitademen en vervolgens het meetlint onder je borsten vrij strak aantrekken. Dit is de omtreksmaat.

Je cupmaat kan je vervolgens berekenen door de omtrek ter hoogte van je tepels te meten. Trek hierbij het meetlint niet al te strak aan. Je cupmaat kan je bepalen door van dit getal je omtreksmaat af te trekken en de volgende tabel te gebruiken.

10-12AA
12-14A
14-16B
16-18C
18-20D
20-22E
22-24F
24-26G
26-28H

Bereken je maat ongeveer elk halfjaar opnieuw. Je figuur en je borsten veranderen namelijk constant zonder dat je het zelf hoeft te merken.

Tips voor het winkelen

Een bh kopen is voor sommige vrouwen redelijk gemakkelijk terwijl het voor sommige een steeds weer een strijd is. Hier zijn een aantal tips voor het winkelen:
  • Ga niet op zoek tijdens je menstruatie, je borsten zijn dan wat gevoeliger en kunnen opgezet zijn
  • Als je borsten rond van vorm zijn kan je eigenlijk elke soort bh hebben, zijn ze meer langwerpig of peervormig dan kan je beter voor een balconette of push-up bh kiezen
  • Bedenk van te voren wat voor soort bh je ongeveer wilt: wel of geen beugels, push-up of niet
  • Probeer verschillende maten uit, bij verschillende types bh kunnen de maten anders uitvallen
  • Pas een bh altijd op de wijdste stand, het elastiek zal met de loop der tijd uitrekken en dan kan je hem altijd nog strakker zetten
  • Als je twijfelt kun je een verkoopster om hulp vragen

Wanneer zit een bh goed?

Ook al heb je je maat berekent vergeet niet een bh altijd te passen voor je hem koopt. Een paar punten om op te letten:
  • De binnenste beugels van de bh moeten ongeveer op je borstbeen komen
  • De buitenste kant van de beugel moet ongeveer tot onder je oksel komen, tegen de huid aan
  • Als de cups rimpelen zijn ze te groot, als de borst uitpuilt zijn ze te klein
  • De band van de bh moet op de rug ongeveer op gelijke hoogte zitten als aan de voorkant

Als je twijfelt of je bh echt goed zit kan je de 'schudtest' doen. Doe de bh aan en buig hierna naar voren en schud je bovenlichaam heen en weer. Als je weer overeind komt zouden je borsten nog op hun plek moeten zitten.

Succes!
© 2010 - 2018 Espi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bikini's voor grote en kleine borstenEen nieuwe bikini kopen is natuurlijk heel erg leuk, maar voor sommige vrouwen is dit niet zo plezierig als het zou moet…
Welke beha-maat heb ik?Welke beha-maat heb ik?Knellende beha's, los zittende beha's, jeukende beha's, schurende beha's. Dit zijn over het algemeen aanwijzingen dat je…
Hoe kies je de juiste BH maat, tips!Hoe kies je de juiste BH maat, tips!Een mooi décolleté wil je ook mooi houden. Het kiezen van de juiste BH maat is hierin bepalend. Een BH moet niet alleen…
Goed passende behaGoed passende behaEen goede beha geeft ondersteuning aan de borsten, zodat deze niet gaan hangen. Verder zorgt een beha ervoor dat de bors…
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Bronnen en referenties
  • www.annamamelle.nl www.hunkemoller.nl

Reageer op het artikel "Tips voor het kopen van een bh"

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 01-11-2010
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!