InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Spijkerbroek kopen

Spijkerbroek kopen

Spijkerbroek kopen Een spijkerbroek, ook wel jeans genoemd, is een kledingstuk dat haast iedereen wel in zijn/haar kast heeft liggen. Het kopen ervan kan alleen nog wel eens voor problemen zorgen. Een spijkerbroek zit namelijk snel niet lekker of niet mooi. De keus tussen verschillende modellen is ook heel groot. Genoeg punten om op te letten tijdens het kopen dus. Hier zijn een aantal tips om het overzicht niet te verliezen:

Verschillende modellen

Voor je op zoek gaat naar de perfecte spijkerbroek is het handig te bedenken wat je wilt. Je kan je oriënteren door op internet te kijken of in een tijdschrift. Voor een spijkerbroek is het alleen niet erg nuttig te veel op 'trends' te letten, een spijkerbroek is al meer dan honderd jaar in de mode en ieder model blijft weer terug komen. De vier basismodellen op een rij:

Rechte pijpen

Dit is het klassieke model spijkerbroek met pijpen die even breed beginnen en eindigen. Dit model is vooral mooi als je lange benen hebt.

Bootcut

Dit model is strak tot de knieën en loopt hierna wijd uit. Het staat eigenlijk goed bij ieder figuur maar zeker als je brede heupen hebt.

Skinny

Een gevreesd model: deze broek zit van heupen tot enkels strak. Als je wat kortere benen hebt kan deze broek erg mooi staan. Dit model staat ook vooral mooi bij smallere heupen.

Flared legs

De wijde pijpen. Dit model is al een paar keer 'in de mode' geweest maar weet toch nooit echt door te breken. Toch kan dit model erg mooi staan bij lange benen. Brede heupen/bovenbenen komen ook mooi uit in dit model.

Tips bij het winkelen

Ontspannen winkelen

Ten eerste: neem de tijd! Een goede spijkerbroek kan soms wat kosten dus neem zeker de tijd om je keuze te maken. Probeer op een doordeweekse dag te gaan winkelen. Dan zijn de winkels rustiger en kan je eventueel hulp vragen aan een verkoper. Daarnaast is het ook handig iemand mee te nemen met een goed oordeel. Het is namelijk niet altijd makkelijk jezelf helemaal te zien in de spiegel.

Kwaliteit

Geef niet veel geld uit aan:
  • Een gekleurde spijkerbroek
  • Een broek met strechstof
  • Een broek met slijtplekken
  • Een broek die erg licht is(gewicht)
Natuurlijk kan je deze broeken wel kopen maar het is belangrijk te weten dat dit soort broeken waarschijnlijk niet van hoogwaardige kwaliteit spijkerstof zijn en dus niet veel hoeven te kosten. Je kan beter naar een goedkoop alternatief zoeken.

Passen

Pas je spijkerbroek altijd goed. Hij moet er namelijk niet alleen goed uitzien maar ook lekker zitten. Let er op dat je de goed maat pakt, voor een spijkerbroek moet je twee maten weten:
  • De 'with': de omtrek van je taille
  • De 'length': de afstand van kruis tot enkel

Let er op dat je de spijkerbroek makkelijk dicht kan doen en je nog kan zitten zonder dat de achterkant afzakt. Houdt er overigens wel rekening mee dat spijkerstof vaak iets rekt, meestal 'groeit' je spijkerbroek in de loop der tijd ongeveer een halve maat.

Veel winkelplezier!
© 2010 - 2019 Espi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles wat je moet weten over spijkerbroekenAlles wat je moet weten over spijkerbroekenJeans, zoveel soorten, zoveel maten. Af en toe weet je er geen eind meer aan: skinny jeans, wortelbroeken, wat betekent…
Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?Komt het je bekend voor dat je mooie nieuwe spijkerbroek afgeeft aan je handen? Of aan de mooie witte bank van je schoon…
De spijkerbroekDe spijkerbroekDe spijkerbroek vindt zijn oorsprong in 1873, wanneer Levi Strauss en Jacob Davis patent krijgen voor de spijkerbroek di…
Spijkerbroek (jeans)Spijkerbroek (jeans)Een spijkerbroek is een van de populairste kledingstukken. Alleen al in Nederland vliegen er per jaar zo'n 15 miljoen st…
Kleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof is altijd goed om in de kledingkast te hebben hangen. Met spijkerstof kan je verschillende stijl…

Reageer op het artikel "Spijkerbroek kopen"

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 31-10-2010
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!