InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Waarom is spijkerstof top?

Waarom is spijkerstof top?

Spijkerstof is in allerlei soorten kleding te verwerken en dat doen we dan ook gretig. De broek in alle soorten en maten kennen we en is de tuinbroek lange tijd verbannen geweest, ook deze is weer terug. Tel daarbij op de jasjes, vestjes en bloesjes en zie daar spijkerstof is weer helemaal in de mode. Met Amsterdam als “hoofdstad” van de spijkerstof, ontkomen we er niet aan ons te verdiepen in deze degelijke stof.

Geschiedenis

De spijkerbroek werd als eerste door de van oorsprong Beierse broers Strauss in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Oscar Levi zette in New York een handeltje op, maar als snel werd hij verdreven (i.v.m. heersende cholera) richting de westkust (San Francisco). De goudzoekers in deze omgeving hadden degelijk materiaal nodig wat tegen een stootje kon en dat werkte perfect voor Oscar Levi zijn handeltje. In 1850 begon hij een winkeltje in dit “veredelde tentdoek” en de eerste broeken waren nog van een ongekleurde katoen met stevig linnen garen. Pas daarna kwamen de indigoblauw exemplaren. De eerste Levi’s was geboren.
Serge de Nimes, in Frankrijk, de man die voor de stof zorgde, gaf uiteindelijk zijn naam aan de stof. Serge de Nimes werd een verbastering naar denim.

Amsterdam als spijkerstof hoofdstad

Hoewel menig designer die nadrukkelijk met denim bezig is, in Amsterdam gevestigd is, ligt er plots weer zo de nadruk op. Alsof het nieuw zou zijn, maar niets van dat.
Wat wel een rol speelt is het gegeven dat geen volk zoveel spijkerstof draagt als het Nederlandse volk en dan is het goed, dicht op de markt te zitten. De Nederlander heeft gemiddeld zes van deze broeken in de kast liggen en dan hebben we echt niet over de mensen die alleen maar spijkerstof dragen. Het is random gemeten en dan komen we op zes uit.

Ongekend populair

Het kledingstuk is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en is sinds het ontstaan alleen maar populairder geworden in de meest uiteenlopende landen. Niet het modebeeld negerend, maar de spijkerkleding heeft altijd een eigen lijn te volgen, want zelfs de enorm bekende 501 jeans, is niet meer die van de jaren negentig.

De populariteit die het kledingstuk blijft houden, ligt met name in de flexibiliteit en het draagcomfort. Een kledingstuk van spijkerstof gaat, naarmate je het langer hebt, steeds beter zitten. Sommige mensen zweren erbij om het niet te wassen, maar dat vinden we dan weer niet zo fris. Dan kan buiten hangen of in de vriezer leggen ook helpen. Het enige wat je nooit moet doen is spijkerkleding in de droger stoppen.

Steeds meer én gecombineerd
Was het vroeger nog een puur vrijetijdskledingstuk, inmiddels draagt menig man naar zijn werk een spijkerbroek met net colbert en overhemd en is een algemeen geaccepteerd beeld. De tuinbroek voor de vrouw, die lang geassocieerd is met de vrouwonvriendelijke broek voor de pot, is weer in ere hersteld en vrouwvriendelijker dan ooit. Korte spijkerjasjes staan vlot op een jurkje en de lange zijn vooral stoer en worden op allerlei soorten broeken gedragen. De lange spijkerrok mag zelfs, alleen dan wel in een getailleerd model. Anders draag je een rokje tot op de knie, dat kan altijd.

Ontdekken

Behalve dat het erg lang mee gaat en er steeds nieuwe wassingen en modellen komen, ontdek je aan een gedragen spijkerbroek ook steeds meer. Mag enige nonchalance bij spijkerstof en maak je het mooier door deze grof geweven stof te combineren met iets wat net het tegenoverstelde is. Zo krijg je de mogelijkheid met spijkerstof om eindeloos te combineren.

Kan er ook iets niet met spijkerstof? Met uitzondering van de feestkleding met dresscode, is feitelijk wel het meeste geaccepteerd. Natuurlijk zijn er ook nog beroepsgroepen waar men de spijkerbroek liever niet ziet en men liever heeft dat personeel – met een naar buiten toe gerichte functie - in kostuum loopt, maar dat is het wel zo’n beetje. Jeans kan dus echt heel vaak gedragen worden!

Lees verder

© 2014 - 2019 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof is altijd goed om in de kledingkast te hebben hangen. Met spijkerstof kan je verschillende stijl…
De spijkerbroekDe spijkerbroekDe spijkerbroek vindt zijn oorsprong in 1873, wanneer Levi Strauss en Jacob Davis patent krijgen voor de spijkerbroek di…
Een tweede leven voor spijkerstofEen tweede leven voor spijkerstofOude spijkerbroeken, rokken of jasjes kunnen een tweede leven aangaan. Met wat inventiviteit kan een oude broek zo weer…
Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?Komt het je bekend voor dat je mooie nieuwe spijkerbroek afgeeft aan je handen? Of aan de mooie witte bank van je schoon…
Spijkerbroek kopenSpijkerbroek kopenEen spijkerbroek, ook wel jeans genoemd, is een kledingstuk dat haast iedereen wel in zijn/haar kast heeft liggen. Het k…

Reageer op het artikel "Waarom is spijkerstof top?"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Gepubliceerd: 08-05-2014
Subrubriek: Mode
Special: Kleding
Schrijf mee!