De man draagt weer schoenen met hakken

In een tijd waarin vrouwen op steeds hogere hakken lopen en bewonderend worden nagekeken, is de man aan een inhaaloperatie bezig. Er beginnen weer schoenen met hakken voor mannen op de markt te verschijnen. Voelde de man zich tekort gedaan?

De Mongolen effenden het pad

De eerste mannen die schoenen met hakken droegen zouden de Mongolen geweest zijn. Uit de geschiedenis kennen we de Mongolen als een krijgszuchtig volkje dat uit het Oosten met horden tegelijk te paard onze contreien bestormden om er dood en vernieling te zaaien. Naar verluidt zouden de hakken gediend hebben om niet makkelijk uit de stijgbeugels te schuiven.

In de 18de eeuw droegen mannen ook vaak schoenen met hakken om groter te lijken. Aan het Franse hof waren die zelfs rood gekleurd.

De zuiderlingen zijn het fierst

Dat schoeisel met hoge hakken meer geaccepteerd is in zuiderse landen bewijzen de namen van de modellen al: je hebt Mexicaanse laarzen, Cubaanse boots en flamencoschoenen. Traditioneel zijn zuiderse mannen trotser van aard en precies door het dragen van schoenen met hakken lijkt de man veel zelfverzekerder en virieler. Niet verwonderlijk dat ook de Italiaanse maffia op hogere voet zaken deed. Maar ook de Noord-Amerikaanse cowboys droegen laarzen met hakken. Net zoals de Mongolen om niet uit de stijgbeugels te schieten.

De Beatle-boots

In de jaren zestig werden de hakken populair door toedoen van de Beatles. De Beatle-boots werden gefabriceerd door Anello & Davide in Londen en werden een rage in Groot-Brittannië maar ook bij ons. Sindsdien zijn de de zogenaamde Cuban heels uitermate populair bij rocksterren. Prince is er het grote voorbeeld van, maar ook mindere goden lopen er mee te pronken.Illustere namen als Jean-Paul Gaultier en Jean-Michel Cabazat ontwierpen schoenen met hak voor mannen, tot zelfs het duo A.F. Vandervorst dat normaal gezien enkel vrouwen schoeide en aankleedde.

Een complex overwinnen

Kleinere mannen met een groot ego lijken er behoefte aan te hebben. Napoleon was vrij klein en droeg naar verluidt gespenschoenen met hak om zijn autoriteit te onderstrepen. Bijna twee eeuwen later blijkt Sarkozy zijn schoenen mét hak op maat te laten maken om niet te zeer uit de toon te vallen in internationaal (en vrouwelijk) gezelschap. Hij is niet alleen want ook Berlusconi en Medvedev zijn kleine mannen en hebben er alle baat bij om gehakte schoenen te dragen.

Weer in

Wie dacht dat het dragen van schoenen met hak enkel dient om gefrustreerde, te klein uitgevallen, mannen een zetje in de rug te geven, zal zijn mening moeten herzien, want er blijkt ook vraag naar van mannen met gemiddelde en zelfs meer dan gemiddelde lengte.

Anello & Davide doen opnieuw gouden zaken in Londen (je kunt je boots op maat laten maken), waar je in talloze schoenwinkels zondermeer terecht kunt voor Beatle-boots en A.F. Vandervorst brengt sinds 2006 weer mannenlaarzen met hak op de markt. Russell Brand, een uitermate populaire Engelse stand-upcomedian pikte de trend op en maakte er dankbaar van gebruik om zich op een sexy manier te gaan bewegen, wat hem geen windeieren legde: de vrouwen vallen in bosjes voor zijn hooggehakte charme.

Het populaire megawarenhuis Selfridges in Londen zag de verkoop van zijn puntige laarsjes met Cuban heels aanzienlijk stijgen. Men noemt de stijl van zijn klanten ‘elegante rock and roll’. Dus geen drag queens of verwijfde mannen, maar stoere, viriele mannen met een vleugje (sympathieke) arrogantie in hun tred. Je kan er zelfs schoenen kopen met een hak van 5 centimeter. Dior nam in zijn collectie nu een mannenschoen met een hak van 6,5 centimeter op. Op de catwalk is de man op hoge voet geen uitzondering meer.

Eindelijk gelijk?

Na dertig jaar staat de man dus bijna weer op gelijke hoogte van de vrouw, ten minste van de doorsnee vrouw want aan concurrentie met de tien centimeter hak valt natuurlijk niet te denken.
Gerelateerde artikelen
Dr. Martens schoenen: trendy en toch al meer dan 50 jaar oudDr. Martens schoenen: trendy en toch al meer dan 50 jaar oudWie kent ze niet: de oerdegelijke “kisten” van Dr. Martens. Trendy in de jaren ’90 en ook in de herfst/winter van 2011-2…
Ralph Lauren polo, kleding en accessoiresRalph Lauren polo, kleding en accessoiresRalph Lauren is een merk dat sinds 1967 bestaat en is uitgegroeid tot een groot kledingmerk in onder andere de Polo. Het…
Dora the ExplorerDora the ExplorerDora the Explorer is een tekenfilm voor jonge kinderen met een educatieve achtergrond. Dora beleeft met haar beste vrien…
Dora (Nickelodeon)Dora the Explorer wordt sinds 2000 geproduceerd door Nickelodeon. Lees in dit artikel alles over Dora the Explorer. Naas…

Goed passende behaEen goede beha geeft ondersteuning aan de borsten, zodat deze niet gaan hangen. Verder zorgt een beha ervoor dat de bors…
Bontjas kopen: Wat kost echt bont en waar moet je op letten?Echt bont mag weer. Kunstbont is uit en echt bont is in. Na een lange periode, waarin het in Nederland bijna uit den boz…

Reageer op het artikel "De man draagt weer schoenen met hakken"

Reacties

Matt, 11-04-2015 21:49 #2
Sinds enige tijd loop ik in mijn vrije tijd op dames sandaletten met een hak van 5 cm. ik heb nog nooi zulke fijne schoenen gehad

Marco, 04-11-2013 08:37 #1
Dat werd weer eens hoog tijd dat mannen weer hakken gaan dragen het is gewoon stoer.
Ik draag zelf vaak pumps en laarzen met hoge hak 8cm want voor vrouwen is er al meer dan genoeg! Ik vind dat de man moet emanciperen en gewoon weer zonder schroom op hakken mag lopen.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 03-11-2010
Subrubriek: Mode
Reacties: 2
Schrijf mee!