InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Goed passende beha

Goed passende beha

Goed passende beha Een goede beha geeft ondersteuning aan de borsten, zodat deze niet gaan hangen. Verder zorgt een beha ervoor dat de borsten op hun plaats blijven, zodat ze niet mee gaan springen als we rennen. Hoe meet je nu welke cupmaat je nodig hebt? Eén op de drie vrouwen draagt namelijk een verkeerde maat beha.

Zoveel vrouwen, zoveel borsten

Iedere vrouw heeft weer andere borsten. De omvang alleen al verschilt per vrouw. Maar daarbij ook de vorm. Sommige borsten hangen lager of juist hoger. Dit heeft natuurlijk ook met leeftijd te maken: hou ouder, hoe lager de borsten gaan hangen. Maar ook kan dit de natuurlijke aanleg zijn. Verder zijn er borsten die rond van vorm zijn of juist traanvormig. Of eerder een ei-vorm hebben. Al deze verschillende vormen zorgen ervoor dat er niet zomaar een goede passende beha te vinden is.

Het belang van een goede beha

Een goede beha geeft ten eerste ondersteuning aan de borsten, zodat deze niet gaan hangen. Borsten bezitten namelijk geen spierweefsel, dus kunnen zichzelf niet staande houden. Een beha geeft hierbij de nodige ondersteuning. Verder zorgt een beha ervoor dat de borsten op hun plaats blijven, zodat ze niet mee gaan springen als we rennen. Dit zou alleen maar een vervelend gevoel geven.

Vrouwen zijn een beha gaan dragen nadat de korset uit de mode raakte. De beha had als doel de borsten omhoog te heffen, voor een mooier beeld. Tegenwoordig is de beha vooral een stukje sexy ondergoed, maar het ondersteunen van de borsten geeft ook een prettiger gevoel tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

Pasvorm

Hoe meet je nu welke cupmaat je nodig hebt? Neem een meetlint en meet de onderborstwijdte. Leg het meetlint onder de borsten en trek het meetlint rond je lichaam, zoals je ook je middel zou opmeten. Let wel op dat je dit vlak onder de borsten doet. Vervolgens leg je het meetlint op het breedste punt van je borsten, dit is op de tepels, en leg dit losjes om je lichaam. Meet nu ook weer het aantal centimeters.

Houdt nooit de adem in tijdens het opmeten. Voor de onderborstwijdte trek je het meetlint strak, voor de cupmaat houdt je het meetlint losjes.

In onderstaand lijstje vind je nu de juiste behamaat:

Onderborstwijdte

  • 63 - 67 cm: 65
  • 68 - 72 cm: 70
  • 73 - 77 cm: 75
  • 78 - 82 cm: 80
  • 83 - 87 cm: 85
  • 88 - 92 cm: 90
  • 93 - 97 cm: 95
  • 98 - 102 cm: 100
De cupmaat bereken je als volgt: meet het verschil tussen onder en boven-borstwijdte. Is je onderborstwijdte bijvoorbeeld 80 en je bovenborstwijdte 95, dan is het verschil dus 15 cm.
  • 10 - 12 cm: AA
  • 12 - 14 cm: A
  • 14 - 16 cm: B
  • 16 - 18 cm: C
  • 18 - 20 cm: D
  • 20 - 22 cm: E
  • 22 - 24 cm: F
  • 24 - 26 cm: G
  • 26 - 28 cm: H
  • 28 - 30 cm: J

Beha passen

Probeer voor aankoop een beha altijd te passen, want het kan per merk ook nog wel eens verschil uitmaken of een beha goed past f niet. Wanneer de rugband te strak zit, maakt dit je alleen maar dikker. Bovendien knelt de beha dan teveel af. Dit geldt ook voor de schouderbandjes. Wanneer de rugband omhoog kruipt, is dit een teken dat de beha te groot is. Wanneer de borsten uit de beha floepen, is de beha te klein.

Eén op de drie vrouwen draagt een verkeerde maat beha. Vaak draagt men een te grote beha. In Nederland en België is de gemiddelde cupmaat B, toch dragen de meeste vrouwen in Nederland en België cupmaat C. Dit is dan ook de meest verkochte cupmaat. Let bij de aanschaf ook op de maatvoering: in Nederland wordt de Europese maatvoering gebruikt, In België meestal de Franse maatvoering.

's nachts een beha dragen

Veel vrouwen dragen ook in de nacht een beha. Dit heeft weinig nut, omdat de borsten in liggend toestand geen ondersteuning nodig hebben. Bovendien heeft de beha niet als doel de borsten een lift te geven, borsten gaan met de jaren toch hangen, of u nu wel of geen beha draagt.

Het dragen van een beha 's nachts is niet aan te raden, omdat de huid zo lange tijd afgekneld blijft. Geef uw huid daarom s'nachts rust en doe de beha af.
Gerelateerde artikelen
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Hoe is de bh uitgevonden?Hoe is de bh uitgevonden?Zes jaar geleden in 2007 bestond de beha precies honderd jaar. De bustehouder wordt nu door vrijwel iedereen gedragen. M…
Kies voor een mooie en goed passende behaIn deze tijd is lingerie een belangrijk onderdeel van de mode en de dagelijkse kleding. Er zijn veel winkels die tegenwo…
De juiste BH maatDe juiste BH maatHet vinden van een beha met de juiste cupmaat is lastiger dan je denkt. Er bestaan maattabellen met BH maten, maar dit z…
Beha's die iets voor je doenBeha's die iets voor je doenWat is er vrouwelijker dan niet tevreden zijn met wat je hebt. Nergens komt dat zo goed tot uiting als bij de beha cupma…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Brassiere

Reageer op het artikel "Goed passende beha"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 10-11-2010
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!