InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Nepbont vaak toch echt bont

Nepbont vaak toch echt bont

(Nep)bont is elke winter weer een grote trend. Het is eigenlijk een blijvende trend. En het is natuurlijk ook lekker warm. Maar hoe leuk en lekker je het ook vindt, bedenk goed dat als je denkt dat je nepbont koopt je gewoon echt bont koopt... Veel winkels verkopen spullen met nepbont, wat in werkelijkheid helemaal geen nepbont is, maar echt bont! Want echt bont hoeft helemaal geen honderden euro's te kosten. Dat was vroeger zo, maar de laatste jaren is het allemaal steeds goedkoper aan het worden door de import uit bijvoorbeeld China. De eerste gruwelbeelden kent iedereen wel, jonge zeehondjes die doodgeknuppeld worden voor hun vacht, en dit is slechts het begin van de gruwelijke bonthandel. Het grote nadeel is dat je tegenwoordig ook niet meer het verschil kan zien tussen nepbont en echt bont. En veel mensen willen ook niet eens weten waar het vandaan komt, dat is heel dom, want de bontindustrie kent absoluut geen respect voor dieren!

Feiten

Veel mensen denken bij echt bont dat het dier een goed leven heeft gehad, anders had het bont er niet zo mooi uitgezien of ze denken dat het een restproduct is van consumptiedieren, maar dat is allemaal grote onzin. Bont van consumptiedieren is namelijk niet meer bruikbaar.
Bont wordt gemaak van honden, katten, konijnen, vossen, nertsen en wasberen. De bontindustrie is een zeer gruwelijke industrie en geen enkel dier heeft daar een goed leven, ze worden in veel te kleine kooien gehouden, vaak zonder eten en drinken.
De manier van slachten is al net zo gruwelijk en kent geen genade en respect voor dieren. De dieren worden namelijk levend gevild, neergeknuppeld, geëlektrocuteerd of vergast. Vergassen doen ze door middel van uitlaatgassen in een afgesloten doos te spuiten. De aantallen van de dieren zijn extreem groot. Denk aan ruim 50 miljoen nertsen per jaar.

In Nederland is er sinds 2008 een verbod op vossenfokkerijen en mag er ook geen honden- katten- of zeehondenbont geïmporteerd worden. Maar alle andere soorten bont zijn toegestaan en het meeste bont wat je in Nederland vindt is van wasberen (uit China) of konijnen. In Nederland hebben we ook heel veel nertsenfokkerijen. Veel fokkers beweren dat hun bont verantwoord is, maar dat is helemaal niet waar.

Voor grote producten zijn vaak meerdere dieren nodig:

Diersoort - Aantal dieren in één jas

  • Eekhoorn - 200 tot 400
  • Chinchilla - 30 tot 200
  • Sabeldier - 60 tot 70
  • Stinkdier - 60 tot 70
  • Marter - 50 tot 60
  • Nerts - 30 tot 60
  • Bunzing - 45 tot 55
  • Lam - 25 tot 45
  • Konijn - 30 tot 40
  • Wasbeer - 30 tot 40
  • Moerasbever - 25 tot 35
  • Huiskat - 20 tot 30
  • Kangoeroe - 12 tot 30
  • Bobcat - 16 tot 22
  • Hond - 15 tot 20
  • Vos - 10 tot 20
  • Ocelot 12 tot 18
  • Otter 10 tot 15
  • Das 10 tot 12
  • Lynx 8 tot 12
  • Zeehond 6 tot 10
  • Kalf 6 to t8
  • Poema 6 tot 8
  • Veulen 6 tot 8

Bont uit China

Als je een product koopt met nepbont en je twijfelt? Kijk dan eens waar het product vandaan komt. Als er staat Made in China of een een van die landen, dan kan je het product beter niet kopen. In China produceren ze voor weinig geld echt bont en dat doen ze op de meest gruwelijke manier die er bestaat, namelijk levend villen! Dit is echt zo zielig en pijnlijk voor de dieren dat er gewoon geen woorden voor zijn en dat mensen hiertoe in staat zijn is al erg genoeg. Onschuldige dieren komen op de meest gruwelijke manier aan hun einde. De leefomstandigheden zijn vreselijk, de bodem van zo'n hokje bestaat vaak uit niets anders dan tralies. Ze worden levend gevild, hun vacht wordt er dus afgesneden terwijl de dieren nog leven.

Een stuk echt bont uit China is goedkoper dan een stuk nep bont!

Uggs

Ook Uggs zijn een grote trend. Maar ook achter deze schoenen zit een gruwelijk verhaal. Uggs zijn laarzen van schapenvacht en schapenleer. Normaal gesproken is er met schapenwol niet veel mis, omdat dat afgeschoren wordt, maar dat is bij Uggs helaas niet zo.

Wat is het probleem?

Bromvliegen leggen eitjes in de vacht van het schaap, daaruit komen maden die de huid aanvreten, zo veroorzaken ze ontstekingen, wat weer een bron is voor bacteriën waaraan een schaap eventueel dood kan gaan. Om dit tegen te gaan is in 1930 mulesing geïntroduceerd. De huid van de billen van de schapen worden zonder verdoving afgesneden. Veel mensen zijn voor een verbod, maar dat is er helaas nog niet helemaal door. Er zijn enkele boeren die zijn overgegaan naar het fokken van een ander soort schaap, waar de vlieg niet op af komt, maar de meeste boeren interesseert het weinig tot niets en gaan gewoon door met mulesing. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat jou Uggs ook bij een slechte boer vandaan komen, maar de kans is mogelijk.

Ook dierenleed met nep Uggs

Als je dan besluit om nep Uggs te kopen, is dat ook geen verstandige keus. De meeste nep Uggs komen uit China en worden gemaakt van wasberen bont, welke dus levens gevild worden en leven in slechte omstandigheden welke hierboven al uitgebreid aan bod zijn gekomen. Lees altijd labels voor je iets koopt. Want als jij het product koopt blijft de bontindustrie doorgaan en komt er nooit een einde aan dit dierenleed.

Filmpje

Als je na dit artikel nog niet helemaal overtuigd ben kan je op internet zoeken naar een filmpje over het levend slachten van wasberen. Daar is deze gruwelijkheid duidelijk te zien en dat filmpje is ook alleen geschikt voor mensen met een hele sterke maag, want het is een zeer schokkend filmpje, maar wel een filmpje waar de waarheid over bont mee op tafel komt.
Gerelateerde artikelen
Verschillen tussen echt bont en nepbontEcht bont herkennen is niet moeilijk. Door een paar eenvoudige testjes te doen in de winkel kun je er achter komen of je…
Winterkleding ... nepbont is modeWinterkleding ... nepbont is modeTja, wat beter jezelf voor de kou wapenen dan bont of een vacht te dragen. Alleen het echte bont is not done, dus doen w…
Bontjas kopen: Wat kost echt bont en waar moet je op letten?Echt bont mag weer. Kunstbont is uit en echt bont is in. Na een lange periode, waarin het in Nederland bijna uit den boz…
Mode: diervriendelijke dierenprintMode: diervriendelijke dierenprintDe dierenprint is weer helemaal in de mode, maar dan de diervriendelijke versie. In hoeverre diervriendelijk helemaal di…
Uggboots, blijvend populair en tijdloosUggboots, blijvend populair en tijdloosUgg laarzen zijn immens populaire laarzen van schapenvacht. Het leer zit aan de buitenkant en de vacht zit aan de binnen…
Bronnen en referenties
  • Bont voor dieren

Reageer op het artikel "Nepbont vaak toch echt bont"

Reacties

Daniel, 16-12-2014 20:20 #9
Een vraag over het merk Wellensteyn is daar iets van bekend volgens mij gebruiken ze nep bont?

Marian, 18-01-2014 15:59 #8
In reactie op Renata. Half Nederland loopt met bontkragen om hun nek. Half de wereld loopt met bont. Het is niet dat handjevol Inuit of die paar Siberische Russen die met -40 met een bontkraag om hun nek lopen die deze hele barbaarse bont-industrie die hierboven wordt beschreven in stand houden. Dat (naar verhouding) enkelingen die onder Arctische omstandigheden leven met bont rondlopen, doet op geen enkele wijze afbreuk aan het pleidooi hierboven. Ik mag ook hopen dat je ook niet bedoelt dat omwille van die mensen, we zelf dan ook maar bont moeten blijven dragen? Of deze barbaarse industrie goed moeten keuren? Wat ik me dus eigenlijk afvraag: wat is nu precies het punt van je post? Tot slot kun je je inderdaad net als P. aangeeft ernstig afvragen of er inderdaad zelfs onder die omstandigheden geen alternatieven zijn, maar dat even terzijde.

P., 05-10-2013 23:49 #7
Ben het met infoteur volledig eens. ook al is het -50, er zijn zat andere methoden om je warm te houden. We leven in 2013, niet in de middeleeuwen. Bovendien weet men blijkbaar niet hoe het eraan toe gaat om aan bont te komen. Totaal overbodig en schokkend, dat kan echt niet meer. En dan maken mensen zich druk over roken.
Slachten is onmenselijk, de wereld is wreed en ik kan er niet meer tegen. Gelukkig komen er nu steeds meer winkels met anti bont label op de ramen. Hopelijk wereldwijd. Overbodige luxe, en die diertjes moeten onnodig lijden door beesten die ze afslachten. Bekijk de realiteit, en ook naar Seabert!

Renata Moris, 25-09-2013 03:58 #6
Weten jullie wel hoe koud het is in Rusland temperaturen van min 40en min 50 zijn daar geen uitzondering en als die mensen moeten nep bond dragen zijn ze wel bevroren en bont is van alle tijden en zal altijd gedragen worden of je het nu wilt of niet. Reactie infoteur, 25-09-2013
Koud of niet koud. Bont is gewoon triest. De dieren worden op verschrikkelijke wijze gehouden en op een nog verschrikkelijkere manier gevild, namelijk levend. Zoek maar eens op Youtube naar het filmpje over het levend villen van wasberen in China. Echt gruwelijk. Dan wil je echt geen bont meer dragen. Ook niet als het -50 is, dan draag je maar laagjes en thermokleding, dan blijf je ook warm. Bont dragen is onzin, want tegenwoordig zijn er zoveel andere manieren om je warm te kleden.
Helaas zal het inderdaad altijd gedragen worden, omdat de mensen die het dragen niets om dieren geven en het niks interesseert hoeveel pijn een dier moet ondergaan. Bont is voor dieren en niet voor mensen.

B., 23-09-2013 20:28 #5
Bont wordt zo bewerkt dat het nep lijkt. mensen die deze producten kopen moeten eigenlijk verplicht het filmpje zien hoe het gemaakt wordt.

S., 23-01-2013 01:17 #4
Ik was helemaal verkocht aan een bepaalde jas, omdat hij wat duur was, twijfelde ik nog. De jassen komen zonder bontkraag, maar die is wel los bij te kopen. Ik ben terug geweest naar de winkel nadat ik de jas steeds vaker op straat tegen kwam, om te kijken of ze een ander mooi model hadden. Het gesprek kwam op de bontkraag, die ik gelijk al niet wou. Het was echt heel mooi zacht, licht en fijn. Dus kwam mijn vraag. Waar is het van gemaakt? En ik kreeg van deze Pakistaanse meneer een heel eerlijk antwoord. Wasbeertjes. Hij benadrukte wel dat de dieren verantwoord werden geslacht, en respecteerde zonder toestand dat ik het niet zo fijn vindt om met wasbeertjes in mijn nek rond te lopen. Nu is de jas voor mij helemaal van de baan, maar ik waardeer wel meneer zijn eerlijkheid. Reactie infoteur, 23-01-2013
Het was wel eerlijk wat de man zei over de wasberen, maar ik geloof toch niet dat die een goed leven hebben gehad, in ieder geval geen wasbeerwaardig leven, want dat is nog altijd in de vrije natuur. De meeste bontdieren worden in kleine kooien gehouden, vaak zonder daglicht. Daarnaast worden er heel veel dieren levend gevild, dit gebeurd voornamelijk in China.

In ieder geval goed dat je de jas niet hebt gekocht :)

L., 21-01-2013 20:16 #3
Goed dat jullie hier aandacht aan besteden, maar volgens mij klopt het klopt niet helemaal wat jullie zeggen over uggs. Uggs zijn slecht, omdat het schapenbont bevat: schapenvacht met de huid er nog aan dus. Ook zijn er uggs op de markt met ander echt bont.

Wol is dieronvriendelijk vanwege wat er beschreven wordt over het wegsnijden van de huid tegen maden (mulesing). Ook worden de schapen (meestal uit Australie, waar 90% van alle wol vandaan komt) vaak op wekenlang transport per boot gezet naar het middenoosten en Afrika. Degene die deze tocht zonder voedsel en drinken overleven, worden allerminst warm onthaald. Ik heb gezien hoe ze de benen braken van een nietsvermoedend schaap bij aankomst. Ook wol is leed.

En ter aanvulling: ook leer gaat gepaard met leed. Het is een zeer verdienstelijk bijproduct van de bio-industrie, maar dat is niet het enige. Veel leer komt uit India. In India is de koe heilig en mag niet geslacht worden. Wel worden koeien in India uitgehongerd of op lange, gruwelijke transporten over de grens gezet om daar geslacht te worden. Want dat mag dan weer wel…

Wil je echt diervriendelijke schoenen, kijk dan eens bij VegaLife in Amsterdam of op Zalando en filter op synthethische schoenen. Reactie infoteur, 23-01-2013
Ja, ik heb het ook niet op Uggs. Veel mensen die ermee rond lopen weten niet waar het vandaan komt of interresseert het gewoon niet. Ik krijg er altijd kriebels van, zo ook van bontjassen.

N., 10-01-2013 17:03 #2
Ik vind het echt heel zielig voor de dieren
Je kan toch ook mooi zijn zonder bont waarom kan je geen jas aan trekken zonder bont
Vaak dragen mensen een bont kraag op hun jas maar de meeste weten niet eens hoe een dier hier voor geleden heeft. Ik hoop ooit dat er op de wereld niet meer mag om echt bont te dragen. En mensen die het dragen denk maar is na misschien verandert u nog van gedachten!

Sacha Brand, 17-02-2012 00:44 #1
Mijn dochter heeft een jas van het merk Soho New York en een jas van het merk Persival waar duidelijk in staat dat het nepbond is, in beide jassen staat niet waar ze gemaakt zijn, is dit dan toch echt bond?
Met vriendelijke groet,
Sacha Brand Reactie infoteur, 10-05-2012
Hallo,

helaas is het altijd lastig om te zien of het echt of nepbont is, helemaal als er geen labels aanzitten. Ik zal er wel vanuit gaan dat als er op staat dat het nep is dat het ook werkelijk zo is. Als dat er niet op staat is het een grote kans dan het wel echt is. Vaak kan je het ook aan de structuur zien. Syntetisch bont ziet er vaak nep en wollerig uit. Er is wel een simpel trucje voor, maar ook dan is het nog niet zeker. Als je zachtjes blaast tegen het bont en de haartjes zweven (dansen) lichtjes dan is het meestal echt bont.
Misschien kun je nog kijken op de website van het merk?

Mvg,
Linda

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 24-11-2011
Subrubriek: Mode
Reacties: 9
Schrijf mee!