InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Kleding voor vrouwen met één borst

Kleding voor vrouwen met één borst

Lobstar-Label is een Nederlands kledingmerk dat zich speciaal richt op de vrouw die een borst is verloren door amputatie. Het is daarmee een uniek concept, omdat nergens op de wereld een merk bestaat dat kleding maakt voor vrouwen met één borst. Kleding voor vrouwen met één borst ziet er namelijk heel anders uit. De kleding voor vrouwen met één borst moet die asymmetrie namelijk oplossen.

In totaal krijgt 1 op de 8 vrouwen borstkanker

Jaarlijks wordt bij ongeveer 1100 vrouwen in Nederland borstkanker geconstateerd. Dit betekent in de praktijk dat 1 op de 8 tot 9 vrouwen de ziekte krijgt. Door het verloop van de kanker moet een groot deel van hen een borst missen door amputatie. Kleding is daar echter niet op berekend en dat ondermijnt het zelfvertrouwen van veel vrouwen nog veel meer.

Kleren voor het asymmetrische vrouwenlichaam

Chantal Hoevers-Prins ontwikkelde daarom zelf een kledinglijn die volledig op de vrouw is toegesneden die zich met één borst ook goed wil kleden zonder daarvoor een prothese te willen dragen. De kleding is ontworpen voor het asymmetrische lichaam, maar is verder niet te onderscheiden van de normale mode. Alleen de vrouw zelf weet dat ze speciale kleding draagt voor de vrouw met één borst. Doordat de kledingstukken speciaal zijn gemaakt voor de vrouw met 1 borst, valt het altijd goed over de plaats waar de amputatie heeft plaatsgevonden. Kleding die niet is gemaakt voor het asymmetrische lichaam heeft als resultaat dat er stof over is en de jurk, het shirt of de top dus niet goed zit of dat het trekt. Ook aan de zijnaden is gedacht bij dit merk. Omdat een vrouw met één borst twee verschillende kanten heeft, gebeurt het heel vaak dat kleding draait bij de naden. Lobstar-Label heeft een manier gevonden om er voor te zorgen dat dit niet gebeurt. Tevens is er gedacht aan de stoffen. Veel vrouwen hebben vanzelfsprekend littekens na de borstamputatie of hebben een chemokuur ondergaan of ondergaan die nog steeds en dan zijn stoffen die kunnen irriteren vanzelfsprekend uit den boze.

De Lobstar-Label collectie

De Lobstar-Label collectie bestaat uit voornamelijk bovenkleding zoals tops, shirts, jurken, vestjes en badmode. De vrouwelijkheid staat daarbij bovenaan. De kleding is zo ontworpen dat de draagster er zonder prothese supervrouwelijk uitziet. Het dragen van een vulling namelijk is voor veel vrouwen toch wat ongemakkelijk en soms hebben ze daar helemaal geen zin in. Lobstar-Label heeft de kleding voor vrouwen zo ingedeeld dat vanzelfsprekend rekening wordt gehouden met de amputatie. De kleding voor de vrouw die een linkerborst mist ziet er vanzelfsprekend anders uit dan de kleding voor de vrouw die een rechterborst mist.

Lobstar-Label

In 2002 richtten 2 ex-kankerpatiënten in Den Haag de stichting Lobstar op. Zij maakten maatkleding voor vrouwen die door amputatie een borst waren kwijtgeraakt. Zij stopten echter in 2008 en Chantal Hoevers-Prins, een zelfstandig gevestigd visagiste en imagoconsulente nam deze tak over. Van de maatkleding maakte ze een totale kledinglijn. Supervrouwelijk en met mooie en goede stoffen.

Lobstar-label kopen

Alle kleding is te koop bij Lobstar-label in Joure, via de webshop en bij Care Speciaal in Alblasserdam. De website is te vinden op: Lobstar-Label

Persoonlijke blog over borstkanker

In mijn persoonlijke blog over borstkanker beschrijf ik alle stadia van onderzoek en behandeling van mijn eigen borstkanker en geef ik tips en adviezen. De blog is te vinden op: Ik heb borstkanker

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Website Lobstar-Label
  • Sneinspetielje

Reageer op het artikel "Kleding voor vrouwen met één borst"

Reactie

Jacqueline, 30-03-2011 19:55 #1
De kleding is ook te koop bij de webshop Mammoshop, een webshop speciaal voor vrouwen die te maken hebben met een veranderd uiterlijk door de gevolgen van de behandeling tegen borstkanker.
naast de Lobstar kleding ook prothese badkleding, lingerie, postoperatieve bh's en veel leuke en modieuze hoofdbedekking!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Mode
Special: Borstkanker
Reacties: 1
Schrijf mee!