InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Comfortabele hoeden voor kankerpatiënten

Comfortabele hoeden voor kankerpatiënten

Chemotherapie zorgt er in de meeste gevallen voor dat mensen kaal worden. Daarmee is duidelijk te zien dat iemand ziek is, maar het kan ook invloed hebben op het zelfvertrouwen. Eltsenienhoeden van Anneke Langenberg zijn er voor mensen die hun haren zijn verloren, maar er wel leuk bij willen lopen. Hoeden voor kankerpatienten dus. Maar ook hoeden voor mensen die om een andere reden kaal zijn geworden.

Eltsenien - hoeden voor iedereen in het Toon Hermanshuis

Het bedrijf Eltsenienhoeden is gevestigd in het Toon Hermanshuis in Leeuwarden. In dit huis kunnen kankerpatiënten met elkaar in contact komen, maar kunnen ze zich ook even laten verwennen. Ook de familie van kankerpatiënten kan er terecht. Om die reden is het dus een goede plek voor een hoedenmaakster die zich richt op mensen die net chemo hebben ondergaan.

Hoeden speciaal voor mensen zonder haar na bijvoorbeeld chemotherapie

De hoeden voor mensen die chemotherapie ondergaan of hebben ondergaan zijn speciaal ontworpen voor het blote en kwetsbare hoofd. Er zijn 25 ontwerpen gemaakt. Hele zachte garens en stoffen zonder naden of labels, dus geen geschuur op dat kwetsbare hoofd dat vaak heel lang bedekt is geweest met een beschermende haardos. Ook wordt de nek bedekt. Dit laatste heeft ontwerpster Langenberg bewust gedaan, omdat ook vaak in de nek is te zien dat iemand kaal is. Met de speciale ontwerpen wil dit hoedenmerk dat voorkomen, omdat mensen juist een hoofddeksel dragen om dat te vermijden.

Verschillende modellen hoeden voor het kale hoofd

Eltsenien biedt hoeden in bandanastijl die om het hoofd geknoopt kunnen worden en die aan de achterkant ruches heeft. Er zijn verschillende modellen van. Zo is er een korte en een lange variant en kan gekozen worden uit een klem of zonder een klep. Ook maakt Langenberg slaapmutsen voor volwassenen en kinderen. Dit zorgt ook ís nachts voor warmte, want mensen die altijd haar hebben gehad merken als ze kaal zijn geworden dat dit haar toch veel warmte vasthoudt. Met een slaapmuts wordt die warmte weer vastgehouden.

Toon Hermanshuizen

Toon Hermanshuizen zijn er overigens niet alleen in Leeuwarden. Er zijn inmiddels 7 inloophuizen in Nederland. Zij bevinden zich in:
  • Venlo
  • Sittard
  • Heerlen
  • Maastricht
  • Amersfoort
  • Waalwijk

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Comfortabele hoeden voor kankerpatiënten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Subrubriek: Mode
Special: Kanker
Schrijf mee!