InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Balletkostuum: kleding voor ballet

Balletkostuum: kleding voor ballet

Balletkostuum: kleding voor ballet Wie aan ballet gaat doen moet speciale kleding kopen. Zo hebben balletdansers- en danseressen speciale schoenen. Deze schoenen worden spitzen genoemd. Die hebben ze nodig om op hun tenen te kunnen dansen. Iets anders dat typisch kleding is voor een balletdanser is de tutu. Dit is een kort, wijd rokje. Verder gaat het er vooral om dat de rest van de kleding, zoals bijvoorbeeld het balletpakje, de vormen van het lichaam accentueert. Spitzen zijn schoenen die speciaal zijn ontworpen voor balletdansers- en danseressen. Het kenmerkende van spitzen is dat ze een harde punt in de neus hebben. Daardoor is het voor balletdansers- en danseressen mogelijk op om hun tenen te dansen. De meeste spitzen zij gemaakt met een leren zool. De schoen zelf is meestal van satijn of canvas gemaakt. De harde neus wordt ook wel box genoemd en is meestal gemaakt van meerderen lagen stof of van papier-maché. Rondom de spitz zit een koordje. Deze kan worden aangetrokken waardoor de vorm van de spitz beter aansluit bij de vorm van de voet. Daarnaast zit er een satijnen lint aan de spitz. Dit moet om de enkel worden gebonden en is ervoor om te voorkomen dat de spitz niet uitvalt wanneer iemand er op staat.

Ballet en spitzen

De spitzen mogen niet op de groei worden gekocht. Dat is omdat de spitz zo goed mogelijk moet aansluiten bij de vorm van de voet, om tijdens het dansen zo comfortabel mogelijk te zijn. Kinderen die op ballet zitten moeten daardoor eigenlijk jaarlijks nieuwe spitzen kopen. De spitz werd geïntroduceerd in de 19e eeuw. Destijds danste de danseres Marie Taglioni op haar tenen en draaide zo rond. Veel dansers en danseressen wilden dat na doen, maar kwamen er achter dat dart eigenlijk bijna onmogelijk was. Daarom werden de bestaande balletschoenen aangepast en daarmee ontstond de spitz.

Ballet en tutu

Iets anders dat balletdanseressen veelvuldig dragen is het tutu. Dit is een klein rokje dat gedragen wordt door hen. Het is niet bedoeld voor bedekking, maar juist voor de sier. Er zijn verschillende soorten tutuís. De eerste vorm is de Romantische Tutu. Deze is juist wel wat langer, ongeveer tot drie kwart en lijkt daardoor tot de knieën. Deze tutu staat erg wijd en is populair geworden door toedoen van Marie Taglioni. De klassieke tutu is heel kort, maar juist erg wijd. Er zit een hoepel in. Deze kan in bekende stukken Degas worden gezien. Een laatste soort tutu is de balanchine/karinska tutu. Deze is kort en wijd.

Overige kleding bij ballet

Daarnaast is er natuurlijk ook nog het balletpak, of voor kinderen, het balletpakje. Dit is er in meerdere vormen en er zijn meerdere varianten mogelijk. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een balletpakje met mouwen, maar ook zonder mouwen te nemen. Kinderen dragen vaak nog een (roze) panty tijdens het ballet. Bij volwassenen komt dat al minder vaak voor. Het belangrijkste van de kleding is dat het de vorm van het lichaam benadrukt. Ballet draait om de artistiek en de (bewegings-)vormen van het lichaam. Die moeten in de kleding dus ook zo goed mogelijk naar voren komen. In sommige gevallen wordt er daarom soms ook wel gedanst in catsuits of in jazzbroeken. Bij voorstellingen dansen mannen vaak met ontbloot bovenlijf. Dat komt omdat de lichaamsvormen dan het beste tot hun recht komen. Bij vrouwen is dat uiteraard niet mogelijk, dus die dragen wel een bedekking.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Balletkostuum: kleding voor ballet"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-10-2015
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!