InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De handtassen en lederwaren van Delvaux

De handtassen en lederwaren van Delvaux

Delvaux handtassen staan bekend om hun tijdloze look, hun degelijke kwaliteit maar ook om hun duur prijskaartje. Wat is er zo speciaal aan de tassen en lederwaren van Delvaux?

Geschiedenis

Het merk Delvaux werd in 1829 opgericht door Charles Delvaux. Oorspronkelijk maakte het huis luxe reiskoffers, maar stilaan richtten zij zich ook op fijnere lederwaren zoals handtassen, portemonnees en sleutelhangers. In 1883 werd Delvaux hofleverancier. In 1933 werd het huis overgenomen door Franz Schwennicke. Vanaf dan werden seizoensgebonden ledercollecties uitgebracht. in 1970 volgde de echtgenote van Schwennicke, Solange, haar echtgenoot op en kreeg Delvaux internationale faam. De nadruk ligt op de artisanale kunst van het ontwerpen en produceren van luxehandtassen in excellente kwaliteit. De oudste zoon van Franz en Solange, François, nam in 1994 het roer over. Sinds 2007 wordt hij in de dagelijkse leiding bijgestaan door Christian Salez.

Bekende ontwerpen

Een van de bekendste handtassenlijnen van Delvaux is ongetwijfeld de Brilliant. Dit model heeft een zeer specifieke, kenmerkende ronding. Het model wordt bijna elk jaar opnieuw uitgebracht in nieuwe kleuren, leersoorten en formaten. Onlangs vierde de Brilliant haar 50ste verjaardag. Een andere klassieker in de Delvaux-collectie is de Louise, een tijdloze handtas met een tijdloze naam. Oorspronkelijk was het een ruime reistas die nu in verschillende formaten heruitgebracht werd, zelfs in pochettevorm. De Givry, genoemd naar het historische plaatsje in de Bourgogne, werd in 1976 ontworpen en zit nog steeds in het klassieke aanbod. Dit is een zeer sober en klassiek model met unieke plooivorm.

Ook voor de mannen heeft Delvaux een collectie, bestaande uit reistassen, aktetassen, kleinere lederwaren en accessoires.

Delvaux lederwaren zijn herkenbaar door de letter D die steevast deel uitmaakt van het ontwerp. Bij sommige modellen is de D duidelijk op het ontwerp aangebracht, andere modellen zijn subtieler en houden het bij handgrepen in de vorm van een D of een D-vormige rits.

Delvaux kopen?

Delvaux heeft een aantal exclusieve winkels in België waar de hele collectie verkrijgbaar is. De winkels bevinden zich in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Knokke, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Luik, Namen, Oostende, Sint-Niklaas en Waterloo.

Wie een Delvaux handtas wil kopen, zal diep in de buidel moeten tasten. Kleine lederwaren zoals agenda’s zijn te koop vanaf zo’n € 120, portemonnees en pochette-portefeuilles kunnen zelfs al € 200 gaan kosten. De prijzen van handtassen in leder lopen op van € 750 tot meer dan € 2500.

Namaak

Vanwege de hoge prijs van Delvaux lederwaren zijn de modellen zeer gewild op de namaak-markt. In landen zoals Turkije, maar ook op het internet, kan u massaal nep Delvaux kopen. Dit is echter illegaal en dus niet aan te raden!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De handtassen en lederwaren van Delvaux"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 03-03-2011
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!