Kleren: eerlijke kleding kopen
Het is goed mogelijk om in Nederland eerlijke kleding te kopen. Ons land kent verschillende eerlijke kledingwinkels en kledingmerken. Sommige van deze winkels en merken zijn online te vinden. Dat betekent dat de kleding die daar wordt verkocht niet gemaakt is door kinderen. Bij veel kleding van de grote merken is dat wel het geval. Er zijn de laatste jaren verschillende campagnes geweest, zoals de Schone Klerencampagne, om het publiek daarvan bewust te maken.
Er is steeds meer aandacht voor eerlijke kleding. Veel kleding wordt namelijk in het buitenland gemaakt onder slechte omstandigheden. Veel kledingmerken en modelabels laten hun kleding in het buitenland maken, omdat de kleding daar veel goedkoper kan worden gemaakt. Dat komt vooral omdat het arbeidsloon daar een stuk lager ligt. Veel kleding wordt voor een groot deel met de hand gemaakt. Om de kleding nog betaalbaar te houden is de enige mogelijkheid dat te laten doen door mensen die er weinig voor betaald hoeven te krijgen. Veel van de kleding die in het westen dus in de winkel wordt verkocht wordt in landen als India, China, Bangladesh en Thailand in elkaar gezet. De loonkosten voor het naaien van de kleding maakt meestal maar ongeveer vijf procent, of nog minder, uit van de aankoopprijs van een kledingstuk.
Eerlijke kleding kopen
Veel van de kleding wordt ook gemaakt door kinderen. Sommige van deze kinderen zitten 14 uur per dag in een donkere ruimte achter een weefgetouw of een naaimachine. Dit gebeurt op grote schaal. Zij ontvangen soms een loon dat omgerekend een of twee euro beslaat. Vaak hebben deze kinderen geen ouders meer die het kunnen verbieden. Het komt zelf ook regelmatig voor dat de ouders er weet van hebben en de kinderen zelf naar de kledingfabrieken hebben gebracht. Het gaat dan vaak om arme gezinnen die elke cent nodig hebben om te overleven. Vaak hebben de kinderen nauwelijks tot geen rechten. Er is in deze landen niet sprake van iets als een georganiseerde vakbond, of als deze er wel zijn, dan is lidmaatschap daarvan verboden op straffe van ontslag.
Kinderarbeid bij grote kledingmerken
Het is voor consumenten vaak lastig om na te gaan in wat voor soort omstandigheden kleding wordt gemaakt. Veel grote kledingmerken, zoals Nike, Diesel, Tommy Hilfiger en G-Star, maken (of hebben) gebruik (gemaakt) van kinderen voor het laten maken van de kleding. Er is de laatste jaren wel steeds meer aandacht voor het onderwerp. Grote kledingmerken worden ter verantwoording geroepen en moeten laten zien dat hun kleding wordt gemaakt zonder behulp van kinderen. Ook wordt er door non-gouvernementele organisaties steeds vaker een onderzoek gestart naar waar kleding vandaan komt. Zij proberen ook de consument te beïnvloeden om toch vooral eerlijke kleding te kopen en de kledingmerken op te roepen eerlijke kleding te maken.
Eerlijke kledingwinkels en eerlijke kledingmerken
Een voorbeeld van de afgelopen jaren is de Schone Kleren Campagne. Daarbij werd aandacht gevraagd voor de slechte omstandigheden en het lage loon van kinderen, maar ook van volwassen arbeiders. Er komen ook steeds meer gedragscodes waarbij de gebruikers beloven om zich in te zetten voor betere en eerlijke kleding. Enkele van deze gedragscodes zijn: Fair Wear Foundation, Made By, SA 8000, ETI, WRC en FLA. Deze gedragscodes gaan uit van de ILO-normen. Deze normen zijn door de Verenigde Naties opgesteld en gaan uit van minimale voorwaarden waar arbeid aan moet voldoen. Dat zijn onder andere dat er geen sprake mag zijn van dwang, discriminatie en kinderarbeid, er moet sprake zijn van een leefbaar loon, een vast arbeidscontract, de mogelijkheid voor collectieve onderhandelingen, gezonde en veilige arbeidsomstandigheden en een beperkt aantal uren en overwerk. In Nederland zijn er ook steeds meer winkels die aangeven eerlijke kleding te verkopen. Er zijn zelfs eerlijke kledingmerken die alleen maar kleding verkopen die op een eerlijke manier is gemaakt. Sommige van deze winkels zijn online te vinden. Zij zijn in ons land te herkennen aan het Max-Havelaarkeurmerk en het EKO-keurmerk