InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Wat is haute couture?

Wat is haute couture?

Je hebt confectiekleding en je hebt haute couture. Haute couture is het hoogst haalbare in de mode. Het is het hoogtepunt van de mode. Haute couture is ontworpen door modeontwerpers die voor een selecte markt werken. Bekende voorbeelden van ontwerpers die haute couture maken zijn Valentino, Zac Posen, Jean Paul Gaultier, Oscar de la Renta en het duo Viktor & Rolf.

Eén of meerdere exemplaren

Van haute couture worden er slechts één of enkele exemplaren van kledingstukken gemaakt. Deze worden op maat gemaakt voor de dragers ervan. Alle stukken worden met de hand gemaakt van exclusieve stoffen. Bij de vervaardiging ervan wordt er gebruik gemaakt van de meest verfijnde technieken. Het grootste verschil tussen confectiekleding en haute couture is dan ook dat confectiekleding gelijk gedragen kan worden. Het is dus niet, zoals haute couture, op maakt gemaakt.

Geschiedenis

Haute couture is in de tweede helft van de negentiende eeuw ontstaan. Het is min of meer bedacht door de Engelse couturier Charles Worth. Hij maakte geen kleding helemaal op verzoek van klanten, maar hij ontwierp zijn eigen collecties. Deze werden dan weer geshowd aan de rijke vrouwen. Vervolgens werd hun eigen stof weer aan zijn ontwerpen toegevoegd.

Afspraak maken met couturier

Iemand die een haute couturestuk wil, maakt een afspraak met een couturier. De persoon wordt dan opgemeten en er wordt een ontwerp gekozen. Vervolgens wordt het ontwerp naar keuze op maat gemaakt en wordt het een aantal keren doorgepast. Een couture kledingstuk is, vanwege het exclusieve karakter, ontzettend duur.

Franse vrouwen

Tot de jaren zestig was haute couture eigenlijk alleen bekend bij de Franse vrouwen. Bijna elke Française liet haar kleding maken door een couturier in de buurt. De rijkere vrouwen lieten dit doen door bekende couturiers uit die tijd, zoals Charles Worth en Paul Poiret. De haute couture was eerst vooral bekend in Parijs, maar tegenwoordig wordt het in steeds meer fashionsteden ontworpen, zoals Milaan, Londen en New York.

Chambre Syndicale de La Couture

Slechts een heel kleine groep van modeontwerpers mag zich haute couturier noemen. Zij moeten hiervoor benoemd zijn door de Chambre Syndicale de La Couture. Deze chambre werd al in 1868 opgericht in Parijs. Het is een belangenvereniging van de beroepsgroep voor couturiers. Een couturier laat zijn of haar ideeën twee keer per jaar tijdens een modeshow in Parijs zien. De elitaire lijst van de Chambre Syndicale de La Couture bepaalt welke ontwerpers hun collectie aan het publiek mogen showen.

Aantal voorwaarden

Om tot lijst van de Chambre Syndicale de La Couture te worden opgenomen, moet een couturier dus aan een aantal voorwaarden voldoen. Een erkend modehuis moet de kleding in eigen ateliers vervaardigden. Ook moeten er in deze ateliers minimaal twintig personen werken. Verder wordt er van de couturiers verwacht dat zij dus twee keer per jaar hun collectie op de catwalk showen, welke uit tenminste 25 tot 50 creaties bestaat. Een show wordt altijd afgesloten met een bruidscreatie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Haute Couture Startpagina
  • Elle VS

Reageer op het artikel "Wat is haute couture?"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 28-02-2012
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!