InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Nooit meer een kleding miskoop!

Nooit meer een kleding miskoop!

Nooit meer een kleding miskoop! Misschien twee keer per jaar, maar in ieder geval minimaal eenmaal per jaar duikt u eens in uw kledingkast. U wilt dan de toestand van uw kledingvoorraad opnemen. En wat blijkt iedere keer weer: bijna iedereen heeft een aantal items hangen, waar niet eens het prijskaartje van is verwijderd! Hoe kunt u dit voorkomen? U verkwist met deze gewoonte namelijk onnodig veel geld. Deze kleding is al uit de mode voordat hij gedragen is!

Inspecteer uw kast en geef weg

Neemt u eens de tijd uw kledingkast te inspecteren. Indien u lijkt op de gemiddelde Nederlander draagt u bijna zeventig procent van uw garderobe nooit. Heeft u iets langer dan een jaar niet gedragen (gelegenheidskleding en zwangerschapskleding uitgezonderd): geef het weg. Onder gelegenheidskleding wordt verstaan: galakleding, kleding voor begrafenissen, feestelijke kleding, badkleding enzovoorts. Een aantal mogelijkheden om u minder schuldig te voelen zijn: de kringloper, de kerk of andere religieuze instanties of organisaties die solliciterende werkelozen aankleden. U zult zien: u krijgt weer lucht. U voelt zich bevrijd en kunt weer zonder ruis nadenken. U kunt uw strategie bepalen. Nu kunt u eindelijk een stijlvolle garderobe plannen. Zegt u nu zelf: indien de kast niet overvol ligt met items die u eigenlijk toch niet draagt voelt u zich veel beter!

Strategisch opruimen

Maak een aantal stapels. Een moeilijke (en waarschijnlijk kleine stapel) is kleding met een emotionele lading. Bijvoorbeeld een bruidsjurk, of uw doopjurk. Verpak het in een doorzichtige hoes en kijk er regelmatig eens naar. Een veel gehoorde tip is er een foto van maken. Dan kunt u dit kledingstuk misschien langzaam loslaten. Selecteer eerst op kleding die u nog wel en niet gaat dragen. Kleding die u niet meer gaat dragen of te klein is gaat naar een goed doel. Wees realistisch, dit scheelt u veel kastruimte. Kleding die u wilt dragen, maar waar iets aan kapot is houdt u ook apart. Stel u draagt iets niet omdat er een knoop loszit, of een zoom. Dit kunt u zelf oplossen.

Straal uw eigen stijl uit!

Denk in basiskleding en accessories. Een goede garderobe bestaat voor bijna vijfenzeventig procent uit basics. Wat draagt u graag? Zijn dat broeken of rokken? Is dit een bepaald type broeken? Indien u lichaam asymmetrisch is zijn broeken met een aandeel stretch misschien wel aan te raden. Let op dat de kleding niet te strak zit. Dit is zeker niet flatterend. Goed zittende kleding kleedt slank af. De basics hebben een egale kleur. De stof is mooi, maar niet opvallend. Denkt u in termen van
donkerblauwe broeken met donkerblauwe schoenen. Welke halsvorm flatteert u? Draag u graag een coltrui of een v-hals? Neem eens de tijd om uw favoriete kleuren te benoemen. Tip: kijk naar de kleur van uw ogen en uw (natuurlijke) haarkleur. Indien u blauwe ogen en een blanke huid heeft zal blauw u over het algemeen goed staan.

De missende basics aanvullen

Maak een overzicht van de kledingstukken die u nog mist. Denk aan uw dagelijkse bezigheden. Dient u er representatief uit te zien, houd hier dan rekening mee. Koop voor uw werk mooie, maar wel decente, bedekkend kleding. Een goede richtlijn is dat u ongeveer een broek of rok per vijf bovenstukken nodig heeft.

Koop kwaliteit, geen kwantiteit

U kunt beter een paar items van hoge kwaliteit kopen. Koop alleen iets waarin u zich prettig voelt. U betaalt dan misschien iets meer, maar dit verdient u terug door iets vaak te dragen. Het belangrijkste koopcriterium: koop alleen iets wat u het liefst iedere dag draagt en dat gepast is voor uw werk. Als u alleen feestkleding in de kast heeft hangen mist u zeker een aantal items. Dat een kledingstuk in de uitverkoop is of dat het past is geen argument. Kleding gaat jaren mee. Koop iets waar u zich niet aan ergert. Goede kleding hoeft niet noodzakelijk veel te kosten. Een mooie modeaccessoire erbij en u bent weer op en top voor het komende seizoen!

Een laatste tip

Stel u heeft iets gekocht en showt het aan uw partner. Als die het niets vindt brengt u het terug. Niet eigenwijs zijn! U zult het waarschijnlijk dan toch nooit dragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vrouw in stijl van Babette Klecker:ISBN 9789053338810

Reageer op het artikel "Nooit meer een kleding miskoop!"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 26-12-2014
Subrubriek: Mode
Special: Bespaar alternatief
Schrijf mee!