InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van boomhortensia

De geneeskracht van boomhortensia

De geneeskracht van boomhortensia Een hortensia is een veel geziene plant in tuinen. Hij krijgt mooie, grote, bolvormige bloemen. Het is een grote struik die een sierlijke omheining van de tuin kan vormen. Weinig mensen weten dat de hortensia over geneeskracht bezit. Dat zit hem niet in de bladeren maar in de wortels. Het wordt vooral gebruikt als diureticum, een vochtafdrijvend middel. Verder helpt het nierstenen verwijderen.
Boomhortensia / Bron: Bruce Marlin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Boomhortensia / Bron: Bruce Marlin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Inhoud:

Naamgeving

Wetenschappers onderling gebruiken Latijnse namen om verwarring te voorkomen. De Latijnse naam voor boomhortensia is Hydrangea arborescens. Arborescens betekent ´boomachtig´ en duidt erop dat deze struik zo hoog kan worden als een kleine boom. Daarom noemen we hem in het Nederlands boomhortensia.

Nierstenen

Nierstenen zijn kristallisaties die zich gevormd hebben uit stoffen in de urine. Ze kunnen klein zijn, dan spreken we van niergruis. Maar ze kunnen ook zo groot zijn als een kleine parel; dat is een echte niersteen. Meestal lossen deze problemen vanzelf op. Maar soms moet iemand redelijk vaak nierstenen lozen en kan dit een zeer pijnlijke gebeurtenis zijn. Er zijn verschillende redenen waarom nierstenen ontstaan. Hier staan er een paar:
  • Weinig vezels eten,
  • Veel koolhydraten eten,
  • Veel frituurvetproducten eten,
  • Veel vlees en vis eten,
  • Veel supermarktmelk drinken met extra calcium,.
  • Veel producten met kunstmatige vitamine D innemen,
  • Weinig vitamine K innemen.
Bovendien zijn de ziekten obesitas en diabetes extra risicofactors voor het verkrijgen van nierstenen. Verder zijn er allerlei andere klachten die kunnen leiden tot nierstenen zoals medicijngebruik, stress en milieuverontreiniging. Wanneer je een consult een natuurarts of fytotherapeut hebt, zal deze eerst nagaan wat de oorzaak is van nierstenen, om vervolgens de huidige nierstenen met geneesplanten te bestrijden. Eén van die planten kan boomhortensiawortel zijn.

Werkzame stoffen

Van de boomhortensia wordt uitsluitend de wortel en de wortelstok gebruikt voor medicinale doeleinden. In deze wortel zitten de volgende werkzame stoffen: de flavonoïden kaemferol, quercetine, rutine en coumarine of hydrangine, saponinen en essentiële olie.

Boomhortensia en nierstenen

De wortel van de boomhortensia lost geen nierstenen op. Daarentegen kan ze wel ontstekingen die gepaard gaan met de verwijdering van nierstenen tegen gaan. Dat kan de pijn in nieren, blaas en urinewegen sterk verlichten. Daarnaast is het een soort plant die de vorming van nierstenen voorkomt. Een van de redenen daarvoor is dat het een diureticum is, wat de medische term is voor een vochtafdrijvend middel. Allerlei zuren in de urine die kunnen kleiden tot nierstenen, worden sneller uit het lichaam verwijderd. Daarnaast is voor mannen van belang dat het zwelling en ontsteking van de prostaat tegen gaat. Om deze redenen worden het door fytotherapeuten en kruidenartsen aangewend bij de volgende indicaties:
Hydrangea arborescens / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hydrangea arborescens / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Pijn in de urinewegen door nierstenen,
  • Prostatitis of prostaatontsteking,
  • Cystitis of blaasontsteking,
  • Nefritis of nierontsteking.

Dosis en veiligheid

Hier volgt de therapeutische dosis voor boomhortensia:
  • Driemaal daags 2ml tot 4ml alcoholische tinctuur(1:5, 40%)
  • Driemaal daags een decoct of afkooksel van 15 minuten van twee theelepels van gedroogde wortel.
Er zit hydrangine in deze wortel; in bepaalde gevallen leidt dat tot maagirritatie. Verder kan er weinig gebeuren als je je aan de therapeutische dosering houdt. Bij overdosering kan duizeligheid en druk op de borstkas ervaren worden.
Gerelateerde artikelen
Zomerbloeiende struiken: Hydrangea of HortensiaZomerbloeiende struiken: Hydrangea of HortensiaVan de grote groep zomerbloeiende struiken is de hortensia verreweg de bekendste soort. Bij hortensia denkt men misschie…
Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatieHedera helix arborescens; verzorging en algemene informatieHedera helix arborescens is een zeer gemakkelijke groenblijvende heester, die zeer winterhard is. Deze heester heeft maa…
Hydrangea quercifolia, bijzonder blad en witte bloempluimenHydrangea quercifolia, bijzonder blad en witte bloempluimenHydrangea quercifolia of Eikenbladhortensia is een aanwinst in je tuin vanwege het mooi gevormde blad, wat in de herfst…
Hydrangea anomala petiolaris of klimhortensiaHydrangea anomala petiolaris of klimhortensiaHydrangea anomala petiolaris of klimhortensia is een gemakkelijke klimplant, geschikt voor de begroeiing van een muur. D…
Hortensia of hydrangeaHortensia of hydrangeaDeze winterharde tot zeer winterharde struik valt op door zijn mooie bloemen. De plant komt niet uit onze cultuur maar u…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: Wikimedia commons
  • http://www.ndhealthfacts.org/wiki/Kidney_Stones
  • http://www.livestrong.com/article/494338-hydrangea-root-for-kidney-stones/
  • Afbeelding bron 1: Bruce Marlin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van boomhortensia"

Reactie

Couttreel Chris, 13-07-2014 21:09 #1
Mijn linkernier ligt op een atypische plaats, nl links in de onderbuik. Er heeft zich een ontsteking voorgedaan door steen in de nier, die tot vergiftigingsverschijnselen en veel pijn heeft geleid. Kan, wanneer nier op atypische plaats ligt en ik nog niet weet of ze voldoende werkt, de boomhortensia van nut zijn? Dank voor info! Reactie infoteur, 20-07-2014
Dit artikel beoogt een algemene bron van informatie te zijn, vooral als je meer wilt weten over een geneesmiddel dat een fytotherapeut of natuurgeneeskundige heeft voorgeschreven. het is niet de bedoeling om online-consulten te geven.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!