InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van jasmijn

De geneeskracht van jasmijn

De geneeskracht van jasmijn Jasmijn of gewone jasmijn groeit oorspronkelijk in de Kaukasus, Noord-Iran, Pakistan, Afghanistan, het Himalayagebergte en West-China. Het is een populaire tuinplant omdat hij lekker geurende bloemen heeft. De bloemetjes van de jasmijn zijn eetbaar. Deze altijd groen blijvende klimplant groeit prima in het zeeklimaat van West-Europa, dus ook in België en Nederland. Jasmijn produceert een etherische olie die met recht de koning der oliën mag worden genoemd omdat hij een ongeëvenaard lekker aroma verspreidt. Het is logisch dat het een medicijn is in de aromatherapie. Ook in de fytotherapie geldt jasmijn als gewaardeerd medicijn. Het wordt onder andere gebruikt als afrodisiacum en als middel om de moedermelkproductie te verhogen.
Botanische tekening jasmijn / Bron: Botanical Magazine, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening jasmijn / Bron: Botanical Magazine, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Etherische jasmijnolie

In elk jasmijnbloemetje zit een heel klein beetje etherische olie. Honderden bloemen bij elkaar maken een druppel olie. Dat maakt jasmijnolie tot de meest dure en exclusieve olieproducten. Voor het bereiden van sommige gerechten wordt jasmijnolie gebruikt. Deze olie geurt voor de gewaarwording van de meeste mensen met een heerlijk aroma. Het wordt ingezet bij depressie en stress en sommige ademhalingsmoeilijkheden. Daarnaast kan alleen al het ruiken van deze olie als afrodisiacum werken. Het wordt bij allerlei soorten sexuele problemen ingezet zoals frigiditeit.

Jasmijn in de volksgeneeskunde

In de volksgeneeskunde werden de blaadjes van jasmijn gebruikt als pijnstiller. In deze blaadjes zit salicylzuur, wat ook in aspirine zit. Er werd wat jasmijnbladsap op de plek aangebracht. Het volksgeneeskundige gebruik is daarom zo gek nog niet. De
Jasmijnverkoopster in India / Bron: PlaneMad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Jasmijnverkoopster in India / Bron: PlaneMad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
blaadjes werden ook gebruikt bij loopoor en likdoorns. De wortel wordt gebruikt om ringworm, een besmettelijke huidschimmelziekte mee te bestrijden. Het meest worden de eetbare bloemen gebruikt. De bloemen worden van oudsher aangewend om hun afrodiasiacwerking en hun moedermelkbevorderende werking. Daarnaast is de jasmijnbloem een antibacterieel medicijn, wordt het gebruikt om krampen mee te behandelen en is het een tonicum voor het hele lichaam.

In India gebruikt men liever kettingen van jasmijnbloemen dan parfum.

Geschiedenis gebruik jasmijn

Dioscorides, pionier der geneeskunde en kruidenwetenschap uit de eerste eeuw van onze jaartelling, kende de jasmijnplant al. Hij beschreef hoe de Perzen hun huis ontsmetten met de geur van deze olie terwijl de woonvertrekken tegelijkertijd een behaaglijke geur kregen. Boeddhistische monniken in Benares gebruikten de bladeren en de wortel om een middel mee te bereiden bij brandwonden. Van de bloemen werd een aftreksel gemaakt waarmee de ogen konden worden gewassen.

Chameli Ka Tel, Indiase sesamzaadolie met jasmijnaroma

Jasmijn wordt het meest gebruikt in de Ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunde. In India gebruikt men niet snel een parfum maar liever lekkere geurende bloemen, waar de jasmijn er één van is. In de ayurveda laat men in totaal 100 kilo jasmijn bloemen intrekken op 40 kilo sesamzaad. Dat proces duurt vijf dagen waarbij elke nacht om de drie uur de bloemen en de zaden omgehusseld worden. De geur van jasmijn trekt op deze manier in de sesamzaden. Vervolgens perst men een olie van dit sesamzaad welke een groene kleur heeft. Met deze olie wordt een hoofd- en lichaamsmassage uitgevoerd. Deze olie wordt in India Chameli Ka Tel genoemd.

Werkzame stoffen

In de fytotherapie wordt alleen de bloem gebruikt om zijn medicinale eigenschappen. Hier zitten meer dan 100 werkzame stoffen. Hier staan alleen de belangrijkste: etherische olie met linalool, linalylacetaat, benzylacetaat en het keton jasmon. Deze laatst genoemde stof verspreidt de heerlijke geur.

Jasmijn als afrodisiacum

Jasminum officinale / Bron: C T Johansson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Jasminum officinale / Bron: C T Johansson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Jasmijn wekt de geslachtsdrift op. Als je een geliefde wilt verleiden kun je vier druppels etherische jasmijnolie verdampen middels een keramische verdamper waar een waxinelichtje in gezet kan worden. Mocht de verleidingsplannen niet lukken dan ruikt in ieder geval je huis lekker en is de lucht van bacteriën ontdaan. Vrouwen die leiden aan frigiditeit, het zich onthouden van seksueel verkeer zouden na inademing van de jasmijngeur sneller verliefd worden en eerder geneigd zijn tot het liefdesspel.

Jasmijn is een veilig middel.

Jasmijn bij depressiviteit

Jasmijn kan een depressiviteit verdrijven. Wie last heeft van gespannenheid kan door jasmijnoliegeur tot rust komen. Voor dit doel kun je enkele druppels etherische jasmijnolie mengen met gewone massageolie en vervolgens je laten masseren. Masseren is op zich al rustgevend en in combinatie met jasmijnolie kan het rustgevende effect versterkt worden.
Gerelateerde artikelen
Winterjasmijn met haar prachtige gele bloemenWinterjasmijn met haar prachtige gele bloemenOver jasmijn bestaan nogal wat misverstanden. Veel mensen denken dat daarmee de boerenjasmijn wordt bedoeld, terwijl de…
Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheidJoods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheidDe Wereldgezondheidsorganisatie raadt vrouwen aan om hun kind minstens zes maanden lang borstvoeding te geven. Borstvoed…
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
De voordelen van borstvoeding voor moeder en kindDe voordelen van borstvoeding voor moeder en kindMoedermelk is beter voor het kind dan flesvoeding die uit een potje komt. Maar het heeft voor de moeder ook gezondheidsv…
Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengenHomeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengenBorstvoeding wordt gezien als een goede vorm van voeding voor de pasgeboren baby. Bij sommige vrouwen ontstaat er een te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Watsilchum, Pixabay
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: Wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Jasminum_officinale
  • Afbeelding bron 1: Botanical Magazine, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: PlaneMad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: C T Johansson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van jasmijn"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!