InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijk middel tegen koude voeten en anti-insectenmiddel

Natuurlijk middel tegen koude voeten en anti-insectenmiddel

Koude voeten. De natuur geeft ons allerlei middelen om aandoeningen te voorkomen of te genezen. Koude voeten zijn snel opgelost met deze cayennepeper en mosterdzaadolie. Koude voeten zijn dan snel weer warm. Insecten gaan bovendien op de loop als ze de natuurlijk potpourri van salie, rozemarijn en alsem ruiken. Zelf te maken dit middel tegen insecten en bovendien heel erg natuurlijk. Een natuurlijk middel tegen insecten dus.

Olie tegen koude voeten

Dit middel zorgt er voor dat het bloed als nooit tevoren door de voeten stroomt. Wie het middel elke avond op zijn voeten smeert voor hij of zij naar bed gaat zorgt voor een goede bloedcirculatie en voorkomt koude voeten en wintervoeten.

Hete cayennepeper en mosterd voeten olie

Ingrediënten
  • 500 ml zonnebloemolie
  • 2-4 verse hete rode cayenne pepers, gehakt
  • 50 gram gemberwortel, gehakt
  • 50 gram zwarte peper
  • 50 gram mosterdpoeder

Bereiding
  1. Plaats een glazen schaal in een pan met kokend water (au bain marie)
  2. Doe dan in de schaal de olie, de gehakt cayenne pepers, de gember, de zwarte peper en het mosterd poeder.
  3. Roer goed om het te mixen
  4. Verhit het mengsel gedurende een uur terwijl het water eronder kookt
  5. Zeef het mengsel vervolgens door een linnen doek
  6. Giet het olie mengsel dan in donkere glazen flessen

Gebruik:

  • Masseer een paar druppels van het mengsel op de voeten voor het slapengaan om de circulatie op gang te brengen.
  • Deze olie verwarmt de huid, maar als het in aanraking komt met ogen of mond zorgt het voor pijn.
  • Was de handen daarom na het inmasseren altijd.

Houdbaarheid

Deze verwarmende voetenolie kan 6 maanden worden bewaard.

Natuurlijk anti-insectenmiddel

Dit is een heel gemakkelijk middel om vliegend ongedierte op een afstand te houden en om bijtende en stekende insecten te weren. Salie, rozemarijn en alsem staan erom bekend dat zij insecten op een afstand houden omdat ze kamfer en andere essentiële oliën bevatten waar zij niet dol op zijn. Er kunnen gedroogde gekochte kruiden worden gebruikt, maar ze zelf drogen zorgt voor meer aroma.

Insectenverjager potpourri

Ingrediënten
  • 2 eetlepels gedroogde rozemarijn bladeren
  • 2 eetlepels gedroogde alsem
  • 2 eetlepels gedroogde saliebladeren

Bereiding

  1. Strip de bladeren van hun takjes en maak ze fijn.
  2. Mix alles in een grote ruime schaal
  3. Laat het middel dan op een warme plaats staan zodat de oliën vrij spel hebben en de insecten kunnen verjagen.

Houdbaarheid

Dit middel geeft ongeveer een maand haar aroma af en moet dan vervangen worden door een verse schaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederNatuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederHoofdluis komt nog steeds overal voor. Hele oudergroepen proberen het beest terug te dringen, maar vaak zonder al te vee…
Rozemarijn (rosmarinus officinalis)Tuinkruiden vormen een belangrijk ingredient uit de tuin en in de keuken. Met Rozemarijn haalt u de provencaalse zon in…
Wat te doen tegen koude handen of voeten?Wat te doen tegen koude handen of voeten?In de herfst- en wintermaanden kan men last krijgen van koude handen of voeten. De een heeft nooit last van koude handen…
Koude voeten in de winter: tips tegen wintervoetenKoude voeten in de winter: tips tegen wintervoetenEen strenge winter is geen pretje als je last hebt van koude voeten. Voeten die koud aanvoelen kunnen ook in andere seiz…
Eerste hulp bij koude, advies voor plant en mensWinter! In dit koude jaargetijde willen we we ons weer afvragen hoe wijzelf en onze planten op een prettige manier de wi…
Bronnen en referenties
  • James Wong

Reageer op het artikel "Natuurlijk middel tegen koude voeten en anti-insectenmiddel"

Reactie

Gislene Da Silva, 16-11-2010 13:59 #1
Beste,

Dank u voor alle advies, ik ga zeker proberen de olie tegen koude voeten omdat ik er veel lastig van heb. Ivm met deze olie ik heb een vraag: de zwarte peper: Is het in graan of poeder?

Alvast bedankt,

Gislene

Infoteur: Singalees
Laatste update: 01-12-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Natuurlijke remedies
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!