InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Gember, een levenskrachtig kruid

Gember, een levenskrachtig kruid

Gember, een levenskrachtig kruid Gember is een populaire plant in de traditionele manier als specerij, maar het is ook zeer nuttig in de traditionele geneeskunde. Gember is een van de meest bekende medicinale planten, waarschijnlijk te wijten aan de lustopwekkende werking en het gebruik ervan in de keuken.

Kwaliteiten van gember

Buiten de bekendheid lustopwekkend te werken heeft gember heeft ook bewezen kwaliteiten voor de preventie en behandeling van reisziekte en de effectiviteit ervan in de behandeling van spijsverteringsstoornissen. Een interessante plant om te proberen voor de indicaties hierboven vermeld. De karakteristieke smaak van gember (kruidig en warm) komt voornamelijk uit gingerolen, het hoofdbestanddeel van verse gember. Gedroogde gember heeft echter een lagere concentratie, die geeft het effect dat de smaak van droge gember heel anders dan verse gember. Gember groeit voornamelijk is Azië en wordt geoogst als de plant 10 maanden is.

geschiedenis en oorsprong

Gember is bekend en beroemd om zijn aromatische en geneeskrachtige eigenschappen sinds de oudheid, dat wil zeggen voor meer dan 3000 jaar naar alle waarschijnlijkheid. We vinden haar sporen in zeer oude Chinese geschriften en in oude teksten uit India. Het woord gember komt oorspronkelijk uit het Sanskriet woord shringavera, wat betekent de vorm van herten geweien. De Grieken leende dit woord en gaf het de naam ziggiberis, en Ginger dat volgt op het Latijns Zingiber. De eerste schriftelijke vermelding van de term Ginger is in een boek van 1256.

De wortel wordt al lang gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde, vooral voor het stimuleren van de spijsvertering. Gember was het onderwerp van een zeer sterke handel tussen Europa en de Oriënt in de Middeleeuwen en het doorlopen van de beroemde route naar India. Er was zelfs een van de redenen voor de niet aflatende zoektocht naar een zeeweg naar Indië te ontdekken, dat geeft aan hoe populair gember was. et moderne gebruik van gember in de kruidengeneeskunde dateert slechts een aantal jaren.

In 1980 werd bij toeval ontdekt dat de consumptie van gember misselijkheid verminderd tijdens verkoudheid. Het onderzoek dat volgde bewees de effectiviteit van de plant in verschillende ziektes en spijsverteringsstoornissen.

De eigenschappen van gember

De eigenschappen van gember wanneer je het inneemt:
  • Het werkt lustopwekkend
  • Het helpt bij een vermageringsdieet
  • Helpt het verdrijven intestinale gas
  • Werkt om de koorts te verlagen
  • Rustgevend op de maagwand
  • Activeert een goede spijsvertering
  • Cholesterol verlagend
  • Algemene stimulant
  • Antibacteriële werking

Voor op je huid heeft gember olie de volgende eigenschappen:
  • Pijnstillend
  • Koortsverlagend
  • Ontsmettend middel
  • Verminderen van pijn bij reuma en artrose

Dosering

Dosering gebruik van gember voor intern gebruik:
  • 500 mg tot 1000 mg gemberpoeder per dag
  • 10 tot 20 druppels gemberolie voor de maaltijd
  • Infusion (thee): 1 g van gember 150 ml kokend water. Neem 3 kopjes per dag

Voor extern gebruik:
  • Wrijving met de olie op het pijnlijke deel van het lichaam
  • Gorgelen met 1 kleine theelepel van de oplossing met gember. Goed om met keelpijn te behandelen (te worden verdund in warm water).

Bron: Francisco Manuel Blanco, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Francisco Manuel Blanco, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Er is geen beter middel om alledaagse kwalen te bestrijden dan gember. Met gember heeft u een van de krachtigste kruiden in huis, het is een voorbeeld bij uitstek voor voedsel en medicijnen, alles in een.
© 2011 - 2019 Diamant4, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afrodisiaca: vergroot uw zin in sexEen afrodisiacum iedereen heeft er weleens van gehoord, maar wat is het nu eigenlijk? Een afrodisiacum is een middel dat…
Kruiden en specerijen: voordelen voor de gezondheidKruiden en specerijen: voordelen voor de gezondheidSinds mensenheugenis worden specerijen en kruiden geässocieerd met exotische oorden als India en China. De aroma's van s…
Geneeskrachtige kruidenGeneeskrachtige kruidenNatuurgeneeskunde wordt steeds populairder, er is dan ook steeds meer onderzoek naar verricht en de meeste mensen die ge…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gember, een levenskrachtig kruid"

Reacties

Ans, 31-12-2014 11:24 #2
Zelf heb ik zeer goede ervaring met verse gember. Gemberpoeder werkt bij mij niet zo goed. Sinds ongeveer 4 maanden eet ik het al consequent en ik voel me steeds beter. Het is wel even doorzetten want verse gember is best heftig maar als je een paar plakken op een boterham doet i.c.m. ander beleg gaat het nog wel redelijk. In totaal neem ik drie keer per dag een aantal plakken. Belangrijkste is dat ik geen last meer van maagzuur (dus geen maagzuurremmers meer!), niet meer benauwd ben (allergische astma waar ik nu ook vanaf ben!), prima stoelgang heb en een algehele betere conditie.

Germeau Ignace, 05-04-2013 13:29 #1
Geachte, helpt gember ook bij essentiële tremor?
Hartelijk dank voor reactie.

Infoteur: Diamant4
Gepubliceerd: 08-04-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!