InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Oxytocine zorgt voor monogamie bij mannen

Oxytocine zorgt voor monogamie bij mannen

Oxytocine zorgt voor monogamie bij mannen Onderzoekers van de universiteit van het Bonn Medical Center hebben een biologisch mechanisme ontdekt dat de aantrekkingskracht tussen liefdesparen kan verklaren. Als foto's van hun partner worden getoond aan mannen die oxytocine toegediend hebben gekregen, wordt het beloningscentrum in de hersenen door het hormoon gestimuleerd, waardoor de aantrekkelijkheid van de partner vergroot wordt en de stimulatie tot monogamie vergroot wordt.
Mensen zijn bijzondere wezens, als het gaat om relaties tenminste. De intentie tot monogame relatie is iets wat maar weinig andere zoogdieren hebben. Wanneer mensen verliefd zijn, maken ze het hormoon oxytocine aan. Onlangs is ontdekt dat dit hormoon mannen aanspoort tot het aangaan van een monogame relatie. Hoe werkt dit precies?

Oxytocine maakt de partner aantrekkelijker

Onderzoekers toonden foto's van echtgenotes aan veertig heteroseksuele mannen. Tevens werden foto's van willekeurige vrouwen getoond ter vergelijking. De mannen bekeken de foto's twee keer. Eén keer kregen ze via een neusspray oxytocine toegediend, de andere keer een placebo. Daarna lieten de onderzoekers de mannen naar de foto's van de vrouwen kijken en brachten ze de hersenactiviteit in beeld door middel van functionele MRI (fMRI).

Wanneer de mannen oxytocine toegediend kregen werd het beloningscentrum in de hersenen actief wanneer ze naar de foto van hun echtgenote keken. Dit gebeurde niet wanneer ze foto's van willekeurige vrouwen te zien kregen of wanneer ze de placebo toegediend kregen. Ook het tonen van foto's van vrouwen die de mannen al lange tijd kenden, zoals langdurige collega's of kennissen, had geen effect op het beloningscentrum in de hersenen van de mannen. Daarom werd geconcludeerd dat een liefdesrelatie noodzakelijk was om het beloningscentrum te activeren.

Het beloningssysteem

Dankzij de activatie van het beloningssysteem door het hormoon oxytocine wordt monogamie gepromoot. De situatie van iemand waarbij het beloningssysteem geactiveerd is kun je vergelijken met iemand die drugs heeft gebruik. Dit activeert het beloningssysteem in het brein namelijk ook. Het feit dat mensen hun beloningssysteem graag willen activeren kan ook verklaren waarom mensen na het verbreken van een relatie zo in de put kunnen raken. De aanmaak van oxytocine stopt dan, en het beloningssysteem in de hersenen wordt niet meer geactiveerd. De verschijnselen die een persoon dan ervaart kunnen vergeleken worden met de effecten van het afkicken van drugs.

De evolutie

Voor mannen lijkt het op het eerste gezicht niet zo noodzakelijk om monogame relaties aan te gaan; ze kunnen hun zaad immers spreiden en voor meer nageslacht zorgen wanneer zij geen monogame relaties aangaan. De reden dat het hormoon oxytocine de evolutie toch heeft doorstaan zou kunnen zijn dat een monogame relatie zorgt voor verhoging van stabiliteit van de personen die zorgen voor voedsel, en daarmee een grotere kans op overleving, aldus de onderzoekers.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Scheele D, Wille A, Kendrick KM, Stoffel-Wagner B, Becker B, Güntürkün O, Maier W, Hurlemann R. Oxytocin enhances brain reward system responses in men viewing the face of their female partner, PNAS, 2013
  • http://www3.uni-bonn.de/

Reageer op het artikel "Oxytocine zorgt voor monogamie bij mannen"

Reactie

Annemiek, 08-04-2014 14:41 #1
Misschien toont het wel aan dat er geen evolutie is die is doorstaan, maar dat de mens geschapen is!

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 02-12-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!