InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Bruiloft: invulling van de avond

Bruiloft: invulling van de avond

Bruiloft: invulling van de avond In veel gevallen krijgen de ceremoniemeesters op een bruiloft de taak om de avond min of meer in te richten. En dat kan knap lastig zijn, want hoe doe je dit op een originele manier? Naast het dansen en de muziek kiezen veel ceremoniemeesters (in overleg met de bruid en bruidegom) ervoor om ook bepaalde stukjes of spellen met betrekking tot het betreffende bruidspaar uit te voeren. Een veelgebruikt spel is bijvoorbeeld het ABC, waarbij voor iedere letter een woord wordt verzonnen dat betrekking heeft op het bruidspaar. Echter, origineel is dat spel al lang niet meer. Wat kun je nu wel doen om het bruidspaar de avond van hun leven te geven?

Trouwkrant maken

Ter vermaking van, op de avond zelf vooral de gasten en later ook het bruidspaar, is het maken van een trouwcourant erg leuk! Dit staat ook meteen gezellig in de bruiloftszaal! In de trouwcourant kun je allerhande dingen over het bruidspaar kwijt, zoals belevenissen en favoriete gerechten. Je kunt de trouwkrant opleveren in de vorm van een boekje, maar een echte (lokale) krant namaken is natuurlijk ook een heel leuk idee. In dat laatste geval zou je vooral belevenissen van het bruidspaar in artikelvorm in de krant kunnen zetten zodat het net een echte krant wordt. Het toevoegen van foto's en advertenties van bedrijven uit de woonplaats waar het bruidspaar gaat wonen, maken de krant natuurlijk nog realistischer. Realiseer je wel dat het maken van een dergelijke krant veel fantasie en inspanning vereist. Bovendien zijn de drukkusten aanzienlijk hoger dan wanneer je er een simpel boekje van maakt (door formaatverschil en dergelijke).

Naspelen van een bordspel of televisieprogramma

Erg leuk is het naspelen van een bekend televisieprogramma met als hoofdrol het bruidspaar. Maak bijvoorbeeld een quiz zoals De slimste mens en laat de titel verwijzen naar het bruidspaar. Indien het bruidspaar de achternaam Drogers heeft, kun je bijvoorbeeld gaan voor iets als 'De slimste Droger'. Naast het naspelen van een televisieprogramma zou je ook een bordspel in levende lijve na kunnen spelen. Denk aan bijvoorbeeld Levensweg; erg toepasselijk. Natuurlijk kun je ook zelf een spel verzinnen waarbij het bruidspaar vragen moet beantwoorden over dingen waar ze in het huishouden mee te maken krijgen. Goede vragen leveren artikelen op die zij goed kunnen gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Rechtertje spelen

Als je veel ludieke gebeurtenissen over het bruidspaar kunt verzinnen, is het rechtertje spelen een leuk idee. Een van de gasten verkleedt zich als rechter en het bruidspaar moet naar de rechtbank. Eventueel kun je ook een jury en dergelijke inschakelen om het hele plaatje zo echt mogelijk te laten lijken. Verzamel een (groot) aantal blunders van de bruid en bruidegom en bepaal of je op basis van die blunders een aanklacht kunt indienen. Een voorbeeld: op de markt heeft de bruidegom eens per ongeluk iemand appelmoes voor advocaat verkocht. Er kan dan worden aangeklaagd voor oplichting. Je kunt het bruidspaar zo confronteren met al hun blunders en zij krijgen natuurlijk gelegenheid om hun kant van het verhaal te doen of om te reageren op de aanklachten. Aan het einde van het stukje krijgen de bruid en bruidegom levenslang (aan elkaar).

Film maken en afspelen

Wat altijd goed in de smaak valt, is het monteren van een film over belevenissen van het bruidspaar. Het allerleukste hierbij is om wat, vooral domme, belevenissen van het bruidspaar een beetje overdreven na te spelen. Probeer de figuranten zo echt mogelijk op de bruid en bruidegom te laten lijken. Geef de film een goede naam en monteer er bijvoorbeeld ook stukken tekst in. Aan het aan de van de film is het mogelijk om het bruidspaar en/of de gasten nog een boodschap mee te geven. Een programma waarin het eenvoudig is om een film te monteren, is Moviemaker. Een minder tijdrovend alternatief is een film of PowerPoint met allemaal (oude) foto's van het bruidspaar.

Aanbieden van cadeau namens de gasten

Op veel bruiloften brengen alle gasten een kleinigheidje (dat vooraf door de ceremoniemeesters is vastgesteld) mee. Deze cadeautjes zijn vaak van toepassing op het gedrag, de hobby's of de interesses van het bruispaar. Aan het einde van de avond kunnen deze cadeautjes op een ludieke manier aan het bruidspaar overhandigd worden.
© 2014 - 2019 Trude, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bruiloft: invulling van de avond"

Infoteur: Trude
Gepubliceerd: 31-08-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!