Het huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat

Het huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat De trouwdag wordt door velen de mooiste dag van hun leven genoemd, maar hoe is deze traditie ontstaan? Spoiler: de geschiedenis van het huwelijk had geen romantische achtergrond.

De geschiedenis van het huwelijk

Het huwelijk is ontstaan in de Middeleeuwen, het werd gedaan om twee mensen seksueel aan elkaar te binden (monogamie). Hiermee werd ook het verspreiden van geslachtsziekten voorkomen. Het huwelijk had dus geen romantische achtergrond.

Huwelijksvormen

De meest voorkomende huwelijksvorm is die tussen man en vrouw. Daarnaast kennen we nog diverse andere huwelijksvormen:
  • Homohuwelijk - twee mensen van hetzelfde geslacht
  • Polygynie - één man met meerdere vrouwen
  • Polyandrie - één vrouw met meerdere mannen
  • Groepshuwelijk - meerdere mannen met meerdere vrouwen

Nederland was het eerste land dat het homohuwelijk toeliet, inmiddels zijn er diverse andere landen gevolgd, maar in de meeste landen is deze huwelijksvorm verboden.

Rechten en plichten tijdens het huwelijk

Het huwelijk brengt ook enkele rechten en plichten met zich mee. Zo ben je elkaar hulp verschuldigd, en moet je trouw zijn aan elkaar. Je bent verplicht elkaar financieel te onderhouden, de kinderen te onderhouden en op te voeden. De kosten voor het huishouden worden evenredig naar het inkomen verdeeld. Van deze plicht kan worden afgeweken bij huwelijkse voorwaarden. Je kunt ook trouwen onder "algehele gemeenschap van goederen." Dit houdt in dat alle eigendommen van jullie samen zijn.

Om te trouwen moeten beide partners minimaal 18 jaar oud zijn. Als de vrouw echter zwanger is of al een kind heeft gekregen, kan deze leeftijd verlaagt worden naar 16 jaar.

Bruidsschat

In sommige landen zijn de ouders van de bruid verplicht hun dochter een zogenaamde bruidsschat mee te geven. De grootte van de schat wordt bepaald door middel van onderhandelingen tussen de ouders van de bruid en de bruidegom. Hoe hoger het aanzien van de bruidegom is, hoe hoger de bruidsschat is die hij zal eisen. Je kunt je voorstellen dat families zich soms in de schulden moeten steken om de bruidsschat te betalen.
De verschrikkelijke gevolgen van het bestaan van dit fenomeen zijn de volgende:
  • Vrouwen worden vermoord door hun man, zodat de man opnieuw kan trouwen en zo een nieuwe bruidsschat binnen kan halen.
  • Bij de geboorte worden meisjes vermoord. Mannen leveren later geld op, vrouwen kosten alleen maar.

Huwelijksverjaardagen

Er bestaan verschillende 'verjaardagen' bijvoorbeeld de zilveren en gouden bruiloft.
Gerelateerde artikelen
Wat is Polygamie?Wat is polygamie? Men spreekt van polygamie als iemand, meestal een man, met meerdere partners tegelijk getrouwd is. Doo…
Samenlevingsvorm: PolyandriePolyandrie is het gebruik waarbij één vrouw met meerdere mannen trouwt of samenleeft. In tegenstelling tot polygynie, wa…
Het homohuwelijkIn Nederland is het sinds 2001 mogelijk dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen. Zo kunnen twee mannen of t…
Marokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…

Ik wil je terugIk wil je terugEen relatie of huwelijk beëindigen is niet leuk. Dat doet vaak veel pijn, ook wanneer jij degene bent die de relatie ver…
Woorden zwijgen, lichaamstaal nietWoorden zwijgen, lichaamstaal nietMensen praten niet constant. Toch houden we nooit op met spreken, want onze lichaamstaal stuurt voortdurend signalen uit…

Reageer op het artikel "Het huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat"

Reactie

Chayenne, 21-04-2010 10:56 #1
Hallo ik ben een meisje van 14 jaar oud en ik hou een werkstuk over trouw geschiedenis van trouw auto's omdat ik een projectweek heb.
het zou fijn zijn als iemand me kan helpen met informatie want ik weet namenlijk niks over auto's!

groeten van Chayenne

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 17-01-2020
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!