InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat

Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat

Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat De trouwdag wordt door velen de mooiste dag van hun leven genoemd, maar hoe is deze traditie ontstaan?

De geschiedenis van het huwelijk

Het huwelijk is ontstaan in de Middeleeuwen, het werd gedaan om twee mensen sexueel aan elkaar te binden (monogamie) Hiermee werd ook het verspreiden van geslachtsziekten voorkomen. Het huwelijk had dus geen romantische achtergrond.

Huwelijksvormen

De meest voorkomende huwelijksvorm is die tussen man en vrouw. Daarnaast kennen we nog diverse andere huwelijksvormen:
  • Homohuwelijk - twee mensen van hetzelfde geslacht
  • Polygynie - één man met meerdere vrouwen
  • Polyandrie - één vrouw met meerdere mannen
  • Groepshuwelijk - meerdere mannen met meerdere vrouwen

Nederland was het eerste land dat het homohuwelijk toeliet, inmiddels zijn er diverse andere landen gevolgd, maar in de meeste landen is deze huwelijksvorm verboden. Landen waar het homohuwelijk wel is toegestaan zijn Zwitserland, België, Canada en Spanje.

Rechten en plichten tijdens het huwelijk

Het huwelijk brengt ook enkele rechten en plichten met zich mee. Zo ben je elkaar hulp verschuldigd, en moet je trouw zijn aan elkaar. Je bent verplicht elkaar financieel te onderhouden, de kinderen te onderhouden en op te voeden. De kosten voor het huishouden worden evenredig naar het inkomen verdeeld. Van deze plicht kan worden afgeweken bij huwelijkse voorwaarden. Je kunt ook trouwen onder "algehele gemeenschap van goederen." Dit houdt in dat alle eigendommen van jullie samen zijn.

Om te trouwen moeten beide partners minimaal 18 jaar oud zijn. Als de vrouw echter zwanger is of al een kind heeft gekregen, kan deze leeftijd verlaagt worden naar 16 jaar.

Bruidsschat

In sommige landen zijn de ouders van de bruid verplicht hun dochter een zogenaamde bruidsschat mee te geven. De grootte van de schat wordt bepaald door middel van onderhandelingen tussen de ouders van de bruid en de bruidegom. Hoe hoger het aanzien van de bruidegom is, hoe hoger de bruidsschat is die hij zal eisen. Je kunt je voorstellen dat families zich soms in de schulden moeten steken om de bruidsschat te betalen.
De verschrikkelijke gevolgen van het bestaan van dit fenomeen zijn de volgende:
  • Vrouwen worden vermoord door hun man, zodat de man opnieuw kan trouwen en zo een nieuwe bruidsschat binnen kan halen.
  • Bij de geboorte worden meisjes vermoord. Mannen leveren later geld op, vrouwen kosten alleen maar.

Huwelijksverjaardagen

Er bestaan verschillende 'verjaardagen' bijvoorbeeld de zilveren en gouden bruiloft.
Gerelateerde artikelen
Bruiloftsjaren, hoe heten ze?Bruiloftsjaren, hoe heten ze?Een huwelijk sluit je voor je leven, als alles natuurlijk tenminste goed gaat. De meeste mensen kennen de zilveren bruil…
Trouwen voor de wet in PortugalTrouwen voor de wet in PortugalHuwelijken in het buitenland zijn bijzonder populair onder de Nederlanders. Vooral huwelijken in Spanje zijn anno 2019 p…
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Christelijke gedichten en bijbelteksten voor een bruiloftChristelijke gedichten en bijbelteksten voor een bruiloftBen je op zoek naar een christelijk gedicht of een bijbeltekst die bij een bruiloft of huwelijk past? Of ben je bezig me…
De functies bij een bruiloftDe functies bij een bruiloftEen trouwdag is een dag die u in principe maar een keer zal meemaken in uw leven. U wilt dan ook dat alles goed geregeld…

Reageer op het artikel "Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschat"

Reactie

Chayenne, 21-04-2010 10:56 #1
Hallo ik ben een meisje van 14 jaar oud en ik hou een werkstuk over trouw geschiedenis van trouw auto's omdat ik een projectweek heb.
het zou fijn zijn als iemand me kan helpen met informatie want ik weet namenlijk niks over auto's!

groeten van Chayenne

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 17-02-2007
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!