InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het homohuwelijk

Het homohuwelijk

In Nederland is het sinds 2001 mogelijk dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen. Zo kunnen twee mannen of twee vrouwen in ons land met elkaar trouwen. Dit is lang niet in alle landen ter wereld toegestaan. In veel landen is het zelfs nog strafbaar om 'homoseksueel te zijn'. Toch zijn er steeds meer landen waar het homohuwelijk wel kan worden gesloten.

Dezelfde voorwaarden

Eigenlijk heeft een huwelijk tussen twee mannen of twee vrouwen dezelfde voorwaarden, rechten en plichten als het huwelijk tussen een man en een vrouw. Zo zijn de regels en voorwaarden voor het aangaan, sluiten en beëindigen van het huwelijk dezelfde. Ook zijn de verplichtingen en rechten van de partners ten opzichte van elkaar dezelfde. Twee partners van hetzelfde geslacht kunnen, net als bij een huwelijk tussen man en vrouw, trouwen onder huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen.

Een aantal verschillen

Ook al lijkt een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht in de meeste opzichten op een huwelijk tussen man en vrouw, toch zijn er wel een aantal belangrijke verschillen. Hierbij kan je denken aan de geboorte van een kind tijdens dit huwelijk.

Geboorte van een kind

Als twee vrouwen met elkaar zijn getrouwd en er wordt een kind geboren, dan is de vrouw die het kind heeft gebaard automatisch de moeder. De andere vrouw is dan niet gelijk de andere ouder van het kindje. Om moeder te worden, moet zij het kindje adopteren. Hierdoor wordt zij wettelijk gezien de officiële tweede moeder. Deze regel geldt ook bij twee gehuwde mannen die samen een kind krijgen. Als een van hen de vader is van het kind, dan moet de andere man het kind adopteren om ouder te worden. Bij een huwelijk tussen twee vrouwen krijgen deze wel automatisch het gezamenlijk gezag over het kindje.

Landen

Naast Nederland zijn er maar een paar landen die het homohuwelijk accepteren. Dit zijn onder meer Argentinië, België, Canada, Noorwegen, Portugal, Spanje, IJsland en Zweden. In de Verenigde Staten en Mexico is het homohuwelijk in sommige staten legaal.

Wetten en regels in een ander land

Een gehuwd echtpaar van hetzelfde geslacht moet dus rekening houden met de wetten en regels die gelden voor een homohuwelijk in een bepaald land. Dit heeft al gevolgen wanneer een gehuwd echtpaar van hetzelfde geslacht naar een land op vakantie gaat, dat een homohuwelijk niet accepteert. Zo gaat het bij een kort verblijf vaak om praktische en eventueel ook sociale problemen. In geval van een emigratie kunnen zich ook problemen voordoen op juridisch gebied. Ook al wordt een homohuwelijk in een bepaald land niet erkend, toch betekend dit niet dat er geen gevolgen aan worden toegekend. Zo kan het zijn dat een land het homohuwelijk niet accepteert, maar dat het wel de vermogensrechtelijke relatie tussen de echtgenoten erkend.

Weigerambtenaar

Sommige trouwambtenaren zijn tegen het homohuwelijk en willen een koppel van hetzelfde geslacht dan ook niet met elkaar laten trouwen. Een trouwambtenaar die dit weigert wordt ook wel een weigerambtenaar genoemd. Deze term werd in 2007 voor het eerst geïntroduceerd.
Gerelateerde artikelen
Trouwen als lesbisch stel in NederlandTrouwen als lesbisch stel in NederlandSinds 1 april 2001 kunnen twee vrouwen of twee mannen legaal voor de wet trouwen in Nederland. Hiermee is Nederland het…
Uit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitUit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitJe bent homo, lesbisch of biseksueel. Voor de een is het op zijn of haar dertiende levensjaar al duidelijk, voor de ande…
Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatHet Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatDe trouwdag wordt door velen de mooiste dag van hun leven genoemd, maar hoe is deze traditie ontstaan?
Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?De gemiddelde leeftijd waarop mensen trouwen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals religie, cultuur en het ontwi…
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…

Reageer op het artikel "Het homohuwelijk"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 13-02-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!