InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Trouwen onder huwelijkse voorwaarden

Trouwen onder huwelijkse voorwaarden

Trouwen onder huwelijkse voorwaarden kan een keuze zijn die je maakt omdat je zekerheden wilt hebben wanneer er per ongeluk toch een echtscheiding komt, maar je kunt ook trouwen onder huwelijkse voorwaarden omdat je dan minder risico's loopt als zelfstandig ondernemer. Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is een keuze die om een veelzijdigheid aan redenen gemaakt kan worden.

Wat is trouwen onder huwelijkse voorwaarden?

Je hebt vast wel eens gehoord dat een echtpaar is getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Dit kan je eigenlijk zien als een ‘zakelijke’ overeenkomst tussen echtgenoten. Als je trouwt onder huwelijkse voorwaarden dan heb je hiermee het recht op bepaalde bezittingen en het inkomen geregeld. Door te trouwen onder huwelijkse voorwaarden, wijk je af van de wettelijke gemeenschap van goederen. Je sluit dan bepaalde bezittingen en schulden uit van het trouwen in gemeenschap van goederen.

Zelf de inhoud bepalen

Een echtpaar mag voor een groot deel zelf de inhoud bepalen van het trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maar er zijn toch nog wat regels aan verbonden. Zo kan een koppel niet afwijken van de regels van het erfrecht voor de langstlevende echtgenoot. De akte van de huwelijkse voorwaarden is pas geldig, wanneer de notaris deze inschrijft in het openbaar huwelijksgoederenregister bij de rechtbank van de plaats waar je als koppel trouwt. Iedereen kan dit register en dus ook de akte van de huwelijkse voorwaarden inzien. Als een notaris deze voorwaarden niet inschrijft, dan werken ze uitsluitend tussen de partners onderling.

Verschillende redenen

Echtparen trouwen met elkaar onder huwelijkse voorwaarden om verschillende redenen. Zo willen ze minder risico lopen. Ook kan een koppel zo regels stellen als een partner minder gaat verdienen, dit heeft dan ook weer invloed op de opvoeding van de kinderen. Zo kan er zijn geregeld wie de opvoeding voor zijn of haar rekening neemt. Daarnaast kan een stel de verdeling over het toekomstige inkomen en vermogen laten vastleggen in de huwelijkse voorwaarden. Ook kan het zo zijn dat een echtpaar afspraken wilt laten vastleggen over de verrekening van de huishoudkosten. Verder zijn er nog veel meer redenen waarom een stel trouwt onder huwelijkse voorwaarden. Zo kan iemand een eigen onderneming hebben. In de voorwaarden zijn dan afspraken gemaakt over het privévermogen en een faillissement.

Trouwen in gemeenschap van goederen

De tegenhanger van trouwen onder huwelijkse voorwaarden is het trouwen in gemeenschap van goederen. Dit houdt in dat alle bezittingen en schulden. Als je geen huwelijkse voorwaarden laat opstellen, dan trouw je automatisch in gemeenschap van goederen.

Gelijke verdeling

In geval van een scheiding wordt de totale waarde van de gemeenschap gelijk verdeeld. Je krijgt dus dezelfde hoeveelheid als je ex-partner. Je bent dus ook verantwoordelijk voor de helft van de gemeenschapsschulden. Toch kan je bepaalde zaken uitsluiten, zoals een schenking of een erfenis.

Sinds 1 januari 2012 is de wet wat betreft de gemeenschap van goederen, aangepast. Er geldt een nieuwe regeling voor situaties waarin een echtgenoot geld heeft verbruikt uit het gezamenlijk vermogen voor privégoederen. Of als hij of zij dit geld heeft verbruikt voor privéschulden. Deze regeling geldt ook voor zaken waarbij de echtgenoot geld uit het privévermogen van de andere echtgenoot heeft gebruikt.

Ontbinding

De gemeenschap van goederen wordt ontbonden door het huwelijk te eindigen, bij de scheiding van tafel en bed, als er later tijdens het huwelijk huwelijkse voorwaarden worden opgesteld of in geval van een beschikking die de gemeenschap opheft.
Gerelateerde artikelen
Huwelijkse voorwaardenHuwelijkse voorwaardenDoor het opmaken van huwelijkse voorwaarden houden beide echtgenoten in geval van trouwen ieder hun eigen vermogen. Dit…
Huwelijkse voorwaarden bespreekbaar makenVoordat u gaat trouwen, moet u goed nadenken over de consequenties. Een huwelijk wordt aangegaan in gemeenschap van goed…
Gemeenschap van goederen omzettenGemeenschap van goederen omzettenIn bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn om een gesloten huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar ee…
Voordelen huwelijkse voorwaardenVoordelen huwelijkse voorwaardenDe meeste Nederlanders zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Door voorafgaand aan het huwelijk samen naar de notari…
Bronnen en referenties
  • Samen Leven (.nl)

Reageer op het artikel "Trouwen onder huwelijkse voorwaarden"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 13-02-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!