InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Geregistreerd partnerschap

Geregistreerd partnerschap

Je kunt ervoor kiezen om de relatie met je partner vast te laten leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit kan je doen door middel van een huwelijk, maar ook door geregistreerd partnerschap. Mensen kiezen voor een geregistreerd partnerschap, om uiteenlopende redenen. Zo willen ze officieel familie van elkaar zijn en willen ze hun relatie dus ook vastleggen. Ook kiezen ze ervoor, omdat ze dan bepaalde rechten en plichten hebben. Verder is het zakelijk gezien een goede oplossing.

Het huwelijk en geregistreerd partnerschap

Eigenlijk zijn het geregistreerd partnerschap en het huwelijk in veel punten gelijkwaardig. Door je relatie vast te laten leggen door middel van geregistreerd partnerschap, zijn jij en je partner officieel familie van elkaar. Je kunt er dan ook voor kiezen om elkaars achternaam te gebruiken. Verder hebben jullie dan de verplichting om elkaar te onderhouden. Het is in de wet vastgelegd welke rechten, plichten en voorwaarden er gelden bij het geregistreerd partnerschap. Verder is het voor echtgenoten en de geregistreerde partner niet verplicht om te getuigen tegen elkaar of elkaars naaste familie. Ook heb je als ex-echtgenoot of weduwe/weduwnaar recht op alimentatie.

De voorwaarden

In Nederland mag je een geregistreerd partnerschap aangaan, als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moet je minimaal 18 jaar zijn en mag je ook niet met iemand anders zijn getrouwd of al een geregistreerd partnerschap hebben. Daarnaast moet je minimaal twee weken voordat je het geregistreerd partnerschap aangaat in ondertrouw gaan. Dit doe je door aangifte te doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Ook moeten jullie persoonlijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand verschijnen. Je legt dan een verklaring af en je ondertekent de akte. Door deze ondertekening hebben jullie je relatie officieel vastgelegd. Verder heeft iemand, die onder curatele staat, toestemming nodig van de curator of de kantonrechter. Ook mag naaste familie geen geregistreerd partnerschap met elkaar aangaan. Tevens is het een vereiste dat tenminste 1 partner een Nederlands paspoort heeft of in Nederland woont.

De verschillen tussen een huwelijk en geregistreerd partnerschap

Ook al lijkt het geregistreerd partnerschap in heel veel opzichten op het huwelijk, toch zijn hiertussen nog een aantal verschillen. Zo kan je het geregistreerd partnerschap buiten de rechten om beëindigen. Hierbij moeten jullie het wel met elkaar eens zijn en mogen jullie geen minderjarige kinderen hebben. In geval van een scheiding moet je altijd naar de rechter. Ook is het bij een geregistreerd partnerschap niet verplicht om elkaar, zoals bij een huwelijk, het ‘ja-woord’ te geven. Je kunt zelf de tekst opstellen. Verder kan je ook bij een geregistreerd partnerschap een kerkelijke zegening ondergaan. Hierbij mag je zelf bepalen of deze voor of na de officiële plechtiging in het stadhuis plaatsvindt.

Niet overal ter wereld

Een ander heel groot verschil is dat een geregistreerd partnerschap niet overal ter wereld wordt geaccepteerd. Als jullie in het buitenland een geregistreerd partnerschap hebben gesloten, dan wordt deze in Nederland erkend. Hierbij is het wel een voorwaarde dat het land dezelfde regels kent voor een geregistreerd partnerschap als Nederland.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Samen Leven (.nl)

Reageer op het artikel "Geregistreerd partnerschap"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 13-02-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!