InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Een samenlevingscontract

Een samenlevingscontract

Geregeld hoor je van samenwonende stelletjes dat ze een samenlevingscontract hebben ondertekend. Hierin hebben ze afspraken laten vastleggen over bepaalde zaken omtrent het samenwonen. In veel gevallen kan het samenlevingscontract dan ook uitstekend van pas komen, vooral ook wanneer een relatie toch op de klippen loopt.

Afspraken vastleggen

Mensen die gaan samenwonen, stellen een samenlevingscontract op, omdat ze graag wat zekerheid willen. Ze willen zeker weten dat alles goed is geregeld wat betreft bepaalde afspraken. Als je met je partner gaat samenwonen, dan kunnen jullie dus een samenlevingscontract op laten stellen. Hierin staan de afspraken die jullie hebben gemaakt over het samenwonen. Er staan bijvoorbeeld afspraken in, waar jullie je aan moeten houden, over bankrekeningen, de verdeling van de huishoudelijke kosten en de verdeling van de kosten voor het levensonderhoud. Ook staan er afspraken in vermeld over de verdeling van de bezittingen als jullie je relatie beëindigen. Jullie mogen zelf bepalen wat er in het contract staat.

Meerdere mensen

Ook mag je een samenlevingscontract met meerdere mensen afsluiten. Zo kunnen bijvoorbeeld een man en twee vrouwen met zijn drieën zon contract opstellen en ondertekenen. Als je gaat samenwonen hoef je geen samenlevingscontract op te stellen. Je bent dit dus niet verplicht.

Zelf opstellen of naar de notaris

Wat betreft het opstellen van het contract zijn er twee mogelijkheden. Zo kan je het samen met je partner opstellen, maar je kunt dit ook laten doen door de notaris. Soms is het zelfs verplicht om het door de notaris op te laten maken.

Aantal voorwaarden

Aan het opstellen van een contract zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moeten jullie ouder zijn dan 18 jaar, moeten jullie je houden aan de wettelijke regels en mogen jullie niet onder curatele staan.

Geen alimentatie

Als jullie je relatie beëindigen, dan is het niet zo dat je ex-partner alimentatie moet betalen. Hij of zij moet dit alleen betalen, als het in het samenlevingscontract staat vermeld. Als jullie dit niet geregeld hebben en je ex vindt dat hij of zij er toch recht op heeft, dan moet de rechter dit bepalen.

Een kind

Als jullie een samenlevingscontract hebben opgesteld en jullie krijgen een kindje, dan wordt de vrouw natuurlijk automatisch de moeder. De man wordt pas echt de officiële vader als hij zijn kind erkend. Dit kan hij doen bij de notaris of bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Geen samenlevingscontract

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om geen afspraken te maken als jullie gaan samenwonen en dus geen samenlevingscontract op te stellen. Jullie zijn dan niet verplicht om elkaar te onderhouden. Je hebt dan ook geen recht op een erfenis of een alimentatie. Ook als je geen samenlevingscontract hebt opgesteld, heeft het samenwonen gevolgen. Dit komt, omdat de overheid hier regels voor heeft opgelegd. Hierbij kun je denken aan regels op het gebied van belastingen en uitkeringen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Samen Leven (.nl)

Reageer op het artikel "Een samenlevingscontract"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 13-02-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!