InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Trouwen als lesbisch stel in Nederland

Trouwen als lesbisch stel in Nederland

Trouwen als lesbisch stel in Nederland Sinds 1 april 2001 kunnen twee vrouwen of twee mannen legaal voor de wet trouwen in Nederland. Hiermee is Nederland het eerste land ter wereld waar het homohuwelijk werd toegestaan.

Voor 1 april 2001

Sinds 1998 kunnen homo's en lesbiennes een geregistreerd partnerschap sluiten, geregistreerd partnerschap is een wettelijk erkende en geregelde vorm van samenleving tussen man en vrouw, twee mannen of twee vrouwen. Voor 2001 werden er ook wel lesbische stellen getrouwd maar niet legaal, ze konden wel ergens gaan trouwen maar voor de wet waren ze niet getrouwd. Daarom was geregistreerd partnerschap een goede oplossing om toch voor de wet samen geregistreerd te staan als stel.

1 april 2001

Artikel 30 in het wetboek is sinds 1 april 2001 geworden: een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of van gelijk geslacht. Hiermee is Nederland het eerste land ter wereld die het homohuwelijk tot de wet neemt.
Het eerste homohuwelijk werd een maand na de wetswijziging gehouden in het stadshuis van Amsterdam en werd besloten door toenmalig burgemeester Job Cohen.

Acceptatie

Niet alle Nederlanders accepteren homoseksualiteit, sinds 1990 is homoseksualiteit niet meer opgenomen in de lijst van geestenziekten. Hiervoor dachten mensen dat homoseksualiteit een ziekte was die genezen kon worden. De acceptatie in Nederland is gemiddeld 91%, dat is best hoog maar toch nog lang niet iedereen vind dat homoseksualiteit normaal is en het trouwen ook niet. Op verschillende sites kun je het eerste homohuwelijk bekijken en zie je ook demonstranten voor het stadshuis van Amsterdam staan met teksten over Gods schennis.

Weigerende ambtenaren

In heel Nederland zijn er nog ongeveer 100 ambtenaren die weigeren homoseksuele stellen te trouwen. Deze ambtenaren weigeren grotendeels vanuit hun geloof en het grootste weigerende deel is ook werkzaam in een "gelovige" gemeente zoals Rijssen, Staphorst en Bunschoten.

2 jurken, 2 pakken, jurk en pak

Waar kies je voor, want er zijn nu twee bruiden. Veel stellen hebben wel een mannelijk en vrouwelijk type en kiezen voor een jurk en pak. Maar er zijn ook genoeg stellen die kiezen voor 2 jurken of 2 pakken, er zijn speciale bruidszaken in Nederland die zich richten op lesbische stellen. Deze zijn allemaal te vinden op het internet onder bijvoorbeeld de zoekterm "lesbische bruidszaak".
© 2011 - 2018 Brittb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het homohuwelijkIn Nederland is het sinds 2001 mogelijk dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen. Zo kunnen twee mannen of t…
Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatHet Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatDe trouwdag wordt door velen de mooiste dag van hun leven genoemd, maar hoe is deze traditie ontstaan?
Hoe weet je of je lesbisch bent? Ben ik lesbisch of niet?Wanneer je je als vrouw aangetrokken voelt tot andere meisjes of vrouwen, kan het zijn dat je lesbisch bent. Maar missch…
Uit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitUit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitJe bent homo, lesbisch of biseksueel. Voor de een is het op zijn of haar dertiende levensjaar al duidelijk, voor de ande…
Zit homoseksualiteit in je genen? Ja zegt de wetenschapZit homoseksualiteit in je genen? Ja zegt de wetenschapAls je homo bent, is dit dan een kwestie van opvoeding, is dit al bepaald in de baarmoeder of zijn er andere factoren di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Janeb13, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Homohuwelijk

Reageer op het artikel "Trouwen als lesbisch stel in Nederland"

Infoteur: Brittb
Laatste update: 16-10-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!