InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Bindingsangst - een psychische stoornis

Bindingsangst - een psychische stoornis

Jij wilt een “echte relatie”, een gezamenlijk huishouden en toekomst plannen, maar zodra je partner het hoort begint hij tegen te sputteren. Is er twijfel of hij/zij je werkelijk wilt, of is bindingsangst de oorzaak.

Wat is bindingsangst?

Bindingsangst wordt soms gebruikt als smoes, maar het probleem bestaat echt. Het is een psychische stoornis die meestal ontstaat vanuit een pijnlijk verleden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je liefde verbindt aan wantrouwen en pijn, door een gebeurtenis in het verleden. Of dat je ouders je vroeger geen kans gaven om te hechten. Mensen met bindingsangst proberen nieuwe pijn te voorkomen, dit gebeurt bewust of onbewust. Dit heeft als gevolg dat je partner nooit echt dichtbij mag komen. En dat je het gevoel hebt dat je vrijheid verdwijnt als je een relatie aangaat.

Last van bindingsangst?

Misschien heb jij ook wel last van bindingsangst, kijk eens of onderstaande stellingen gelden voor jou:
  • Ik wil wel een vaste relatie, maar ik kom niet verder dan kortstondige liefdes. Na een paar weken slaat altijd de twijfel over mijn nieuwe partner toe. En dan begin ik mijn leven als single te missen.
  • Ik vraag me altijd af of het wel de ware is. Misschien loop ik wel wat beters mis.
  • Mijn partners waren allemaal te makkelijk. Ik wil meer spanning!
  • Ik maak het uit als mijn partner te veel aandacht vraagt.
  • Op vakantie gaan samen met mijn partner? Ja, vergeet het maar! Ik ga veel liever met vrienden.
  • Ik wil niet praten over samenwonen of kinderen krijgen. Dat ligt nog zover in de toekomst.
  • Ik val altijd op mensen die geen interesse hebben in een vaste relatie.

Wanneer je enkele stellingen herkent, is het goed mogelijk dat je last hebt van bindingsangst. Maar iedereen heeft wel eens een lichte vorm van bindingsangst en twijfelt over een relatie, alleen als het overheersend voorkomt kan het een probleem zijn.

Wat kun je ertegen doen?

Wanneer je bindingsangst hebt is het belangrijk dat je zoekt naar de oorzaak ervan.
Pas als je die hebt gevonden, kun je het probleem echt oplossen.
Hieronder enkele tips:
  • Praat met je partner, laat hem of haar weten wat je wilt, hoe je ergens over denk en vooral hoe je je voelt.
  • Neem genoeg tijd voor je relatie en laat deze groeien.
  • Zie je verleden onder ogen en probeer het niet weg te stopen maar eraan te werken.
  • Wees niet te perfectionistisch en blijf niet zoeken naar de perfecte partner.
  • Probeer je eerst echt te binden, en wanneer het echt niet lukt kan je het altijd nog uitmaken.

Kom je er samen toch niet uit, dan kun je altijd nog een stap richting een psycholoog doen.
© 2008 - 2018 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Seksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistSeksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistWat is een seksuoloog? Wat doet een seksuoloog? Voor welke seksuele problemen kan je terecht bij een seksuoloog? Kan je…
Liefde: de ware vindenLiefde: de ware vindenLiefde is het belangrijkste in ons leven. We willen de ware vinden én houden. Toch blijven velen zoeken naar de ware, oo…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…

Reageer op het artikel "Bindingsangst - een psychische stoornis"

Reacties

Caroline, 13-02-2016 13:02 #6
Ik denk dat mijn ex-vriend ook bindingsangst heeft. Hij is geadopteerd (eerste drie jaar in een kindertehuis gewoond) en heeft een paar slechte ervaringen met relaties gehad. Heeft veel vriendinnen gehad in het verleden (hij ontkent het, zegt relaties van een jaar tel ik niet mee, dat was niet serieus). Hij is nu 52. Het klikte heel goed tussen ons, maar opeens ging hij afstand nemen. Zo van: Ik ben nog niet toe aan samenwonen en onze verschillen benadrukken. Of: je verwacht teveel van mij. Opeens had hij een nieuwe vriendin, die hem "helemaal" begrijpt. Maar ook hier wil hij niet mee samenwonen. Hij is altijd op zoek naar de "ware". We hadden 4,5 jaar relatie. Ik begrijp niet dat ik het niet eerder heb gezien. Ik houd van hem en zou hem wel terug willen, maar wil niet weer gekwetst worden. Nu ik meer afstand heb genomen toont hij weer interesse als we samenzijn. Hoe kan ik hem helpen? Want met die bindingsangst zijn alle relaties bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

Jeffhillen001 (infoteur), 11-02-2013 20:14 #5
Ik denk dat ik het heb. Ik ben op het voorgezet onderwijs gepest. En ik ben afgewezen door het meisje waar ik ontzettend veel van hield. Ik herken idd wel wat dingen die horen bij bindingsangst zoals: dat je, je vrijheid kwijtbent wanneer je samenwoont, kinderen krijgen lijkt me niks, ik houd ook niet van dat intieme, en ik denk gewoon dat mijn partner mij dan gewoon niet leuk vindt. Ja, ik herken dus wel wat dingen. Maar weet het niet zeker.

Ineke, 15-09-2011 16:00 #4
Op het laatst staat dat ik me moet proberen te binden (met wat je er tegen kunt doen) maar dat is dat gene wat ik niet durf,
ik heb een super lieve vriend waar ik hierover goed mee kan praten alleen ik durf me echt niet te binden, het gaat wel steeds beter maar ik ben zo ongelofelijk bang dat ik gekwetst ga worden, door iets wat hij doet (te weinig tijd maken, te veel met vrienden omgaan en mij niet zien staan)

wat moet ik doen?

alsjeblieft beantwoord mijn vraag, want ik zit hier echt mee.

Ineke v/d Burgt

Wim, 10-09-2011 16:54 #3
Na enkele korte realties, (de laatste 5 maand) erken ik dat ik bindingsangst heb, hiervoor een huwelijk van 23 jaar die uiteindelijk hierop ook strandde zie ik nu in, tja beroerde jeugd je kan er veel aan ophangen. Heb ik een relatie verloopt het telkens als boven beschreven.

Llad, 04-05-2011 13:05 #2
Ik zit met een gelijkaardig probleem. Nu wil ik mijn ex wel niet terug, want het is al niet de eerste keer dat hij mij zomaar laat vallen. En ik ben er ook helemaal niet zeker van of hij wel bindingsangst heeft, maar hij beantwoord wel aan veel van deze zaken, ik herken hem er wel in. Nu ik zou eigenlijk ook wel graag weten hoe ik er met hem moet over praten, of is het beter alles te laten rusten?

Kristel, 28-04-2011 13:36 #1
Hoe kun je partner terugwinnen als hij bindingsangst heeft? Hoe laat je hem merken dat je hem wil ondersteunen? Dat je begrip voor hem toont.

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 03-09-2008
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 6
Schrijf mee!