InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Speeddaten: hoe belangrijk is de advertentie?

Speeddaten: hoe belangrijk is de advertentie?

Speeddaten: hoe belangrijk is de advertentie? Speeddaten is een fenomeen in de datingwereld dat steeds meer aan populariteit wint. Speeddaten kost - in tegenstelling tot het alternatief van het reguliere daten - minder tijd omdat je meerdere mensen in een kort tijdsbestek kan ontmoeten. Dit maakt het onderscheid maken tussen interessante potentiële dates en afknappers gemakkelijker. Maar in hoeverre hebben onze voorkeuren wat betreft een partner invloed op de keuze van een vervolgdate met een potentiële partner?

Hurrydate

HurryDate is een commerciële instelling voor speeddaten. Zij hebben informatie verzameld van meer dan 12.000 mensen over hun speeddategedrag in de Verenigde Staten. Zij waren benieuwd of er op basis van deze gegevens een relatie ontdekt kon worden tussen hetgeen de speeddaters in hun persoonlijke advertentie zetten en de keuzes die zij vervolgens maken wat betreft datingpartners. HurryDate heeft de onderzoekers Robert Kurzbana en Jason Weeden van de universiteit van Pennsylvania en de Arizona State Universiteit gevraagd hier een onderzoek naar te verrichten.

Onderzoek naar speeddaten

De vraag die in het onderzoek centraal stond was of er op basis van de persoonlijke advertenties een voorspelling gedaan kan worden over de uiteindelijke partnerkeuze. Wanneer blijkt dat mensen hun partnervoorkeuren adequaat invullen en zich hiernaar gedragen kan het speeddaten mogelijk effectiever worden en krijgt men meer inzicht in het speeddate gedrag van mensen.

Opvallende voorkeuren

Uit het onderzoek kwamen enkele opvallende voorkeuren naar voren:
  • Vrouwen hebben een uitgesprokener voorkeur wat betreft de lichaamslengte van de man
  • Mannen hebben een sterkere voorkeur voor een slanke lichaamsbouw van de vrouw, vrouwen geven hier minder om
  • Vrouwen wensen gemiddeld een oudere man, mannen wensen gemiddeld een jongere vrouw
  • Vrouwen hechten meer waarde aan een gedegen opleiding en inkomen
  • Slechts enkelen hadden een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde religie bij de potentiële partner

De advertenties

De advertenties die de leden van HurryDate maakten bevatten voornamelijk voorkeuren met betrekking tot leeftijd, lengte en religie. Zowel mannen als vrouwen hadden gemiddeld voorkeur wat betreft eerdere huwelijken, kinderen, opleidingsniveau en ras. De vrouwen, maar niet de mannen, hadden voorkeur voor een partner met een bepaald inkomen.

Voorspellen de voorkeuren in advertenties vervolgdates?

De voorkeuren die mensen in hun advertenties noemden blijken van weinig of zelfs geen voorspellende waarde in het kiezen van een partner voor een eventuele vervolgdate, met uitzondering van iemand's ras. Tijdens het speeddaten blijken vooral de voorkeuren wat betreft de fysieke aantrekkelijkheid van belang, zoals lengte, haarkleur etcetera.
Gerelateerde artikelen
Speeddaten - alles over een succesvolle speeddateSpeeddaten - alles over een succesvolle speeddateSpeeddaten, hoe doe je dat succesvol in 2019? Een succesvolle date betekent leuke singles, lekker flirten en flirt texti…
Waarom is Speeddating zo populair?Waarom is Speeddating zo populair?Speeddating wordt steeds populairder. Hier lees je waarom speeddaten zo populair is en waarom steeds meer mensen een par…
Speeddating TipsSpeeddating TipsHier lees je een aantal tips voor als je gaat speeddaten. Speeddating is een zeer speciale vorm van daten waar weer apar…
Hoe werkt Speeddating?Hoe werkt Speeddating?Speeddating is een steeds populairder wordende vorm van daten. Hier lees je wat je moet weten voor jouw eerste speeddate…
Tips voor een succesvolle speedateTips voor een succesvolle speedateEen eerste goede eerste indruk achterlaten is lastig, maar bij een speeddate wel cruciaal. Er zijn een aantal zaken waar…
Bronnen en referenties
  • Kurzban, R. & Weeden, J. Do advertised preferences predict the behavior of speed daters? (2007)

Reageer op het artikel "Speeddaten: hoe belangrijk is de advertentie?"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!