Speeddaten: hoe belangrijk is de advertentie?

Speeddaten: hoe belangrijk is de advertentie?Speeddaten is een fenomeen in de datingwereld dat steeds meer aan populariteit wint. Speeddaten kost - in tegenstelling tot het alternatief van het reguliere daten - minder tijd omdat je meerdere mensen in een kort tijdsbestek kan ontmoeten. Dit maakt het onderscheid maken tussen interessante potentiële dates en afknappers gemakkelijker. Maar in hoeverre hebben onze voorkeuren wat betreft een partner invloed op de keuze van een vervolgdate met een potentiële partner?

Hurrydate

HurryDate is een commerciële instelling voor speeddaten. Zij hebben informatie verzameld van meer dan 12.000 mensen over hun speeddategedrag in de Verenigde Staten. Zij waren benieuwd of er op basis van deze gegevens een relatie ontdekt kon worden tussen hetgeen de speeddaters in hun persoonlijke advertentie zetten en de keuzes die zij vervolgens maken wat betreft datingpartners. HurryDate heeft de onderzoekers Robert Kurzbana en Jason Weeden van de universiteit van Pennsylvania en de Arizona State Universiteit gevraagd hier een onderzoek naar te verrichten.

Onderzoek naar speeddaten

De vraag die in het onderzoek centraal stond was of er op basis van de persoonlijke advertenties een voorspelling gedaan kan worden over de uiteindelijke partnerkeuze. Wanneer blijkt dat mensen hun partnervoorkeuren adequaat invullen en zich hiernaar gedragen kan het speeddaten mogelijk effectiever worden en krijgt men meer inzicht in het speeddate gedrag van mensen.

Opvallende voorkeuren

Uit het onderzoek kwamen enkele opvallende voorkeuren naar voren:
  • Vrouwen hebben een uitgesprokener voorkeur wat betreft de lichaamslengte van de man
  • Mannen hebben een sterkere voorkeur voor een slanke lichaamsbouw van de vrouw, vrouwen geven hier minder om
  • Vrouwen wensen gemiddeld een oudere man, mannen wensen gemiddeld een jongere vrouw
  • Vrouwen hechten meer waarde aan een gedegen opleiding en inkomen
  • Slechts enkelen hadden een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde religie bij de potentiële partner

De advertenties

De advertenties die de leden van HurryDate maakten bevatten voornamelijk voorkeuren met betrekking tot leeftijd, lengte en religie. Zowel mannen als vrouwen hadden gemiddeld voorkeur wat betreft eerdere huwelijken, kinderen, opleidingsniveau en ras. De vrouwen, maar niet de mannen, hadden voorkeur voor een partner met een bepaald inkomen.

Voorspellen de voorkeuren in advertenties vervolgdates?

De voorkeuren die mensen in hun advertenties noemden blijken van weinig of zelfs geen voorspellende waarde in het kiezen van een partner voor een eventuele vervolgdate, met uitzondering van iemand's ras. Tijdens het speeddaten blijken vooral de voorkeuren wat betreft de fysieke aantrekkelijkheid van belang, zoals lengte, haarkleur etcetera.
© 2009 - 2025 Melod, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Kurzban, R. & Weeden, J. Do advertised preferences predict the behavior of speed daters? (2007)