InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woorden

Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woorden

Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woorden Natuurlijk is zoenen gewoon heel erg lekker. En opwindend en spannend. Maar wat veel mensen niet weten is dat kussen ook heel veel informatie oplevert over de ander. En er worden ook nog eens miljoenen bacteriën overgedragen bij het zoenen. En soms is dat juist heel gezond! Alles over zoenen.

Zoenen als kannibalisme

In landen als Nederland tonen we onze genegenheid voor de ander vaak door met elkaar te kussen. Toch is dat niet overal het geval. In China is een zoen op de mond bijvoorbeeld bijna een vergrijp. Mensen zien het daar als kannibalisme. In landen waar zoenen als raar wordt beschouwd zijn er overigens wel andere manieren om genegenheid te tonen die aan kussen doen denken. Het neuzenwrijven bijvoorbeeld of het in elkaars gezicht blazen. Toch wordt er in het merendeel van de landen van de wereld wel gewoon gekust. Zelfs in 90 procent van alle culturen. En dat heeft zo zijn redenen, want behalve dat het lekker en prettig is, is het ook nuttig.

Reden om te zoenen

  • Met de kus wordt een potentiële partner getest. De tongzoen na de kroeg met een totaal onbekende is dus eigenlijk een test of de ander eventueel een geschikte partner zou kunnen zijn.
  • Tijdens de kus wordt allerlei nuttige informatie uitgewisseld. Geur en smaak van iemands mond zijn een indicatie van de anders gezondheid.
  • Vooral vrouwen zijn erg gesteld op het zoenen, zo is uit onderzoek gebleken. Dit is eigenlijk diepgeworteld omdat zij in feite een partner zoeken die de vader van hun kind kan worden. Vrouwen die een man eerst wel leuk vonden, maar de kus vinden tegenvallen, zijn dan ook veel eerder geneigd om de man te laten voor wat hij is. Blijkbaar is die test zo belangrijk dat zij een man dan niet langer in hun leven willen.
  • Mannen hechten minder waarde aan kussen, maar zijn er ook minder kritisch op. Dit komt gedeeltelijk omdat mannen minder goed ruiken en proeven dan vrouwen. Bovendien (tong)zoenen mannen veel natter dan vrouwen. Dit heeft te maken met het feit dat zij wel aan informatie willen komen tijdens die kus, maar daarvoor nogal wat materiaal van de ander (lees speeksel) voor nodig hebben, omdat hun zintuigen minder duidelijk zijn.
  • Zoenen versterkt de band met een bestaande partner. Ook is het een test of de relatie nog goed is. Hoe vaker partners met elkaar blijken te zoeken, hoe tevredener ze met elkaar zijn. Zoenen staat ook voor intimiteit, een reden waarom prostituees bijvoorbeeld niet gekust willen worden. Vrouwen zoenen overigens vaker dan mannen met de bedoeling om de band met hun partner te verstevigen.
  • Kussen ontspant het lichaam, waardoor het veel minder histamine aanmaakt. Deze stof zorgt ervoor dat er loopneuzen en niesbuien ontstaan (of te wel hooikoorts). Een half uurtje zoenen zou al genoeg zijn om de hooikoorts behoorlijk te verminderen.

Zoenen; vaak vanaf rechts

Veel mensen zullen het wel kennen: die eerste kus en dat niet weten welke kant je hoofd opmoet. Een botsing van de neuzen, samen aan dezelfde kant het gezicht draaien. De Duitse Ruhr Universiteit heeft ontdekt dat mensen het best hun hoofd naar rechts kunnen draaien bij het zoenen. Dit werkt veel beter dan als het de linkerkant opgaat.
Gerelateerde artikelen
Waarom we zoenenWaarom we zoenenTijdens een zoen wisselen de zoenende partners informatie uit. De vrouw die zoent is veel kieskeuriger dan de man. Manne…
Hoe moet je tongzoenen?Een tongzoen is een daad waarmee je de wederzijdse liefde tussen twee personen kan aantonen. Veel mensen weten echter ni…
Je eerste tongzoen. Lekker of vies?Je eerste tongzoen. Lekker of vies?Je eerste tongzoen, hoe voelt dat? Voor de meeste mensen komt vroeg of laat het moment dat je voor het eerst een tongzoe…
Zoenen met een beugel. Kan dat?Zoenen met een beugel. Kan dat?Zoenen met een slotjesbeugel of een andere beugel, lukt dat? Gelukkig hoeft dat helemaal geen problemen op te leveren ti…
Zoenen is een interessante hobbyDe primaire behoeften van de mens zijn eten en drinken en een dak boven zijn hoofd, maar voor de meesten onder ons maakt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gpalmisanoadm, Pixabay
  • Evolutionary psychologie: differences in romantic kissing among college students: an evolutionary perspective

Reageer op het artikel "Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woorden"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!