InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Jaloezie binnen je relatie: probeer er vanaf te komen!

Jaloezie binnen je relatie: probeer er vanaf te komen!

In veel relaties komt jaloezie voor. Een beetje jaloezie is niet erg, dat is zelfs gezond. Als je af en toe lichtelijk jaloers bent weet je dat het goed zit met het gevoel voor je partner. Pas als de jaloezie je leven gaat beheersen ga je de verkeerde kant op. En dat is niet alleen bijzonder vervelend voor de persoon die jaloers is; ook voor de partner. Kun je er wat aan doen? Jazeker, maar dat kost je wel veel tijd en het is niet gemakkelijk.

Zaken die kunnen bijdragen aan jaloezie

Uiteraard heeft ieder mens zijn eigen bewuste en onbewuste redenen om jaloers te zijn. Toch zijn er een aantal zaken waarvan het zeker is dat ze bijdragen aan jaloezie.

Onzekerheid

Er zijn veel mensen die zich afvragen wat hun partner eigenlijk bij hun doet. Waarom hun partner hun aantrekkelijk vindt; ze vinden zichzelf namelijk verre van aantrekkelijk. De mensen die zich dit soort dingen afvragen zijn dus ontzettend onzeker. Hierdoor komt hun geval de jaloezie vandaan; ze denken dat hun partner steeds kijkt naar knappere of betere mannen/vrouwen en wellicht zelfs vreemd gaat daarmee. Ondanks dat dit helemaal niet waar hoeft te zijn blijven deze mensen jaloers.

Eerdere slechte relaties

Als een vorige relatie is stuk gelopen door bijvoorbeeld ontrouw gaat de bedrogen partner een nieuwe relatie met veel minder vertrouwen in. Door het gebrek aan vertrouwen ontstaat jaloezie. En dus wordt de nieuwe partner al wantrouwt en gecontroleerd op iedere stap die hij/zij zet nog voor dat hij/zij iets gedaan heeft. Vooral voor de partner is deze vorm van jaloezie bijzonder vervelend; niets is ergers dan gecontroleerd worden terwijl je trouw bent en niets verkeerd doet. Deze vorm van jaloezie kan ook ontstaan bij mensen die als kind zijnde een heel slecht huwelijk van hun ouders hebben meegemaakt.

En soms is jaloezie gewoon logisch.... Als je partner de hele dag door vreemde telefoontjes krijgt, steeds later thuis komt en geen interesse meer heeft komt er een jaloezie de kop op steken die begrijpelijk is. Houd er alleen wel rekening mee dat het ook zo kan zijn dat er niets aan de hand is, en dus de jaloezie onterecht is.

Negatieve spiraal

Het ergste aan jaloezie is de negatieve spiraal waarin je terecht kunt komen. Als je jaloers bent aangelegd en je partner is bijvoorbeeld een half uur te laat en neemt zijn of haar telefoon niet op dan begint het piekeren. En daar zit dan gelijk de grote fout. Piekerende mensen zijn vaak niet meer voor rede vatbaar en maken zichzelf helemaal gek met nare gedachten over zaken die totaal niet aan de orde zijn. Daarmee verpesten ze uiteraard vooral hun eigen dag en goede humeur. Als dat alles zou zijn zou het nog meevallen. Maar de keer erop wordt je nog sneller jaloers en de gedachten nog negatiever. Je komt in een negatieve spiraal terecht. Een spiraal die je helemaal gek maakt en alle zaken steeds erger maakt. Ondanks dat er wellicht helemaal niets aan de hand is. Misschien stond de partner in de file, liep er een vergadering uit of hielp hij/zij een collega met een lekke band! Totaal onschuldig, maar de negatieve spiraal maakt daar iets heel anders van.

Hoe kom je er vanaf?

Het is niet makkelijk om van jaloezie af te komen. Het heeft namelijk helaas geen aan/uit knop op het hoofd van de mens. Toch zal er wel een knop om moeten om er vanaf te komen. De eerste stap is praten met de partner. Dit moet een goed en redelijk gesprek worden waarin eerlijk verteld kan worden welke angsten er zijn en waarom er zo gedacht wordt. De partner zal namelijk wel begrip moeten tonen en een luisterend oor moeten zijn anders wordt de strijd tegen de jaloezie nog moeilijker.

Daarnaast zal diegene die jaloers is aan zichzelf moeten werken. De eerst volgende keer dat de partner bijvoorbeeld te laat is en de jaloerse gevoelens de kop op beginnen te steken is er werk aan de winkel. Pak een schrift en schrijf op wat je precies voelt en waarom je dat denkt te voelen. Daarna schrijf je erachter of deze gevoelens wel reëel zijn. En vervolgens ga je iets doen. Hoe moeilijk het ook is: je moet! En het maakt niet uit wat. Als je maar wat om handen hebt om je jaloezie te vergeten. Bak een taart, laat de hond uit, bel een vriend(in) op, ga een boek lezen of verzin iets anders. Als jij het maar leuk vindt en jij maar afgeleid bent. Als de jaloerse bui over is pak je het schrift nog eens en lees je wat je hebt opgeschreven. En weer schrijf je erbij of deze gevoelen reëel waren. Zeer waarschijnlijk kijk je er nu iets anders tegen aan. Deze oefening moet iedere keer herhaald worden. Het is vooral belangrijk om daarna nog eens te lezen wat je op dat moment voelde en wat het met je deed, hier moet je namelijk van leren. Uiteraard kun je alles wat je hebt opgeschreven ook met de partner door nemen. Je partner weet dan wat er in jouw hoofd om gaat en kan je helpen relativeren.

Het kan ook helpen om er eens over te praten met een ander. En daarmee wordt niet de partner bedoelt. Wellicht met een goede vriend(in) of collega. Als het maar iemand is die je vertrouwd. De mening van een ander kan altijd goed helpen om je eigen beeld te veranderen. Vooral in dit soort situaties. De ander kan vertellen wat hij of zij doet in zo'n situatie. De keer daarop kun je dat ook eens proberen, wellicht dat het helpt.

Het is hoe dan ook zaak om aan jezelf te werken. Jaloezie is een vervelende eigenschap. Je wordt er moe van en je verpest je eigen dag. En zeer waarschijnlijk ook de dag van de partner. Met bovenstaande tips is het gelukkig mogelijk om er vanaf te komen.
© 2009 - 2018 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jaloezie in een relatieJaloezie in een relatieJaloezie is een normale menselijke emotie. Maar we hebben altijd geleerd dat jaloezie vooral een negatieve emotie is. De…
Jaloezie en ontrouwwaanJaloezie en ontrouwwaanJaloezie treedt voornamelijk op in relaties of bij bezittingen. Jaloezie kan ernstige vormen aannemen en overgaan in zie…
Ziekelijk jaloers: oorzaken en oplossingZiekelijk jaloers: oorzaken en oplossingIeder mens is wel eens jaloers en dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Jaloezie is een emotie die kan optreden door v…
Daten met de verkeerde: de jaloerse partnerDaten met de verkeerde: de jaloerse partnerMannen (of vrouwen) die erg jaloers zijn daar kan je maar beter bij uit de buurt blijven. Extreme jaloezie uit zich mees…
Nooit meer jaloersNooit meer jaloersIn de zomer lokken ze overal: slanke benen, gespierde mannenarmen, lachende gezichten én de zijdelingse blikken van je p…

Reageer op het artikel "Jaloezie binnen je relatie: probeer er vanaf te komen!"

Reacties

Nepnaam, 06-08-2016 01:36 #9
Sinds een maand is het uit met mijn ex. De reden: was veel te jaloers en controllerend. Vroeger ben ik als jongen zijnde misbruikt. Ik heb het idee dat het er mee te maken heeft. Ik vertrouw mensen niet zo snel meer en ik wil altijd de controle hebben. Omdat ik tijdens het misbruik de controle nooit had, dat zei mijn psycholoog in ieder geval.

Misschien hebben meer mensen hier een verleden met misbruik en hebben de link nog niet gelegd met hun jaloezie, praat hier over met een professional. Ik heb ook OCD. Controledwang. Sinds het uit is ben ik in behandeling gegaan. Ik word soms zo gek van mijn jaloezie, dat ik stalkerig gedrag ga vertonen.

Nu het uit is, ben ik alle controle kwijt en kom ik pas tot het besef dat elk mens vrije keuze heeft. Je moet gewoon op goed geluk er vanuit gaan dat je partner niet vreemd gaat. Maar hou je partner niet klein, gun hem of haar de vrijheid om ook eens op stap te gaan. Mijn ex is nooit van mij geweest. Niemand is VAN iemand. We hebben nog steeds contact maar mijn paranoia is alleen maar erger geworden omdat ze nu mag doen wat ze wil. De relatiebreuk heeft me wel erg geconfronteerd met mijn jaloersheid. Ik heb nog een lange weg te gaan. Ik weet hoe jullie je voelen!

Mezzo, 05-11-2015 15:47 #8
Ik ben waarschijnlijk een heel jaloers persoon, Als ze wat later is maak ik me zorgen niet zo zeer dat er iets gebeurd zal zijn maar gewoon dat ze iets is aan het doen met een andere jongen ( haar ex of weet ik veel wie ) Het probleem is ik heb twee relaties gehad en ze zijn allebei vreemd gegaan. Ik heb letterlijk alles over voor mijn nieuwe vriendin ik heb er pas 5 maanden mee ik wil niet dat dit ook mis loopt maar ik heb een gevoel dat ze op een punt dat toch ook gaat doen net als die andere twee, Ik ben een normale jongen van 17 ik heb veel zelfvertrouwen en wil overal het beste in proberen te zijn zo steek ik in elkaar waarom ben ik dan toch zo jaloers. Ik vind mezelf niet lelijk ik train heb een mooie buik waar ik trots op ben en doe aan vele sporten. Ik voel me totaal niet onzeker over iets als ik iets doe behalve zingen maar als ik zing voor haar vind ze dat prachtig en ze kan er uren naar luisteren en huilen maar toch elke keer als ze weg is niet reageert denk ik dat ze met iemand anders bezig is, ze moet steeds mijn telefoon hebben en de gesprekken lezen met wie ik praat ik heb elke persoon van bijv. Instagram verwijderd die zij niet kent want zij is ook wel een beetje jaloers daarom wil ik laten zien dat ik er alleen maar voor haar ben. Maar ik word gewoon gek van mijn eigen gedachte. De gedachte dat er vreemd word gegaan voor de derde keer op rij daar heb ik echt geen zin in. Vooral niet als je me zou kennen, Ik ben mijn vader ooit bijna kwijt geraakt en mijn moeder ik help alle mensen heel graag en doe ook alles voor mijn vriendin als ze vraagt om haar op te halen een ijsje te eten gaan we dat meteen doen haar fijn verwennen met een bloemstuk mag natuurlijk ook ineens spontaan gaan zingen vind ze ook fijn en deze kleine dingen zal ik ook altijd blijven doen maar zal dit genoeg blijven daar gaat mijn gevoel nu al naartoe als ik dit aan het typen ben.

Ik hoop echt dat iemand mij raad kan geven ik word helemaal gek van mezelf, met deze meid wil ik oud worden en dat wilt ze ook met mij ik weet dat ze het meent en dat ze ook niet vreemd zal gaan maar mijn gevoel blijft er.

Anoniem Mezzo ( bijnaam )

Lisa, 30-07-2015 14:35 #7
Ik herken de onderste comments zo erg bij mezelf. Altijd als ik met mijn vriend skype en ik hoor dat hij een berichtje krijgt begin ik al gelijk argwaan te krijgen en vraag hem wie of wat dat is. Ook als we ergens zijn en ik dénk dat hij naar anderen kijk vraag ik hem meteen of hij daarheen keek. Hij zegt altijd nee dus op een gegeven moment moet ik het gewoon gaan geloven, want ik weet dat hij mij prachtig vindt, ookal vind ik mijzelf dat dus niet.

Lies, 04-03-2015 10:38 #6
Ik ben niet zozeer jaloers, maar ontzettend wantrouwend tegenover mijn vriend. Ik maak mezelf helemaal gek met allerlei worst-case-scenario's. Dit ziekelijke gedrag beïnvloedt mijn hele leven. Ik heb al maanden slaapproblemen, ik ben van een persoon vol zelfvertrouwen afgezakt naar een emotioneel onzeker wrak, ik heb een laag zelfbeeld gekregen en mijn humeur wisselt tien keer op een dag. Van een huilbaby tot een ongeïnteresseerde bitch.

Ik wil dat het stopt, want mijn relatie hangt aan een zijden draadje, door mijn gedrag.

Heeft iemand tips?

Selena, 11-02-2015 17:15 #5
Ik had eerst ook heel veel last van jaloezie. Maar nu er wat tijd verstreken is en mijn vriend echt heeft laten zien dat hij van mij houd en van niemand anders, is het wel een stuk minder geworden. Als je last hebt van negatieve gedachtes (jaloezie) ga dan na waarom je nou eigenlijk echt jaloers bent.

Mike, 07-02-2015 13:21 #4
Ook ik belast mijn relatie sterk. Na 7 maanden relatie is mijn vriendin naar Mexico voor haar school. Of all places, Mexico. In de eerste week heeft ze iemand ontmoet met wie ze graag praat en zo. Blijkt een super knappe leuke die te zijn. Ook een player btw. 4 maanden lang zal hij de tijd hebben er voor haar te zijn. Zo heb ik haar ook gekregen. We praatten over de moeilijkheden met haar vriendje. Ik weet of, denk, dat als ik te veel mijn jaloezie uit naar haar, dat ze naar hem zou gaan terwijl ik voel en weet dat zij van mij houdt. Ik praat er dagelijks over op het moment, gisteren voor het eerst een jaloezie loze dag gehad. Maar vanochtend weer raak. Haar Facebook stond op online, offline, online etc. dus ik stuur een onschuldig bericht. Geen antwoord. Normaal ben ik niet zo. Maar ik bedacht toch dat er wat zorgen te maken viel. Het was een vreemd tijdstip, daar Was het 5 uur am. Het was uiteindelijk zo ver dat ik haar belde. Bleek ze te pitten. Zoveel (onbeschreven) opwinding om niks. Dat is jaloezie. De mijne. Ik kom uit een instabiel gezin, heb een te laag zelfbeeld en ben afwasser. Die dude speelt gitaar, houdt van reizen, uitgaan, studeren vrouwen etc. Sterkte iedereen. Blijf praten en blijf rustig tegen je partner.

Astrid, 10-04-2014 19:41 #3
Ik was al jaren met mijn vriend. Hij heeft het uitgemaakt van de ene dag op de andere. Ik had het niet zien aankomen. Hij zegt dat het komt door mijn jaloers gedoe. Ik wil er samen aan werken maar hij wil me nooit meer zien. Had ik het vroeger geweten dat hij het zo vervelend vond, had ik vroeger kunnen ingrijpen. Denk goed na als je ook jaloers bent, hij heeft voor jou gekozen, niet voor die andere.

Nadia, 17-10-2013 15:38 #2
Ik heb er ook veel last van, dan vooral van mijn man kijkt naar andere vrouwen, wat kan er tegen doen om niet jaloers te worden op dat moment, want het vreet echt aan mezelf. Vind het ook erg dat mijn partner zich elke keer moet verdedigen dat hij niet keek.

Johnny, 29-08-2013 05:31 #1
Ik ben erg jaloers Ziekelijk. als mijn vriendin weggaat denk ik wat gaat ze doen of ben ik aan het werk wat doet ze is er iemand zou ze hem leuk vinden enz. Een collega van haar werkt altijd samen met haar ik denk dan wat zal ze doen. Ze heeft altijd gezegd ik doe niks ga niet vreemd ben met jou daar blijf ik bij. Als het niet gaat of ik zou ge zijn op een ander zegt ze maak ik het eerst uit. Wat kan ik daar tegen doen en ook dat ik haar ding kan laten doen.

Infoteur: Zelda
Laatste update: 26-02-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 9
Schrijf mee!