InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatie: waarom val ik steeds op de verkeerde?

Relatie: waarom val ik steeds op de verkeerde?

Relatie: waarom val ik steeds op de verkeerde? Veel korte relaties gehad? Zodra de verliefdheid verdwenen was, viel je partner wel erg tegen? Als de passie is verdwenen, kom je tot de conclusie dat jullie niet bij elkaar passen? Val jij steeds op de verkeerde? Maak jij altijd de verkeerde partnerkeuze? Wat kan je er aan doen? Hoe kan je het patroon doorbreken dat je steeds op de verkeerde partner valt? Wat is de oorzaak?

Tegenvallers

Zodra de ergste verliefdheid verdwenen is, bekruipt jou het gevoel dat je partner erg tegenvalt? Zijn de meeste relaties die je hebt gehad erg kort of vielen ze erg tegen? Moedeloos kan je er van worden! Je valt op de verkeerde!

Onbewust

De keuze van een nieuwe partner gebeurd onbewust. Veel mensen hebben wel een lijstje met eisen waar een nieuwe geliefde aan moet voldoen, maar dan ontbreekt de “klik” en springt er vaak geen vonk over. Gevoelsmatig val je op iemand die niet aan je eisen voldoet, maar met wie je wel een “klik” hebt: je bent verliefd!

Zoeken

Als we op zoek zijn naar een nieuwe partner, naar welke kenmerken zoeken we dan? Waar moet de nieuwe partner aan voldoen? Ieder mens voelt zich, vroeg of laat, (seksueel) aan getrokken tot iemand anders. Uit biologisch oogpunt komt dit voort om ons te kunnen voortplanten, hierdoor vallen we sneller op iemand die:
  • Geestelijk en lichamelijk gezond is, maar we zoeken ook naar:
  • Herkenbaarheid,
naar iemand waarvan we denken dat we veel gemeen hebben. Zodra de mens wat ouder begint te worden zoeken we ook iemand bij wie we ons op ons gemak voelen.

Herkenbaarheid

Als we op zoek zijn naar een nieuwe partner, zoeken we vaak onbewust naar iemand waar we ons mee vertrouwd voelen. Waarom? Omdat het herkenbaar is. Herkenbaar en vertrouwd zijn twee woorden die niet automatisch “prettig” hoeven te betekenen! Criteria tijdens het onbewust maken van een keuze van een nieuwe liefdespartner, zijn vaak gebaseerd op gevoelens als “Herkenbaarheid” en “vertrouwd.” Als je als kind gewend bent aan een ouder die emotioneel afwezig was, dan voelt dat voor jou als “herkenbaar.”

Oude relaties

Kijk maar eens terug naar eerdere relaties, komen deze “herkenbaar” en “vertrouwd” aanvoelende factoren voor in de eigenschappen van ex partners? De kans is groot dat je in de toekomst opnieuw valt voor deze “herkenbaarheid.”

Eigenschappen

Welke “foute” eigenschappen komen onbewust voor op jouw lijstje als je op zoek bent naar een nieuwe partner? Welke eigenschappen voelen aan als “herkenbaar,” en als “vertrouwd,” terwijl je er eigenlijk afstand van zou moeten nemen? Foute eigenschappen van een nieuwe liefdespartner die vertrouwd en herkenbaar aanvoelen, kunnen zijn:
  • Emotioneel afstandelijk,
  • Zich niet willen binden,
  • Egoisme,
  • Narcisme,
  • Alcoholisme,
  • Dominant,
  • Agressief en
  • Geweldadig is.

Partnerkeuze

Hoe kunnen we deze foute keuzes voorkomen ? Allereerst door te ontdekken welke “foute” criteria op onze lijst van partnerkeuze staan. De foute eigenschappen dus die “herkenbaar” en “vertrouwd” aan voelen dus. Welke negatieve keuzecriteria staan er op jouw lijstje die bij jou “herkenbaar” en “vertrouwd” aanvoelen? Bewustwording is de eerste stap. Vertoont jou nieuwe liefde een negatieve eigenschap die bij jou “herkenbaar” en “vertrouwd” aanvoelen? Hoe moeilijk ook, maar ga er niet in mee! Uit eerdere relaties heb je geleerd dat het op niets uitdraait!

Zelfvertrouwen

Ook een laag zelfvertrouwen kunnen een bijdrage leveren van het maken van een foute partnerkeuze. Zelfvertrouwen vergroten en werken aan je zelfbeeld is van groot belang!
Gerelateerde artikelen
Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Tijdens de zoektocht naar het antwoord op de vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan of scheiden?" is het belangrijk om te acht…
Twijfel: is mijn partner de juiste?Twijfel: is mijn partner de juiste?Heel veel mensen piekeren heel wat af over hun relatie en partner: op de een of andere manier is de twijfel binnen hun r…
Wat zoeken vrouwen in een man?Wat zoeken vrouwen in een man?Er zijn verschillende eigenschappen die voor vrouwen bepalend zijn of ze een man aantrekkelijk vinden en of ze met hem e…
Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Hoe kan je succesvol zijn in de liefde? Hoe kan je het gelukkigst zijn met iemand? Hoe ontdek je de juiste partner? Welk…
Relatieproblemen en de seksuoloogRelatieproblemen en de seksuoloogSeksuele problemen binnen de relatie geeft grote spanningen, stress, sombere gevoelens en communicatieproblemen. Anderso…
Bronnen en referenties
  • http://www.singlecoaching.nl/
  • http://weblog.relatieklik.nl/index.php/ik-val-altijd-op-de-verkeerde/
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/525/Relatiecrisis/article/detail/1234186/2011/03/10/Zo-stop-je-met-foute-relatiekeuzes-te-maken.dhtml

Reageer op het artikel "Relatie: waarom val ik steeds op de verkeerde?"

Reacties

Anoniempje, 29-10-2016 12:06 #2
Ik heb het idee dat ik weet wat er bij mij aan de hand is. Ik heb een vader die nooit naar me om heeft gekeken, nog steeds niet, probeerde hem te veranderen, maar dat gebeurt niet daar heb ik me bij neer gelegd. Verder ging en gaat hij altijd vreemd.
Dankzij zijn rotgedrag trek ik partners aan die vreemdgaan. Ikzelf heb daardoor zelfs een tijd een obsessieve-compulsieve stoornis gehad een obsessie met vreemdgaan. Controleerde mijn vorige partner met alles, ook al was er toen nog niets aan de hand. Achteraf bleek ik wel gelijk te hebben, maar om continu met die angst te leven en te denken, waar is ze nu, wat doet ze nu etc. maakte me gek. Ben in therapie gegaan, groepstherapie, antideppresiva, waar ik lekker 20 kilo van aan ben gekomen. Was er weer helemaal klaar voor. Ontmoette na 2 jaar single te zijn geweest een leuke lieve meid. Om er vervolgens weer achter te komen dat wat ze allemaal achter mijn rug om deed. Ik controleerde haar niet, gelukkig voor mij was ze schijnbaar te dom om dingen goed te verbergen voor me. Heb haar zelfs een 2e kans gegeven terwijl ik kapot ging van binnen. Ik hield van haar wou haar niet kwijt, het idee alleen al. Nu ben ik er net achtergekomen dat ze weer achter mijn rug om op sexdatingsites zat, zelfs een account had daar. Maar wederom weer een smoes. Dat heb ik niet gedaan, moet mijn ex zijn geweest, die wil ons uit elkaar krijgen. Kortom leugens leugens leugens. En ik voel me weer zoals altijd. Denk dat ik nooit meer aan een relatie begin. Heb het idee dat mensen gewoon niet te vertrouwen zijn en ik ben het zat dat ik continu mezelf moet oprapen en in therapie moet voor hun zieke en leugenachtige en vreemdgangerige gedrag! Sorry dat moest er even uit.

Marion Verzandvoort, 12-06-2011 18:12 #1
Zit op het moment al 5 jaar in een relatie die voor mij zelf verschrikkelijk is, hij drinkt teveel, zegt dat ie gaat minderen, maar gaat steeds weer teveel drinken, beloofd gouden bergen maar bakt er niks van, door hem in schulden gekomen, heb al hulp via maatschappelijk werk, maar weet dat ik zelf de belangrijkste stap zal moeten zetten, voor dieren is ie altijd overdreven vriendelijk, en als ik niet doe wat ie wil kan ik uitgescholden worden of klappen en schoppen krijgen, hij zgt mt die beesten heb ik geen conflict met jou wel, daarom, je moet niet moeilijk doen, gewoon luisteren naar wat ik zeg, ben gescheiden vtouw van 54 en moeder van 5 kinderen, kom er stees meer achter hoe stom ik ben geweest om deze man na mijn scheiding in huis te hebben genomen, weet nu dat ik hem uit mn leven moet bannen, maar is zo klotemoeilijk. Reactie infoteur, 14-06-2011
Beste Marion,

Het is een heel moedig besluit om iemand uit je leven te bannen, zeker als dat betere tijden voor jou en je 5 kinderen gaat betekenen. Als ik bovenstaande zo lees, denk ik dat het behalve een moedig besluit ook een zeer verstandig besluit is. Het is tijd dat je voor jezelf kiest. Rust voor jezelf en voor je kinderen.

Maar waarom is het moeilijk? Hij wil niet gaan? Of heb jij er moeite mee hem te laten gaan, ondanks alles? Of misschien een combinatie?

Beste Marion, ik mag en kan je niet zeggen wat je moet doen, het is eigen leven waar je je eigen keuzes moet maken. Ik wil je wel heel graag een paar dingen zeggen: Liefde doet geen pijn en een relatie hebben met iemand die alleen een relatie wil met de alcohol, is geen relatie. Ik weet niet waarom het moeilijk is hem uit je leven te bannen, maar schakel hulp in! Hulp vragen is geen teken van zwakte! Vraag aan zijn familie of ze je willen helpen. Of vraag aan je eigen familie/vrienden hulp. Professionele hulp, ook voor jezelf na deze emotionele tijd, kan een aanrader zijn. Als het om schuldgevoelens gaat beste Marion, probeer dan samen naar de huisarts te gaan, als hij nuchter is. Geef aan dat je aan het eind van je latijn bent. Door nog iets te doen (naar de huisarts gaan) kan je je eventuele schuldgevoelens sussen. Een forum opzoeken voor partners van alcoholisten kan voor jou voor verlichting zorgen: even je hart luchten! Op deze forums kom je lotgenoten tegen die exact begrijpen waar je het over hebt: zij kunnen je ook van zeer bruikbare tips voorzien.
Ben je bang dat hij je wat aandoet als je hem uit huis wil hebben? Maak een afspraak met de plaatselijke politiepost/recherche dienst. Misschien heb je ooit al eens aangifte gedaan, dan kan dat dossier er bij gepakt worden. Vertel dat hij gewelddadig is door drankgebruik. Vertel dat het gaat om een gezin met (onschuldige) kinderen. Vertel dat je door hem in de schulden bent gekomen. Kan er een straatverbod geregeld worden? Kunnen ze hem een tijdje in de gaten houden? Wat zijn jouw opties? Kunnen zij jou een veilig gevoel geven?

Beste Marion, ik wil je heel graag heel veel succes, kracht en sterkte toewensen! Ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 09-05-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!