InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Kost liefde vrienden?

Kost liefde vrienden?

Kost liefde vrienden? Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom is het noodzakelijk om vrienden te hebben? Heeft de mens maar een beperkte ruimte voor intieme relaties? Wat is de oorzaak van een verbroken vriendschap als er een nieuwe liefde in je leven is?

Intieme relaties

Over het algemeen heeft een mens gemiddeld 5 intieme vriendschappen, 5 intieme relaties. Vrouwen zouden iets meer intieme relaties hebben dan mannen. Een gemiddelde vrijgezelle volwassene heeft 6 intieme relaties. Zodra je verliefd wordt, blijven er 5 intieme contacten over, dat is inclusief je nieuwe geliefde. Met als resultaat: het verlies van 2 vriendschappen.

Vrienden

Welk nut hebben vrienden? Waarom is het noodzakelijk om vrienden te hebben? Vrienden zijn zowel mannen of vrouwen waar de mens zich kan richten voor:
  • Emotionele steun,
  • Sociale steun en sociale ondersteuning,
  • Financiële steun.

Onderzoek

Britse wetenschappers van de engelse universiteit Oxford, waaronder wetenschapper Robin Dunbar, ontdekte dat de mens maar een beperkte ruimte heeft aan intieme relaties.

Opmerkelijk

Wat opmerkelijk is, dat als iemand een affaire heeft, overspel pleegt, deze relatie geen invloed heeft op de hoeveelheid intieme relaties van iemand.

Sociaal netwerk

Robin Dunbar spreekt opzettelijk over “intieme relaties,” de echt goede vrienden in iemands leven waar veel contact mee is en waar lief en leed vrijwel dagelijks mee gedeeld (kan) worden. Hij bedoelt zeker niet de vele “vrienden” van sociale netwerken als Facebook of Hyves.

Verlangens

Iedereen die verliefd is, of net een relatie heeft met een nieuwe liefde, weet hoe sterk de verlangens zijn om bij de nieuwe geliefde te zijn. Je nieuwe liefde vraagt veel tijd en energie. Het verlangen om samen te zijn is zo sterk en overheersend, dat het vaak ten koste gaat aan de tijd voor je vriendschappen.

Reden

Wat is de reden van een verbroken vriendschap zodra er een nieuwe liefde in het spel is? Tijd. Of eigenlijk beter: een gebrek aan tijd. Vriendschappen onderhouden kost tijd en een nieuwe liefde vraagt veel tijd en energie. In onze overvolle agenda´s en door onze dagelijkse verplichtingen is er geen voldoende tijd om al onze vriendschappen voldoende te onderhouden.

Het gaat uit

De nieuwe vlam bleek niet de ware te zijn. Liefde maakt blind en dat klopt. Zodra de nieuwe liefde is verdwenen, kan een oude vriendschap veel goedmaken. Contact houden met je vrienden, met je intieme relaties en vriendschappen onderhouden is belangrijk. Tips hoe iedereen contact kan onderhouden met zijn vrienden tijdens een nieuwe relatie, zijn hier te lezen.
Gerelateerde artikelen
Verliefd! En je vrienden?Verliefd! En je vrienden?Hoe combineer je vriendschappen als je net verliefd bent? Hoe combineer je vriendschappen als je net een liefdesrelatie…
Vrienden komen en gaanVrienden komen en gaanVrienden komen en gaan. Maar waarom kan een vriend niet altijd een vriend blijven? Waarom gaan jarenlange vriendschappen…
Vrienden maken en vriendschappen onderhoudenVrienden maken en vriendschappen onderhoudenIedereen heeft vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig. Mensen met vrienden voelen zich vaak beter en zitten lekker in…
Stille liefdes, stiekem verliefd op een anderStille liefdes, stiekem verliefd op een anderHeb jij wel eens een stille liefde gehad? Op iemand op wie we stiekem verliefd zijn? Zonder dat deze persoon dat weet? M…
Vrienden maken als volwasseneVrienden maken als volwasseneKinderen en tieners sluiten heel gemakkelijk vriendschap en delen hun diepste geheimen met elkaar. Maar hoe komt het dat…
Bronnen en referenties
  • http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-11321282
  • http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8497000/8497623.stm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/72784-verliefd-en-je-vrienden.html
  • http://www.menshealth.nl/Artikel/Vergeet-je-vrienden-niet.htm

Reageer op het artikel "Kost liefde vrienden?"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!