InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?

Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?

Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie? Interessante vraag: je bent verliefd en je wilt je leven met de ander delen. Maar, wat verwacht jij eigenlijk van een relatie? En een nog betere vraag: wat verwacht je nieuwe partner van de relatie? Lost liefde echt alle toekomstige problemen op? Wat is de grootste fout die verliefde stellen kunnen maken? Zijn ingrijpende beslissingen nemen vroeg in de relatie verstandig? Wat kan er gebeuren als de druk binnen de nieuwe relatie te hoog wordt?

Het begin

Al het begin is leuk, zeker in de liefde want liefde maakt blind. Sterke verlangens om bij elkaar te zijn, overheersen. Helder denken en een goed inzicht hebben, is er allemaal niet bij als je net verliefd bent. Laat staan dat je over toekomstige relatie problemen gaat nadenken. Toch gaat het in het begin al fout: door niet aan te geven wat je verwachtingen zijn van een nieuwe relatie, kunnen er relatieproblemen in de toekomst ontstaan. Ben jij romantisch? En hoop je dat je nieuwe partner over twee jaar nog steeds een romanticus is? Weet je nieuwe partner dat je dat verwacht?

Liefde lost alle problemen op

Het is een illusie om te denken dat liefde alle problemen oplost. Hoe sterk de liefde is tussen jullie, het gebeurd vaak dat door buitenstaande factoren problemen binnen jullie relatie binnen sluipen. Factoren die jullie prille relatie compliceren, zoals:
  • Woedende exen die de nieuwe relatie vergiftigen,
  • Kinderen die de nieuwe partner van mama of papa niet accepteren,
  • De nieuwe geliefde heeft een bijzondere hobby: vreemdgaan,
  • Moeders die niet willen dat de nieuwe partner van papa de kinderen ziet.
Relatietherapie kan hier goed helpen, met enkele gesprekken kan het probleem al verholpen worden.

Het gaat te snel

Verreweg de meeste problemen van een prille relatie ontstaan doordat het in het begin te snel is gegaan. De ontwikkelingen van de prille relatie ging te snel. Het verlangen om bij elkaar te zijn is zo groot als je net verliefd bent, dat er vaak te snel overgegaan wordt op:
  • Samenwonen,
  • Samen op vakantie,
  • Samen een kind nemen,
  • Samen een huis kopen.
Grote en belangrijke beslissingen kunnen beter genomen worden als de ergste verliefdheid wat is weggetrokken. De ergste verliefdheid begint na een klein jaartje weg te trekken. De partners zien de dingen helder in en leven niet langer op een roze wolk.

Grote druk

Wat is het bezwaar als de nieuwe relatie te snel gaat? Wat is er op tegen om snel samen te wonen of om snel een kind te nemen? Het grote bezwaar is dat grote en ingrijpende beslissingen zoals samen gaan wonen of een kind nemen, het een enorme druk oplevert binnen de prille relatie. Niet iedereen is bestand tegen deze grote druk!
  • Wat doe je als je zwanger bent en je nieuwe geliefde kan toch niet zo goed omgaan met de druk en verantwoordelijkheden van het toekomstig vaderschap?
  • Wat doe je als je net een huis gekocht hebt en zij geeft aan over jullie relatie te twijfelen?

Relaties coachen

Eigenlijk is het wonderlijk: een op de drie huwelijken en relaties stranden en toch roept vrijwel niemand de hup in van een relatie deskundige. Verliefde stelletjes zijn nog zo verliefd dat zij alleen de goede kanten van de nieuwe relatie zien. Toch als je bovenstaande cijfers in acht neemt, is het bijzonder zinvol om je het volgende af te vragen en er goed over na te denken eer je grote en drastische beslissingen gaat nemen binnen je nieuwe relatie:

  • Wat wil ik met mijn nieuwe partner en met mijn nieuwe relatie?
  • Wat mag ik van een relatie verwachten?
  • Zijn mijn verwachtingen dezelfde verwachtingen als mijn nieuwe partner heeft?
  • Waarom liepen vorige relaties stuk?
Gerelateerde artikelen
Verliefd! En je vrienden?Verliefd! En je vrienden?Hoe combineer je vriendschappen als je net verliefd bent? Hoe combineer je vriendschappen als je net een liefdesrelatie…
Twijfel: Blijven? Uit elkaar gaan of gaan scheiden?Twijfel: Blijven? Uit elkaar gaan of gaan scheiden?Je relatie is te goed om uit elkaar te gaan, maar te slecht om te blijven. Scheiden of blijven? Een vraag die miljoenen…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
De vakantieliefdeDe vakantietijd staat weer voor de deur en met de vakanties duikt ook de vakantieliefde op. Wie heeft er niet ooit zijn…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/71905-relatie-in-balans-hoeveel-tijd-samen-doorbrengen.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/seksualiteit/31961-seksuoloog-seksuologie-en-de-seksualiteit-specialist.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/72732-liefde-wat-is-romantiek.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/71617-trouwen-bruiden-gebruiken-vaak-valse-trucjes.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/71452-relatie-verwachtingen-van-het-huwelijk.html

Reageer op het artikel "Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!