InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De donkere kant van de liefde

De donkere kant van de liefde

De donkere kant van de liefde Liefde haalt het beste, maar ook het slechtste in de mens naar boven. Liefde is een vreemde ziekte. Liefdesleed is obsessie en geweld binnen de liefde. Vaak veroorzaakt door in de naam der liefde te handelen. Is liefde romantiek en harmonie? Liefde kent vooral een destructieve kant als jaloezie zich bemoeit met jullie relatie. Wangedrag in de liefde, niemand spreekt er over, maar iedereen doet het.

Wangedrag

Wat is wangedrag in de naam der liefde? Wangedrag in de liefde is uit jaloezie een (denkbeeldige) ziekte faken, zodat je partner niet uit kan gaan met vrienden. Wangedrag uit liefde is net doen of je zwanger bent, opdat je vriend je niet verlaat. Wangedrag uit liefde is een klap krijgen van je geliefde, of je deelt er zelf een uit.

Schaduwkant

Over deze schaduwkant van de liefde spreekt vrijwel niemand over. Het is niet een onderwerp waar over gesproken wordt. De heftige gevoelens en emoties die je overspoelen tijdens de schaduwkant van de liefde, is om je voor te schamen. Is het geen tijd om deze schaduwkanten van de liefde eens in het licht te zetten? Liefde haalt het beste, maar ook het slechtste in mensen naar boven.

Negatieve kanten

Het woord “liefde” staat voor veel mensen gelijk aan romantiek en harmonie. Tijdens eventuele problemen binnen de relatie, worden deze opgelost in de naam der liefde. Maar de mens is in staat tot vreselijke excessen die ze in de naam der liefde uitvoeren. Filmmakers laten dit onderwerp geregeld zien in hun films. Negatieve kanten van de liefde die ons in ingewikkelde en nauwelijks te controleren negatieve emoties doet storten, als:
  • Verveling,
  • Lust,
  • Jaloezie,
  • Liefdesverdriet,
  • Minderwaardigheid,
  • Geweld.

Hoe gewelddadig kan je worden als je op iemand valt, die niet op jou valt, maar gewoon die persoon steeds aantrekkelijker gaat vinden, omdat deze begeerd word door anderen? Het is een ziekelijke jaloezie: een zeer donkere kant van de liefde! Want, hoe kan een innige omhelzing veranderen in een wurggreep?

Onzekerheid?

Waar komt deze donkere kant vandaan? Is het onzekerheid? Is de mens zo onzeker over zichzelf binnen de liefde? Er zijn heel veel mensen die onzekerheid als reden opgegeven voor wangedrag binnen de liefde, maar zal de oorzaak niet liggen binnen de angst voor onze eigen menselijke perverse verbeeldingskracht? Is het een projectie van de mens zijn eigen onderdrukte fantasieën?

Complex

Het is een moeilijk onderwerp, waar weinig over gesproken word. Dat de liefde complex is, is wel duidelijk. Misschien om af en toe eens licht te schijnen op de donkere kant van de liefde, dat de mens daardoor beter kan begrijpen waarom de liefde toch zo moeilijk is.

Lang leve de liefde

Liefde is een vreemde ziekte, en dat is maar al te waar. Uit naam van de liefde kan je gemeen handelen, terwijl je toch echt een redelijk mens bent. Het zet je te denken. Zo ook auteur en journaliste Marte Kaan, die tijdens grootste relatieproblemen terecht kwam in ontsporende emoties. Zij had geen zin om deze gevoelens onder het tapijt te vegen, maar ze eens beter te bekijken en te onderzoeken. Het boek dat ze schreef –Lang leve de liefde – is geen zelfhulpboek die oplossingen biedt voor relatieproblemen. Het boek geeft echter verklaringen over wangedrag in de naam der liefde en over de donkere kant van de liefde, die ons aan het denken zetten.
Gerelateerde artikelen
Verklaring vreemdgaanVerklaring vreemdgaanVreemdgaan is een natuurlijke drift, vol met passie en hartstocht. Vreemdgaan wordt sterk veroordeeld. Toch zijn er veel…
Jaloezie in een relatieJaloezie in een relatieJaloezie is een normale menselijke emotie. Maar we hebben altijd geleerd dat jaloezie vooral een negatieve emotie is. De…
Liefde, het onontbeerlijke ingrediëntIs liefde de wijsheid van de dwaas en de dwaasheid van de wijze? Hoe liefde zich voltrekt en waarom liefde verdwijnt, of…
Jaloezie en ontrouwwaanJaloezie en ontrouwwaanJaloezie treedt voornamelijk op in relaties of bij bezittingen. Jaloezie kan ernstige vormen aannemen en overgaan in zie…
Nooit meer jaloersNooit meer jaloersIn de zomer lokken ze overal: slanke benen, gespierde mannenarmen, lachende gezichten én de zijdelingse blikken van je p…
Bronnen en referenties
  • Marte Kaan – Lang leve de liefde – Over de donkere kant van verliefdheid, hartstocht en verlangen – Ambo - 2010

Reageer op het artikel "De donkere kant van de liefde"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!