InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Een thema aan je bruiloft geven

Een thema aan je bruiloft geven

Je bruiloft is een van de mooiste dagen uit je leven. Een zorgvuldige planning gaat aan de grote dag vooraf, zodat alles zo perfect mogelijk verloopt. Om je bruiloft iets heel eigens te geven, kun je bewust kiezen voor een thema. Vaak gaat het bedenken van decoratie, maaltijden, muziek en dergelijke vervolgens ook een stuk gemakkelijker!

Waar kun je aan denken bij een thema?

Er zijn verschillende mogelijkheden om uit te kiezen. Denk aan:
  • kleur
  • land
  • film
  • bloemen
  • muziek
  • tijdperk
  • traditie

Kleur

Wanneer je kiest voor 1 hoofdkleur, kun je deze heel mooi terug laten komen. Kies deze kleur voor je uitnodigingen, je decoraties, je bruidsboeket, je bruidstaart en je bedankjes. Dit maakt van de dag een eenheid en geeft iets speciaals aan de dag. Bovendien maak je het jezelf gemakkelijk omdat je niet steeds over kleuren na hoeft te denken.

Land

Bij een landenthema kun je bijvoorbeeld denken aan een Italiaanse bruiloft, waarbij je hapjes en drankjes in italiaanse stijl serveert en italiaanse muziek gedraaid wordt. Wanneer 1 van het aanstaande echtpaar afkomstig is uit een ander land kun je dit ook heel goed integreren in je bruiloftsdag.

Film

Als jullie allebei houden van een bepaalde genre film kun je items hieruit ook terug laten komen op je bruiloft. Dit kan heel opvallend zijn, zoals een Star Trek bruiloft, maar ook heel subtiel zoals de bekende dans uit 'Dirty Dancing' uitvoeren op je bruiloft (zie Youtube voor inspiratie) en muziek uit deze film draaien op je avondfeest.

Bloemen

Wanneer je voor je favoriete bloem kiest als thema is dit ook weer heel goed te gebruiken op verschillende manieren. Stel je kiest voor de roos. Denk dan niet alleen aan decoraties en het bruidsboeket, maar bijvoorbeeld ook aan het liedje van Bette Midler 'The Rose' en bedankjes in de vorm van rozengeurkaarsjes.

Muziek

Als jullie grote fans zijn van een bepaalde artiest kun je hem of haar ook 'gebruiken' voor je bruiloft. Bij een artiest als Elvis kun je denken aan decoraties, auto's en kleding in zijn stijl. Uiteraard gebruik je dan ook zijn muziek bij je burgerlijk huwelijk en het feest 's avonds. Het nadeel hieraan is wel dat het een grote stempel drukt op je dag en niet alle gasten jouw muzieksmaak zullen delen.

Tijdperken

Het nemen van een tijdperk als thema lijkt enigzins op film en muziek als inspiratiebronnen. Met als verschil dat je het wat breder trekt naar een compleet tijdperk en je dus meer keuze hebt. Denk aan een Romeinse bruiloft of aan de Middeleeuwen.

Traditie

Je kunt ook denken aan een traditionele 'boerenbruiloft' die bijvoorbeeld elk jaar in Joure (Friesland) wordt gehouden. Men grijpt terug naar de oude boerentradities, gaat gekleed in klederdracht en gaat 's middags bijvoorbeeld ringsteken. In een 'afgezwakte' variant kun je ervoor kiezen in een koets met paarden te rijden, volksdansen te doen en traditionee hapjes en drankjes te serveren.
© 2011 - 2019 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een thema voor je bruiloft kiezenEen thema voor je bruiloft kiezenEen bruiloft is voor veel mensen één van de mooiste dagen van hun leven. Alles moet dan ook perfect zijn en een goede vo…
Hoe gaat het trouwen in het buitenland?Hoe gaat het trouwen in het buitenland?Trouwen in het buitenland is voor sommige mensen noodzaak, maar voor velen een droom die uitkomt. Trouwen op de locatie…
Draaiboek makenDraaiboek makenEen draaiboek is een script waarin tot detail beschrijven staat wie welke taken heeft, wat er moet gebeuren en welke mid…

Reageer op het artikel "Een thema aan je bruiloft geven"

Infoteur: Margreet
Laatste update: 09-08-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!