InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Jaloezie binnen een relatie

Jaloezie binnen een relatie

Jaloezie binnen een relatie Iedereen kent wel het gevoel van jaloezie binnen een relatie en misschien ook wel daar buiten. Een beetje jaloezie is gezond, daar heeft iedereen weleens last van. Wat kun je er aan doen om te voorkomen dat het extreme vormen aan neemt? In het begin van een relatie is er in de meeste gevallen geen sprake van jaloezie. Je bent dan verliefd op elkaar en je vindt alles leuk en spannend. Na een tijdje kunnen er jaloerse gevoelens in het spel komen. Als je partner bijvoorbeeld praat met iemand van het andere geslacht. Op zich is dit niet heel erg, het is een vrij normaal gevoel. Een stadium verder vind je het niet leuk als je partner naar iemand van het andere geslacht kijkt of zegt dat hij/zij erg mooi is. Op zich is dat niet raar dat je dat niet leuk vindt om te horen. Het wordt wel raar als je degene gaat verbieden om naar anderen te kijken en er wantrouwende gevoelens bij komen kijken. Dit draait vaak op enorme ruzies en onbegrip uit.

Wat kun je doen?

Jaloezie komt vaak voor uit onzekerheid. Onzekerheid over jezelf, je lichaam, je persoonlijkheid. Als je in bladen en op televisie kijkt zie je heel veel mooie en perfecte mensen. Je moet wel denken dat de meeste stuk voor stuk bewerkt zijn met speciale programma's. Zoek maar eens op Google op sterren zonder make-up. In de showbizzwereld wordt ook veel gebruik gemaakt van botox en cosmetische ingrepen, met al deze middelen creëer je als snel een perfect plaatje. Google maar eens een ster op before and after foto's. Je zult zien dat de sterren er ook uitzien als doodgewone mensen die je niet eens op straat zult herkennen zonder make-up. Dit is een manier om wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Als je heel erg jaloers bent kan de jaloezie soms in haat veranderd dan is het raadzaam om eens op gesprek te gaan bij je huisarts. Deze kan je doorsturen naar een persoon die gespecialiseerd is in dit soort gevallen.

Bespreek het met je partner

Je partner zal in de meeste gevallen wel door hebben hoe de vork in de steel zit. Voor je relatie is het belangrijk dat je open bent over je gevoelens en gedachten. Bespreekt dit met je partner. Zeg wat je wel en niet leuk vindt, zeg dat het jou raakt als er bepaalde dingen gebeuren. Door duidelijk en open over je gevoelens te praten kan je partner waarschijnlijk wel begrijpen waar het vandaan komt. Vaak zijn er behalve onzekerheid ook gebeurtenissen uit het verleden die meespelen. Denk dan bijvoorbeeld aan een ex-partner die vreemd is gegaan. Of iemand die in het verleden tegen je hebt gelogen.
Je kunt je partner ook vragen om wat meer rekening met jou gevoelens te houden. Als je partner daar open voor staat kan hij jou meer vertrouwen geven en zul je zien dat het na een tijdje een stuk beter gaat en de jaloerse gevoelens naar de achtergrond verdwijnen. Als er een tijd lang niets gebeurt waar jij je door gekwetst voelt, dan krijg je meer zelfvertrouwen en vertrouwen in je partner. Dat is voor beiden een prettig gevoel en een vooruitgang. En als je wat meer vertrouwen hebt zul je vanzelf merken dat je dingen die je eerst zo erg vond, nu minder erg vindt.

Ziekelijk jaloers

Er zijn mensen die last hebben van een ziekelijke jaloezie. Als je last hebt van de onderstaande symptomen dan is het aan te raden om professionele hulp te zoeken, als je dat niet doet kunnen er namelijk dingen gebeuren die je eigenlijk niet wilt, zoals fysiek geweld.
  • Het lukt je niet om je partner te vertrouwen.
  • Je wilt je partner zoveel mogelijk controleren, denk aan zijn telefoon, vragen stellen e.d.
  • Je wilt niet zonder je partner op stap.
  • Als je partner alleen weg gaat wil je weten waar hij is en misschien wel met wie hij is.
  • Je vertrouwt het niet als je partner moet overwerken of later thuis komt.
  • Tijdens jaloezie buien heb je last van paniekaanvallen of andere lichamelijke symptomen.
  • Je hebt vaak ruzie over anderen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jaloezie binnen een relatie"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 10-05-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!