InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Liefdesverdriet

Liefdesverdriet

Liefdesverdriet Vroeg of laat krijgen de meeste mensen er toch echt mee te maken, al doen we nog zo ons best het aan de eigen deur voorbij te laten gaat. De pijn voelt als een soort depressie en even is dat het wellicht ook wel het gevoel, maar iedere verliefdheid en dus ook ieder liefdesverdriet gaat over. Soms met een beetje hulp.

Pijn

Vreemd dat een geestelijke pijn als liefdesverdriet zich lichamelijk kan uiten, maar het is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat het inderdaad het geval is. In de hersenen worden namelijk dezelfde gebieden gestimuleerd als wanneer je echt lichamelijke pijn hebt. Het bekende gezegde ‘tijd heelt alle wonden’ wordt zelden opgepakt als je dergelijke pijn hebt, maar het is toch echt het geval en dus ook bij liefdesverdriet.
Toch zijn er wel wat zaken die je kunnen helpen tijdens het moment van pijn, er vanuit gaande dat je je ex je ex laat en niet probeert krampachtig contact te houden, om uitleg te vragen of hem/haar iets in de weg te staan. Dat werkt bijna altijd averechts.

Keuzes maken

Het lijkt heel rationeel en dat is het, al is het maar uit zelfbehoud, natuurlijk ook wel. Maar ieder mens heeft de keuze om door de pijn heen te gaan en er sterker uit te komen, de pijn weg te zetten alsof deze er niets aan de hand is of te verzanden in de pijn en langzaam kleiner en nietiger te worden. Soms met een beetje stimulans en soms doen mensen het volledig in hun eentje.

Doorheen

Door de pijn heen te gaan is te ervaren (toe te staan) hoe je je erbij voelt, wat het met je doet dat een heftige liefde voorbij is en dat daar “slechte” dagen bijhoren is evident, maar enig moment worden langzaam maar zeker de heftige dagen vervangen voor betere dagen en plots sta je er weer. Je staat het jezelf toe dat er pijn is, en dat is ook logisch, maar die pijn weerhoudt je er niet van je leven langzaam maar zeker weer op te pakken. Luisteren naar je lichaam is belangrijk en vrienden die je af en toe op sleeptouw nemen, kunnen daarin heel belangrijk zijn. Dat je niet meteen mee naar feesten gaat, snapt iedereen. Maar probeer het enig moment weer en probeer te genieten van het feest, de theatervoorstelling of de film waar je mee naar toe gaat.

Wegzetten

Wegzetten is doen alsnog er niets aan de hand is. Je pakt het leven weer op, alsof je liefde er nooit geweest is. Spreekt voor zich dat dat niet goed voor je is. Toch zijn er veel mensen die de draad weer direct oppakken en alsmaar doorgaan. Mogelijk zelfs actiever dan voorheen. Dit heeft te maken met niet aan die verloren liefde te hoeven denken en dus de pijn uit te weg gaan. Helaas uit zich niet zelden op een later tijdstip alsnog die pijn. Vaak in een andere vorm, heftiger en is het moeilijker terug te herlijden naar de oorsprong.

Verzanden

Natuurlijk zijn er ook mensen die de pijn zo diep hebben dat ze verzanden in de pijn. Niets meer ondernemen, alleen maar de pijn ervaren en steeds dieper in hun verdriet komen. Vaak komen deze mensen er zonder hulp dan ook niet uit en de stap om iets te ondernemen wordt groter en groter naarmate de tijd vordert. Het is moeilijk deze mensen er van te overtuigen dat het goed is, als ze weer iets ondernemen. Enkele pogingen is prima, maar als het niet lukt, is het niet verkeerd om professionele hulp in te schakelen.

Praktische tips

  • Of je nu geloofd in eeuwige liefde of dat je slechts passanten bent, het maakt niet uit voor het gevoel. Wel de gedachte dat als een liefde voorbij is, hij of zij je tijd, energie en liefde niet meer waard is. Probeer het idee vast te houden of maak er een soort mantra van in je hoofd. Deze kan je op zwakke momenten oproepen en uitspreken. Op een minder bewuste manier, helpt het.
  • Daar staat tegenover dat je liefde van de mensen die wel van je houden je ook op kunnen tillen. Zorg dus dat je je niet verwijdert van deze mensen en kijk of er een bij is, die je altijd mag bellen. Met name ook op de meest zwakke momenten, een soort steun en toeverlaat.
  • De eerste maanden is het goed helemaal geen contact met je ex te hebben. Het duurt zeker een paar maanden (90 tot 100 dagen) om dat primaire gevoel uit je systeem te krijgen.
  • Als je door de pijn gaat is het goed je te omringen met zaken waar je je prettig bij voelt, wat je goed doet. Gewoon je ritme van douchen, eten en drinken en slapen proberen vast te houden. Word je normaal vrolijk van een lekker luchtje, een bos bloemen op tafel of een lekkere lachfilm … zoek dit dan op en omring je er mee.
  • Het lichaam scherp houden helpt in een dergelijk proces ook. Dat wil zeggen, lekker hardlopen, wandelen of iets anders … maar bij voorkeur in de natuur actief zijn. De natuur kalmeert, ook onbewust.

Tot slot

Het zijn slechts wat handvatten die hulp kunnen bieden, maar in feite staat of valt het met je eigen houding en de keuzes die je maakt.
Gerelateerde artikelen
Liefdesverdriet: Wat kun je doen om de pijn te verzachten?Liefdesverdriet: Wat kun je doen om de pijn te verzachten?Liefdesverdriet… De meeste mensen krijgen hier minstens een keer in hun leven mee te maken. Wanneer een relatie wordt ve…
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…
Overwin liefdesverdrietOverwin liefdesverdrietJij bent verliefd, of je houdt nog veel van je ex partner, maar de ander houdt niet meer van jou. Liefdesverdriet als ge…
Verliefd of liefdesverdriet, hoe voelt het?Verliefd of liefdesverdriet, hoe voelt het?Verliefd, de meeste mensen worden wel eens verliefd op iemand. Als je verliefd bent is die ander ongelooflijk verleideli…
10 tips bij liefdesverdrietBijna iedereen zal in zijn of haar leven een keer te maken krijgen met liefdesverdriet. Het doet altijd pijn wanneer een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Takmeomeo, Pixabay
  • H. Vervoort - relatietherapeut

Reageer op het artikel "Liefdesverdriet"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-05-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!