InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Bergkristal, aards én spiritueel

Bergkristal, aards én spiritueel

Bergkristal, aards én spiritueel Bergkristal wordt als positief, helder, reinigend gezien … en als je je verdiept in bergkristal, dan klopt dit ook wel. Maar bergkristal heeft natuurlijk ook een gewoon natuurwetenschappelijke uitleg en deze is veel minder romantisch dan de manier waarop de mens er tegenaan kijkt. Het mooie van bergkristal is dat het in de meest uiteenlopende vormen voor kan komen. We kunnen het met recht letterlijk en figuur als ‘schitterend’ omschrijven.

Wetenschappelijke betekenis

Behalve allerlei betekenissen die er door de mens aan gegeven zijn, heeft het ook een natuurwetenschappelijke betekenis. Dit maakt het geheel een stuk plastischer, want een kristal is niets meer of minder dan een hoeveelheid periodiek gerangschikte atomen of moleculen. Waarbij de zuivere stoffen meestal in staat zijn tot het vormen van kristallen.
Vaak wordt kristal als verzamelnaam verward met bergkristal. Zoals gezegd kunnen zuivere stoffen bijna altijd kristallen vormen, maar dan hebben we het niet over bergkristal, maar over kristal. Bergkristal is die veelal kleurloze steen, meestal voorkomend uit het mineraal kwarts. Bergkristal komt van het Griekse Krustallos, wat zoveel als ‘ijs’ wil zeggen.

Spirituele betekenis

De betekenis die aan bergkristal gegeven wordt is die van zuiverend, verzachtend, hersteld evenwicht en versterkt het zicht. Verder wordt een bergkristal aangeraden bij depressie, angsten, wagen- en zeeziekte. Draag de steen niet langer dan twee weken onafgebroken.
De steen wordt nogal eens als een van de drie-eenheid amethist, rozenkwarts en bergkristal weggezet en komt voort uit de religie en staat bijvoorbeeld voor de vader, de zoon en de heilige geest. Maar ook voor de primaire levensbehoeften slapen, drinken en eten of kind, volwassen en oud.
De driehoek als symbool zagen we overigens ook al terug in het oude Egypte.

Reinigen

Een natuursteen neemt energie op en moet, volgens de spirituele betekenis, zo nu en dan gereinigd worden, om alle verzamelde energie weer los te laten. Er zijn verschillende manieren:
  • De steen gedurende enkele minuten onder de koude kraan houden en daarna een nacht in een bak schoon koud water leggen.
  • Je kunt de steen ook een tijdje in de volle aarde leggen.
  • Leg de steen enkele uren in een amethistencluster, om zo het bergkristal te reinigen. Vervolgens doen de stenen weer energie op in het maan- en zonlicht.

Populair

Opvallend is dat het bergkristal populairder dan ooit is. Vanuit de spiritualiteit wordt deze steen gezien als een die bij deze periode van het leven hoort. Als er ergens enige vorm van duisternis is, en daar gaat onze maatschappij momenteel doorheen, dan vormt het bergkristal een soort licht wat we graag opzoeken. We laven er ons, soms onbewust, aan.
Bergkristal wordt als toegankelijk gezien en nagenoeg voor iedereen geschikt. Niet helemaal voor iedereen, want spiritueel gezien zegt men dat niet iedereen al ‘toe’ is aan het heldere en zuivere wit van het bergkristal.

Herkomst

De herkomst van het bergkristal kan sterk uiteenlopend zijn, waarbij historisch gezien India en Sri Lanka de landen zijn waar we het bergkristal al honderden jaren vinden. Inmiddels wordt er in Kenia, Madagaskar en in verschillende staten van de Verenigde Staten van Amerika prachtige bergkristal gevonden. Europa kent ook enkele plekken waar prachtige stenen gevonden worden, zoals in de Zwitserse en Oostenrijkse Alpen, Polen en Frankrijk.

Bron: Dieter G, PixabayBron: Dieter G, Pixabay

Dragen als sieraad

Feitelijk kan het bergkristal overal in gedragen worden en prima gecombineerd worden met goud, zilver en titanium. Neem bij voorkeur een getrommeld en vormeloos exemplaar. Vanuit spirituele zin zegt men dat een puntvormige steen, waarbij de punt naar beneden gericht is, de energie naar de grond stuurt. Verder wil het oog ook wat, en de getrommelde steen ziet er meestal een stuk gestileerder uit.

Tot slot

Of je er nu vanuit spirituele zin, vanuit religie of gewoon vanuit het gegeven dat je het een mooie steen iets mee doet, is eigenlijk niet van belang. Ervaar het kristal zoals je het graag doet en laat het zijn positieve werking, op wat voor manier dan ook, op je hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rozenkwarts, een steen tegen bedplassen en nachtmerriesRozenkwarts, een steen tegen bedplassen en nachtmerriesRozenkwarts wordt ook wel de steen van de liefde genoemd. Dit komt omdat Amor en Eros de steen naar de aarde gebracht zo…
Edelstenen - agaat, amethist en bergkristalEdelstenen - agaat, amethist en bergkristalEdelstenen, zoals agaat, amethist en bergkristal en vele andere mineralen worden onder andere gebruikt in sieraden. Een…
Drie elementen van spiritualiteitSpiritualiteit is een begrip dat moeilijk te definiëren valt en kan worden omschreven op vele verschillende manieren. El…
Boekrecensie: Eenvoudig spiritueelrecensieBoekrecensie: Eenvoudig spiritueelBoeken met een spirituele insteek gaan als warme broodjes over de toonbank, maar de kwaliteit laat nogal eens te wensen…
De gouden driehoekDe gouden driehoekDe gouden driehoek, de drie-eenheid amethist, bergkristal en rozenkwarts … je ziet ze best vaak gecombineerd en hoewel d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alusruvi, Pixabay
  • www.niiraja.nl
  • Afbeelding bron 1: Dieter G, Pixabay

Reageer op het artikel "Bergkristal, aards én spiritueel"

Reacties

Conrad Fokker, 19-06-2015 16:22 #2
Ik draag al maandenlang bergkristal edelstenen agaat edelstenen om mijn nek omdat ik erg veel medicijnen slik en dat heeft mij in loop der jaren veel energie en concentratie gekost omdat ik al boven de 50 ben. Ik heb epilepsie en autisme en daarvoor moet zoveel medicijnen slikken. Ik gebruik ook al jaren de amethist edelstenen om mezelf goed rustig te houden om daardoor geen extra aanvallen van te krijgen. Ik laad deze edelstenen dagelijks ongeveer een kwartiertje met water op en dat werkt zo uitstekend. Ik zoek nog wel edelstenen om van mijn gehoorruis af te komen.

Johan, 14-02-2014 22:49 #1
Het is absoluut onzin te stellen dat je de steen na 14 dagen onafgebroken dragen af moet doen! Ten eerste zijn de meeste klachten echt niet na twee weken opgelost! Ten tweede kan het wel 1 tot 2 weken duren voordat de steen echt goed werkt! En tot slot in bebaalde landen draagt men ALTIJD een edelsteen… Reactie infoteur, 15-02-2014
Daar verschillen dus de meningen als het gaat om de werking. Ik heb 2 mensen geraadpleegd die al ruime tijd actief zijn met stenen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Alternatieve geneeskunst
Reacties: 2
Schrijf mee!