Je eerste chakra, het wortelchakra

Ieder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het eerste chakra het wortelchakra wordt genoemd. Het eerste chakra heeft lichamelijk invloed op je nieren, bloed en skelet. Het heeft ook invloed op stresshormonen, zoals adrenaline. Tot slot heeft je eerste chakra invloed op emoties, vooral op boosheid. Je kunt je eerste chakra in evenwicht brengen met activiteiten waarmee je contact maakt met de aarde, zoals sporten en tuinieren.

Waar zit je eerste chakra?

Je eerste chakra zit ter hoogte van je stuitje. Het is de laagste chakra en zorgt voor verbinding met de aarde. Het vormt eigenlijk de wortel van je energiesysteem. Daarom wordt je eerste chakra ook wel het wortelchakra genoemd.

Welke invloed heeft je eerste chakra op je lichaam?

Ieder chakra heeft invloed op een aantal specifieke lichaamsdelen. Je eerste chakra heeft invloed op je nieren, je bloed en je skelet. Als je eerste chakra te veel of te weinig stroomt, dan kun je dit gaan merken aan je voeten, knieën of heupen, of doordat je bijvoorbeeld artritis, nierstenen, botproblemen of een auto-immuunziekte krijgt. Dit geldt niet andersom: als je één van deze ziekten krijgt, hoeft de oorzaak niet automatisch bij je eerste chakra te liggen.

Welke invloed heeft je eerste chakra op je hormonale systeem?

Ieder chakra heeft ook invloed op een specifieke (endocriene) klier die een bepaald hormoon afscheidt. De klier die door je eerste chakra wordt beïnvloed zijn je bijnieren. Je bijnieren scheiden verschillende hormonen af, namelijk adrenaline, noradrenaline en corticosteroïden. Adrenaline en noradrenaline zorgen voor een vecht- of vluchtreactie als er gevaar dreigt. Bij angst of stress, maar ook bij woede, kou, hitte of pijn komt er veel adrenaline en noradrenaline vrij. Daarom worden deze hormonen ook wel stresshormonen genoemd. Corticosteroïden zorgen voor een gezond immuunsysteem, een gezonde bloeddruk en voor een goed evenwicht in je water- en zouthuishouding.

Welke invloed heeft je eerste chakra op je emoties?

De emotie die bij het eerste chakra hoort is boosheid. Boos zijn is een gezonde emotie die laat zien dat je de wil hebt om te (over)leven. Als je je boosheid te weinig tot uiting brengt, kan deze omslaan in woede en geweld (vechtreactie) of juist in een depressie (vluchtreactie). Probeer open te staan voor je emoties. Zo kun je ontdekken waar je eigen behoeftes liggen. Als je weet wat je wilt, kun je je leven daarop aanpassen.

Wat kun je zelf doen?

Een goed werkende eerste chakra geeft je de levenskracht om een veilig en stabiel leven te leiden. Het geeft je het gevoel dat je het recht hebt om je leven in te richten zoals je dat zelf wilt. Alle activiteiten waarbij je contact maakt met de aarde kunnen je helpen om je eerste chakra in evenwicht te brengen. Sporten is bijvoorbeeld een goede activiteit. Het liefst een sport waarbij je voeten de grond raken. Ook wandelen en tuinieren zijn goede activiteiten voor je eerste chakra. Door het contact met de aarde wordt de energie die tussen jou en de aarde stroomt weer hersteld. Dat zal je helpen om je eigen wensen duidelijk te krijgen. Je bent het waard om daar je leven op in te richten!

Lees verder

© 2014 - 2020 Toke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je eerste chakra, het wortelchakra"

Infoteur: Toke
Gepubliceerd: 09-08-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Zeven chakra's
Schrijf mee!