InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Je tweede chakra, het geslachtschakra

Je tweede chakra, het geslachtschakra

Ieder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het tweede chakra het geslachtschakra wordt genoemd. Het tweede chakra heeft lichamelijk invloed op je geslachtsorganen en je blaas. Het heeft ook invloed op de vrouwelijke en mannelijke hormonen die een rol spelen bij de voortplanting. Tot slot heeft je tweede chakra invloed op emoties zoals plezier en een diep gevoel van verbinding met elkaar. Je kunt je tweede chakra in evenwicht brengen met activiteiten waarmee je in contact komt met water of die je sensualiteit prikkelen.

Waar zit je tweede chakra?

Je tweede chakra zit ter hoogte van je bekken, een klein stukje onder je navel. Dit energiecentrum geeft je de mogelijkheid om op lichamelijk gebied te genieten van het leven. Het is de chakra die verbonden is aan je seksualiteit en voortplanting. Daarom wordt je tweede chakra ook wel het geslachtschakra genoemd.

Welke invloed heeft je tweede chakra op je lichaam?

Ieder chakra heeft invloed op een aantal specifieke lichaamsdelen. Je tweede chakra heeft invloed op je geslachtsorganen, je blaas en je baarmoeder (bij vrouwen) of prostaat (bij mannen). Als je tweede chakra te veel of te weinig stroomt, dan kunnen vrouwen dit gaan merken aan menstruatieklachten, blaasontstekingen of problemen met de eileiders of baarmoederhals. Mannen kunnen dit gaan merken aan prostaatklachten, onvruchtbaarheid of erectieproblemen. Dit geldt niet andersom: als je één van deze klachten krijgt, hoeft de oorzaak niet automatisch bij je tweede chakra te liggen.

Welke invloed heeft je tweede chakra op je hormonale systeem?

Ieder chakra heeft ook invloed op een specifieke (endocriene) klier die een bepaald hormoon afscheidt. De klier die door je tweede chakra wordt beïnvloed zijn de eierstokken bij vrouwen en de testikels bij mannen. Deze klieren worden ook wel de voortplantingsklieren genoemd. Eierstokken scheiden verschillende vrouwelijke hormonen af, namelijk oestrogeen, progesteron en androgeen. Testikels scheiden het mannelijke hormoon testosteron af. Zowel de vrouwelijke hormonen als het mannelijke hormoon zijn nodig bij de voortplanting.

Welke invloed heeft je tweede chakra op je emoties?

Emoties die bij het tweede chakra horen zijn plezier, welzijn en een diep gevoel van verbinding met elkaar. Als je deze emoties te sterk ervaart, kan dat tot een arrogante houding van macht leiden. Als je deze emoties te weinig ervaart, kun je gefrustreerd raken of een sterk verlangen naar iets dat je mist. Probeer dan dankbaar te zijn voor wat je wel hebt. Dankbaarheid helpt je om weer meer positieve gevoelens te ervaren.

Wat kun je zelf doen?

Een goed werkende tweede chakra helpt je om plezier te hebben en van het leven te genieten. Alle activiteiten waarbij je contact maakt met water kunnen je helpen om je tweede chakra in evenwicht te brengen. Zwemmen, een bad nemen of naar de sauna gaan zijn goede activiteiten. Zorg ook dat je voldoende drinkt; verwen jezelf bijvoorbeeld met een pot kruidenthee. Verder kun je dingen doen die je sensualiteit prikkelen, bijvoorbeeld dansen of naar een bloemenwinkel of vlindertuin gaan. Doe dingen waar je plezier in hebt en geniet!

Lees verder

© 2014 - 2019 Toke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je tweede chakra, het geslachtschakra"

Infoteur: Toke
Gepubliceerd: 09-08-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Zeven chakra's
Schrijf mee!