InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Uri Geller, bedrieger of niet?

Uri Geller, bedrieger of niet?

Uri Geller, bedrieger of niet? Vanaf 26 januari 2008 is Uri Geller te zien op de Nederlandse televisiezender SBS6. In 2007 maakte Uri Geller een comeback en ontwikkelde hij zijn eigen televisieprogramma. In dit artikel meer te lezen over Uri Geller en zijn ‘gaven’ en het televisieprogramma. Niets is wat het lijkt…zijn Gellers gaven wel echt of bedriegt hij ons terwijl we er met onze neus bovenop zitten? Oordeelt u zelf door het lezen van dit artikel en misschien door het kijken van zijn show ‘De nieuwe Uri Geller’.

Uri Geller

Gellers gaven

Uri Geller noemt zichzelf paranormalist en beweert onder andere de volgende gaven ze bezitten:
  • Via telepathie tekeningen door een ander gemaakt kunnen ‘zien’ en natekenen.
  • Breken, zacht maken en buigen van metaal en andere solide voorwerpen zonder er fysieke kracht op uit te oefenen. Zoals het buigen van lepels, sleutels etc. Soms ook plastic en glas.
  • Horloges die kapot waren weer laten lopen.
  • De Big Ben in Londen beïnvloeden zodat hij stopt met lopen.
  • Kompasnaalden beïnvloeden door mentale kracht.
  • Het kunnen wissen van computeropslagmedia zoals diskettes.
  • Het laten groeien van zaadjes (voornamelijk radijszaad) binnen een paar seconden tot plantjes van een paar centimeter.
  • Het kunnen vinden van de locatie waar waardevolle mineralen zijn door het gebruiken van zijn krachten.

Korte Biografie

Uri Geller werd geboren op 20 december 1946 in Tel Aviv, Israël. Zoals hij zelf zegt ontdekte Geller al op jonge leeftijd zijn gaven. Toen hij vijf jaar was boog een lepel spontaan omhoog en brak af zonder dat hij er fysieke kracht op uitoefende. Op school kon Geller horloges vooruitzetten van zijn klasgenootjes en door zijn ‘gaven’ kon hij proefwerkantwoorden lezen. Geller moest in militaire dienst als parachutist in het Israëlische leger, hij vocht in 1967 in de zesdaagse oorlog met Egypte en raakte daar gewond.

Vanaf 1970 werd Geller succesvol en trad hij op. Eerst voor klein publiek maar al snel kreeg hij meer bekendheid. Vanaf 1972 werd Geller bekend in Europa waar hij een kabelbaan en een lift tot stilstand wist te brengen. Uri Geller liet zijn krachten zien op televisie voor de BBC in 1973. In 1975 verscheen het boek The Geller Papers waarin de resultaten stonden van tests die Geller is ondergaan in een laboratorium in de Verenigde Staten. Hierna ging het al snel bergafwaarts met Geller. Sceptici kwamen in opstand tegen wat Geller beweerde te kunnen.

In de Engelstalige tijdschriften New Scientist en Time verschenen artikelen die Geller beschuldigden van bedrog. Zowel New Scientist als de Time nodigden Geller uit om hem de kans te geven zich te bewijzen. Bij New Scientist kwam hij niet opdagen en bij Time maakte hij geen indruk. Dit was mede te danken aan de aanwezigheid van James Randi, een goochelaar. James Randi ontmaskerde Geller en al snel was dit overal bekend. Guy Lyon Playfair nam Geller in bescherming tegen de sceptici in zijn boek The Gellar Effect. Er was door niemand bewezen dat Geller de mensen bedroog beweerde Playfair. Hierdoor maakte Geller een comeback in 1986. Ook liet hij in datzelfde jaar zijn rijkdommen (huis, auto, zwembad etc.) fotograferen voor het tijdschrift Esotera.

In 2004 speelt Uri Geller in een televisiereclame in Europa voor Knorr. Geller ontwikkelde in 2007 een televisieshow.

Sceptici over Gellers gaven

De bekendste trucs die Geller doet zijn wel het buigen van lepels zonder er fysieke kracht op uit te oefenen en het weer opnieuw laten lopen van klokken (horloges) die het niet meer deden. Voor deze trucs zijn echter simpele verklaringen te geven.

Het laten lopen van stilstaande klokken:

Deze truc werkt niet bij digitale klokken zoals Geller zelf al verteld voordat hij begint met het beoefenen van zijn ‘gaven’. Wat ook logisch is als je begrijpt dat klokken die niet digitaal zijn tandwielen hebben die gesmeerd zijn met olie om ze soepel te laten lopen. Naarmate het horloge ouder wordt vertoont het natuurlijk slijtage en kunnen de tandwielen steeds minder soepel gaan lopen en uiteindelijk stilstaan. Door het horloge een poosje in je hand te houden wordt het warm, de olie wordt warm en de tandwielen gaan daardoor weer lopen.

Het buigen van lepels, sleutels en andere metalen voorwerpen:

Geller gebruikt verschillende methodes om de aandacht van zijn publiek af te leiden van de lepel naar iets anders. Hij beweegt veel, praat onophoudelijk, stapt over van het ene experiment naar het andere, zorgt ervoor dat er verschillende voorwerpen bij hem in de buurt liggen. Hij doet er alles aan om de aandacht ergens anders op te richten. Wanneer het publiek dan vervolgens afgeleid is geeft hem dit de kans om de boel te manipuleren.

Wanneer dit is gelukt houdt Geller dit nog even verborgen voor zijn publiek door het voorwerp op een bepaalde manier vast te houden zodat de buiging niet zichtbaar is. Als iedereen de aandacht weer bij de lepel heeft laat hij de buiging op ‘wonderbaarlijke’ manier plaatsvinden.

Het eraf laten vallen van lepels van de televisie:

Televisies maken trillingen door het geluid van de boxen. Wanneer het geluid hard genoeg is bijvoorbeeld bij het aftellen tijdens de show kan het dus gebeuren dat door de trillingen de lepel van de televisie afvalt. Omdat de televiesie extra trillingen produceert door bijvoorbeeld het bas- geluid. Als je de lepel nog een keer (of op willekeurig tijdstip tijdens een willekeurig programma) op de televisie legt en het geluid wat harder zet zal de lepel er ook af vallen.

Dit zijn nog maar enkele van de vele trucs die Geller uit kan voeren en op eenvoudige wijze verklaard kunnen worden zonder dat er sprake is van iemand met paranormale gaven. James Randi, goochelaar en bekend criticus heeft al meerdere keren laten zien dat hij hetzelfde kan als Geller door het uitvoeren van trucs. Tijdens zijn show Phenomenon in 2007 daagde een jurylid Geller uit om te ‘lezen’ wat er in een gesloten envelop zat. Geller kon dit echter niet en gaf het op.

In Israël tijdens zijn show is hij betrapt op het feit de kompasnaald te laten bewegen door gebruik te maken van een magneet (die hij snel op zijn duim bevestigt tijdens een afleidingsmanoeuvre). Geller heeft filmpjes van YouTube laten verwijderen waarop te bekijken is dat hij uitdagingen niet kan uitvoeren en waarop te zien is dat hij bedrog pleegt.

Televisie

In 2007 ontwikkelde Geller een televisieshow waarin mentalisten het tegen elkaar op moeten nemen om zich de ‘nieuwe Uri Geller’ te mogen noemen. In Israël had het programma de naam The Succesor en in de Verenigde Staten de naam Phenomenon. De nieuwe Uri Geller heet het programma in Nederland en wordt vanaf zaterdag 26 januari 2008 live uitgezonden op SBS6 om 20.00. Tien kandidaten gaan in deze live- show tegen elkaar strijden om zich de Uri Geller van Nederland te mogen noemen. De deelnemers moeten trucs uitvoeren die dan beoordeeld zullen worden door Uri Gerrer. Iedere week vallen er kandidaten af. Voorafgaand aan de live- shows zal op vrijdag 25 januari een documentaire over Uri Geller worden uitgezonden op SBS6 om 22.05

Hadden de deelnemers van tevoren echt nog nooit contact gehad met Geller?

Nee, want deelnemer Hayashi was ook al te zien in de show die Uri Geller had in Duitsland met dezelfde truc van het mes en de vijf kokers. Door de andere kandidaten werden ook trucs gedaan die al eerder te zien waren in Duitsland.

Uri Geller is terug in een nieuwe reeks van 'De Nieuwe Uri Geller'

Vanaf vrijdag 9 januari 2009 start een nieuwe reeks liveshows waarin dit keer twaalf kandidaten gaan strijden om de titel 'De Nieuwe Uri Geller'. Het programma is wekelijks te zien op SBS6 om 20.30 en zal gepresenteerd worden door Tooske Ragas en Patty Brard.

De nieuwe Uri Geller in 2010

Ook in 2010 zal 'De nieuwe Uri Geller' weer te zien zijn op televisie. De show wordt wekelijks op vrijdag om 20.30 uitgezonden op SBS 6. De eerste show zal op 5 februari 2010 te zien zijn in dit derde seizoen van 'De nieuwe Uri Geller'.
© 2008 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Friends, algemene informatieHet is een van de bekendste televisieseries aller tijden. Het werd gekeken door miljoenen mensen over de hele wereld, ‘F…
Is paranormale begaafdheid flauwekul?Is paranormale begaafdheid flauwekul?Wat is er waar van het paranormale gedoe dat de argeloze toeschouwer telkens opnieuw doet opschrikken? Volgens kritische…
Pseudowetenschap: Klopgeesten en psychokineseEen van de bekendste paranormale verschijnselen is de klopgeest (in het Duits en Engels: Poltergeist), wiens activiteite…
Friends: Immens populaire sitcomFriends: 10 jaar lang een van de meest populaire televisieseries wereldwijd. Op 22 september 1994 werd de eerste aflever…
Psychokinese is doelgerichtUit het onderzoek dat tot nu toe verricht is, is een belangrijke ontdekking over psychokinese naar voren gekomen. Als ps…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uri Geller, bedrieger of niet?"

Reacties

Wil van de Linde, 11-06-2011 22:33 #22
Nee Uri Geller is geen bedrieger. In 1999 is het mij ook gelukt. Eerst met een lepel terwijl mijn man zat te kijken. De volgende dag met een grote groentelepel., Ik kreeg een warmtegloed op m'n borst terwijl ik concentreerde en gelijk werd de lepel net boter. Mijn man schrok en zei"Zeg het maar tegen niemand" hij vond het griezelig. Maa dat heb ik niet gedaan. Ik vond het zelf ook apart. Daarna is het me niet meer gelukt. Dus Uri Geller is geen bedrieger.

Ronald, 15-01-2009 19:35 #21
Skeptici zijn ook een soort bedriegers. Kijk maar naar hun verklaringen ze gaan alleen maar heel diep op 1 punt in. De rest van wat Uri of evt andere mentalisten doen en zelfs char daar hoor je de skeptici niet over. Het enige verhaal waar je de skeptici over hoort is het compas verhaal maar de andere dingen… hoor je ze niet. Lees het verhaal hieronder eens van Jeroen, ook deels skeptich maar dan toch gebeuren er onverklaarbare dingen, wat niet te verklaren is.
Hoe kan het dan dat bij ons thuis een vaas tig keer van m'n nachtkastje af valt zonder kapot te vallen en zonder dat het door een open raam omgewaait kan zijn… dit is niet één keer gebeurd maar echt tig keren! Of als de radio aan staat en dan uit het niets de cd af gaat spelen…! Of dat ik in de auto rijd en dat dan de volume van m'n autoradio harder gaat zonder dat ik eraan zit…!
Ik zal het een uitdaging vinden dat een skeptici mij hierop antwoord geeft, denk niet dat ik gek ben want het gebeurd niet als ik alleen thuis ben maar ook als ik andere mensen in huis heb, maar welke niet skeptisch zijn.
Ik ben benieuwd!

Jeroen, 13-01-2009 12:53 #20
Ik heb inmiddels talloze artikelen over Uri Geller en zijn vermeende 'paranormale gaven' gelezen en lees steeds eenvoudige en geloofwaardige verklaringen voor hetgeen hij laat zien. Ik ben er zelf altijd al van overtuigd dat Geller zich bedient van ordinaire trucks om zijn 'experimenten' te laten plaatsvinden.
Raar genoeg heb ik echter wel zelf ondervonden dat er tijdens zijn show iets vreemds gebeurde. Zoals zovelen had ik een theelepel op de tv liggen. Op zeker moment sprong deze echter van de tv af, niet simpel vallen door een trilling, maar echt een jump uit het niets.
Mijn verklaring hiervoor is dat het om een elektromachnetische ontlading zou kunnen gebeuren dat de lepel een jump maakt. Wat ik echter niet verklaren kan is dat de lepel verbogen weer op de tv werd gelegd door een mede kijker en dat ik met mijn sceptische overtuiging zei: "als die Geller nou een stoere vent is buigt hij dat lepeltje weer recht ook". Tot mijn stomme verbazing en ontzetting viel de lepel kort daarna wederom op de grond en bleek na oprapen geheel recht, zonder spoor van een verbuiging.

Dit incident heeft me niet overtuigd dat hij geen trucks uithaalt, maar speelt me wel altijd nog door het hoofd. Een verklaring hiervoor heb ik nog altijd niet gevonden. Wellicht bevinden zich op deze site meer critici die wel iets zinnigs als verklaring kunnen aanvoeren?

William, 16-03-2008 11:14 #19
Het zijn allemaal illusionisten, die op een zeer handige manier om gaan met gezichsbedrog afleidings maneauvres etc. maar dat wil niet zeggen dat het geen hoog amuzements waarde heeft ik zie het alsl david copperfield, het is spannend om naar te kijken, maar ieder weldenkend mens weet dat er een trukje aan te pas komt, en welliswaar een heel geraffineerd trukje maar toch… :-):-):-)

Miranda, 14-03-2008 20:34 #18
Ik denk inderdaad niet dat het waar is maar lat Uri toch zijn trucs doen. Iedereen vind het leuk en waarom zouden jullie hem in hemelsnaam afkraken. Hij kan vast wel wat wat waar is! :-( Ik vind het een super progamma en laat hem toch mooi met rust, wat bereiken jullie ermee.

Rachelle, 05-03-2008 18:07 #17
Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar uri's gaven zijn echt! Iedereen kan het je moet er alleen de consentratie voor hebben. Mijn vader heeft ooit een keer met hem een lepel gedraait toen die op tv was en er lagen 2 kapotte horloges in de la die spontaan weer liepen zonder dat we het wisten het klinkt raar best als jullie het niet geloven maar ik spreek de waarheid. 13 jaar

James Randi, 12-02-2008 22:59 #16
Door Ikki op 06-02-2008
Nou, Uri is een aantal keren op bedrog betrapt, dat geef ik toe. Maar, leggen jullie (ongelovigen) dan maar eens even uit hoe een kapot horloge THUIS voor de televisie weer begint te lopen als het ding al 10 jaar stil heeft gestaan!

Simpel, het antwoord staat overal op internet. Hij kan het alleen met analoge horloges, digitale zijn niet te doen. Het is dus zo dat er in de tandwielen van horloges olie zit naar verloop van tijd kan de boel uitzichzelf stil gaan staan. Als je zon horloge nou even lekker warm maakt (een beetje tv geeft lekkere hitte) dan wordt die olie in die tandwielen verhit en daardoor dunner, en zo gaat de boel weer lopen. Maar als er echt mentalisten bestaan dan moeten ze zich erg snel melden bij James Randi, die geeft 1.000.000 dollar aan de gene die iets kan wat volgens de huidige wetten niet mogelijk is. Beetje raar dat het al decennia lang niemand is gelukt dat geld te bemachtigen, drie keer raden waarom…

Hanzel, 07-02-2008 16:21 #15
Die truuk waarbij je met je vinger tegen het scherm een soort van beroemdhedenganzebord moest spelen was echt tè simpel. Kies een getal tussen de 5 en 9. loop deze anti-klokwijs…
Dan hetzelfde nummer klokwijs (echt iedereen staat dan op hetzelfde vakje ja) dan haaltie er wat weg en zegt dat je 4 stappen links-of rechtsom (JOUW KEUZE) moet stappen. Er zijn dan natuurlijk nog 9 vakjes over zodat je zowel links als rechtsom op exact hetzelfde vakje uit gaat komen(zucht) en dan nog Slettie Brard uitnodigen ook (dan ben je zo-ie-zo fout)

Ikki, 06-02-2008 20:21 #14
Nou, Uri is een aantal keren op bedrog betrapt, dat geef ik toe. Maar, leggen jullie (ongelovigen) dan maar eens even uit hoe een kapot horloge THUIS voor de televisie weer begint te lopen als het ding al 10 jaar stil heeft gestaan! :-)

Ontmaskert, 03-02-2008 23:40 #13
Wat een nepperij is dit zeg. Zie hier hoe Aaron Crow volledig wordt ontmaskert. Met filmpjes en foto's als bewijs materiaal:
http://www.goedzo.com/index.php/2008/02/03/de_nieuwe_uri_geller_goedzo

Lisa, 28-01-2008 18:47 #12
Uri Geller is echt geen bedrieger, hij heeft een echte gave. Niet fake dus.

Harry, 28-01-2008 15:59 #11
P.s.: SBS6 had ooit een alleraardigste serie waarin goocheltruuks werden uitgelegd. Toen ik dat hoorde, wilde ik die serie zien! Toen ik twee afleveringen lang getuige was geweest van de uitleg van verschillende truuks, begon ik het goochelen niet meer leuk te vinden… Van 99 % van de truuks begrijp ik niet hoe ze het doen. Na de SBS-serie kreeg ik een vermoeden. Maar ik wil het niet weten. Ik wil mij verbazen. Da's leuk. Maar verkondig niet dat je 'paranormaal' begaafd bent, want dan ben je wat mij betreft een oplichter!

Bootje, 28-01-2008 15:56 #10
Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar uri's gaven zijn echt! Iedereen kan het je moet er alleen de consentratie voor hebben. Mijn vader heeft ooit een keer met hem een lepel gedraait toen die op tv was en er lagen 2 kapotte horloges in de la die spontaan weer liepen zonder dat we het wisten het klinkt raar best als jullie het niet geloven maar ik spreek de waarheid. J. 12 jaar

Harry, 28-01-2008 15:42 #9
Geller is een goochelaar (met een truukje, dat al door velen is herhaald). Daar is niks mis mee: Een goochelaar is een grappige oplichter. Da's entertainment. Maar een goochelaar die zegt dat hij geen goochelaar is maar ' paranormaal' begaafd, is een geesteszieke oplichter. Dat hij nog steeds succes heeft als 'paranormaal' begaafd, komt omdat de kijkertjes in het ' paranormale' geloven… Met andere woorden: " You have to keep your mind open, but not so open that your brains will fall out… " Vergelijk het hier mee: Bassie is een clown. Daar is niks mis mee. Maar als Bassie gaat zeggen dat er zo uitziet en zo doet, omdat hem dat 'paranormaal' is doorgegeven… Tja…

Sander, 28-01-2008 15:33 #8
Ik snap wel wat jullie soort van dwarszit, maar waarom moeten jullie het zo voor anderen verpesten. Laat ze nou gewoon geloven wat zij willen geloven. Ik ga toch ook niet aan een kind vertellen dat sinterklaas helemaal niet bestaat pff

Heey, 28-01-2008 14:00 #7
Hallo ik ben een jongen van 15 jaar ik keek vol verbazing naar dit programma maar ik wist toch dat het allemaal Fake was. Ik zag zojuist een filmpje op internet dat Uri iets met een kompas doet, en bij 1;20 zag ik dat hij snel een magneet aan zijn duim deed terwijl de mensen ff niet kijken. En dan gaat zogenaamd heel het publiek meewerken de wijzer te bewegen en gaat hij met zijn vuist boven het kompas hangen en opeens beweegt het.

M. Fraenkel, 28-01-2008 11:50 #6
Ik ben zondermeer bereid zeer kritisch de verrichtingen van Uri Geller te volgen. De uitleg over wat er in werkelijkheid zou gebeuren tijdens de trucs, is tot nu toe niet erg duidelijk. Allereerst het oude horloge dat weer gaat lopen: natuurlijk wordt de eventueel aanwezige olie tussen de raders warm naarmate je het langer vast houdt. Dat wil niet zeggen dat het uurwerk dan weer vanzelf gaat lopen. Uiteraard dient het dan eerst weer opgewonden te worden. Dat opwinden zie ik bij Geller niet gebeuren. Verder het buigen van bestek: uiteraard kan je metaal vooraf bewerken dat het zacht wordt. Toch is er nog behoorlijk wat druk voor nodig om het vervolgens krom te laten trekken. Als het bij voorbaat al zo zacht is als bij het uiteindelijke resultaat van Geller, zou de vork of lepel bij voorbaat al krom zijn door het alleen al vast te pakken of bij je te houden.
Ik zou daar graag nog eens nadere uitleg over willen hebben. Reactie infoteur, 28-01-2008
Zoals op de filmpjes te zien is die van Youtube afkomstig zijn en in het artikel een link naartoe staat buigt Geller de sleutel (kan in een ander gevan uiteraard een lepel zijn) snel wanneer hij denkt dat de mensen even afgeleid zijn.
Randi legt dit in het filmpje uit en laat ook zien dat op het moment dat Geller het publiek laat geloven dat hij op dat moment de sleutel buigt de hoek van de sleutel hetzelfde blijft en Geller hem alleen wat anders vast houdt. De sleutel is dus al eerder door hem gebogen. Het eerdere buigmoment laat Randi ook zien in het filmpje.
Ik hoop dat deze uitleg al een weer iets duidelijker beeld voor je schept over hoe Geller te werk gaat

Miranda Miranda, 28-01-2008 11:20 #5
Ze zeiden dat de uitzending van zaterdag live was, en dat er iemand zat die vertaalde wat Uri zei. Heel knap van haar dat ze de hele zin al had vertaald voordat Uri hem gezegt had. 1 keer stond de ondertitteling al in beeld terwijl uri die zin nog niet gezegt had dus ondertiteling ging weer weg en kwam later weer in beeld. Na een reclame hadden ze dit waarschijnlijk ook door, want toen kwam de ontertitteling als Uri een zin had gezegt.

Anhelique, 28-01-2008 07:10 #4
Ik kijk liever naar Uri die een show neerzet dan dat ik naar een programma als de Gouden Kooi kijk waar iedereen elkaar na aan het leven staat. Wat dat aangaat wordt je simpel van al die realities, wat kan mij het nou schelen wat een beroemd iemand in zijn vrjie tijd doet? Ik leidt mijn eigen leven al! Nee hoor doe mij die show maar!

Marcel, 26-01-2008 22:42 #3
Wie die show heeft gezien, heeft de mes met beker act gezien. Spoel terug op je video en kijk naar de scheve beker en b.v het stukje:
Patty: Nummer 2 en 5 zijn over he?
Patty: Nee nummer 3 en 5 zijn over.

Zie dan dit:
http://www.myvideo.de/watch/3124389

Precies hetzelfde stukje spanning met nummer 2-5 zijn 3-5. En uiteraad de scheve beker waarmee hij de mes locatie bepaald. Mes staat namelijk altijd naast de scheve beker.

Een mentalist heeft geen act als een goochelaar maar voelt dingen echt. Als het al bestaat. Dit, kom op wat een onzin.

Mario, 26-01-2008 22:28 #2
Wel, de gestelde vraag is denk ik inmiddels beantwoord. Uri Geller is 180 graden om gegaan met zijn claims en heeft nu zelf toegegeven dat hij geen paranormale gaven heeft maar gewoon een entertainer is. Dit werd een tijdje terug al voorspeld door James Randi, nadat Geller ineens met de weduwe van Harry Blackstone (een beroemde goochelaar) in een vakblad voor goochelaars stond. Ik denk niet dat de vele academici waarvan de carriere beschadigd is toen ze indertijd Geller op zijn woord geloofden dat hij 'echt' was dit leuk vinden.

Zelf Goochelaar, 26-01-2008 22:19 #1
Ik vertel niet zomaar een truuk maar hier wordt beweerd dat het een mentalist is.
Ook de truuks die door zijn eventuele opvolgers worden uitgevoerd zouden dat zijn.

Ik zelf zeg dat het goochelaars zijn.

Voorbeeld uit de show van vandaag 26-1-08 op sbs6.

Man heeft 5x een galg. Waarvan 1 er bij elkaar blijft door een magneet de andere zijn echt. Floortje bepaald met patty op welk nummer elke galg wordt opgehangen.

Nummers 1 tm 5.

Dan krijgt floortje de ring van de mentalist zijn overleden opa. De mentalist pakt 5 kaartjes met 5 nummers. Waarvan je de nummers niet kan zien. Ze trekt een nummer. Het is nummer 4, galg nummer 4, hij springt, =galg met magneet en zijn opa heeft zogenaamd het juiste nummer doorgegeven.

Praktijk:
De dames bepaalde waar een galg werd opgehangen maar hij bepaalde WELKE galg.
Dus als ze zeggen een galg op 4 dan hangt hij de juiste galg op 4.

De kaartjes met het nummer waren eerst met de nummers 1 tm 5 dat laat hij ook zien. deze kaartjes verdwijnen weer in zijn broekzak. Als floortje een nummer moet kiezen pakt hij een andere stapel met alleen maar nummer 4 erop. De nummers wijzen naar de grond. Maarja het is allemaal nummer 4.

Dus floortje trekt nummer 4, hij springt met magneet/galg 4 en leeft.

Ik vertel dit omdat ik het belachelijk vind om je te verkiezen als paronormaal etc. Als het 100% goochelen is. Als je naar een goochel show gaat dan weet je dat het nep is maar toch kan het heel indrukwekkend zijn.

Maar wees dan eerlijk en zeg: ik ben goochelaar…

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 22
Schrijf mee!