InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Hoe werkt het derde oog?

Hoe werkt het derde oog?

Hoe werkt het derde oog? Sommige mensen benaderen het serieus en andere zeggen er iets gekscherend over, maar feit is wel dat “het derdee oog” iets is waar we niet omheen kunnen. Dan is de volgende vraag voor menigeen, waar het precies voor staat, wat is het en wat kan je er mee… of gaat het slechts om iets wat we denken wat er is? Hoe dan ook, uitleg vanuit enkele kanten bekeken is mogelijk op zijn plaats.

Waar komt het vandaan?

Strikt genomen is het derde oog iets mystieks en hebben we het vooralsnog niet wetenschappelijk aan kunnen tonen. De naam staat voor het niet fysieke maar energetische oog en is het energiecentrum dat je kan helpen energetische beelden te zien.

Voor menigeen is wetenschappelijk bewijs toch de echte graadmeter of iets er wel of niet is en dan haakt een bepaalde groep mensen af. Het derde oog wordt ook wel eens het geestesoog genoemd en eigenlijk betreft het een verwijzing naar “de ingang” naar de innerlijke mens en het hoger bewustzijn. Het staat ook voor de zesde chakra, de voorhoofdschakra (Ajna) en zit tussen de kruising van de wenkbrauwen (waar de hypofyse zit) oftewel in het midden van de wenkbrauwen aan de bovenkant. Ondermeer Hindoestaanse vrouwen benadrukken de plek met een gekleurde stip.
In de New Age staat het symbool voor de staat van verlichting

Is het dus een kwestie van geloven? Ja, zoals zoveel eigenlijk voort komt uit een geloof. Maar er zijn ook mensen die wel over intuïtie praten, maar niet over het 3e oog. Feitelijk liggen de zaken heel dicht bij elkaar.

Zesde chakra

De zesde chakra heeft de kleur indigo en als je spreekt over een geopend derde oog, dan kunnen we stellen dat niet zoveel mensen dit hebben. Maar ook een deels geopend oog kan al voor harmonie zorgen. Geestelijke bezigheden en een helder verstand, je bent de baas over je geest. Het derde oog kan je, als je er voor open staat, zaken net van een andere kant te laten bekijken. Als je er echter niet in geloofd, zal dat inzicht ook niet op een dergelijke manier komen.

Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBron: Clker Free Vector Images, Pixabay
Enkele belangrijke aspecten van het derde oog
Levensgebieden zijn uiteraard het intuïtieve leven, maar ook de beeldvorming, visualisatie, dromen en visioenen en tenslotte snel inzicht in zaken. Het leven snappen en doorgronden.
Een onderontwikkeld derde oog heeft “last” van slechts gezichtsvermogen, matig tot slecht geheugen, geen fantasie en geen alternatieven kunnen bedenken. Maar het derde oog kan ook overontwikkeld zijn en dat kan leiden tot obsessies, hallucinaties, nachtmerries, concentratieproblemen en zelfs waanideeën.
Lichamelijk wil het iets zeggen over hoofdpijn en problemen met de ogen en energetisch is het de verzorger van het gezicht, de ogen, neus, bijholtes. Maar ook de kleine hersenen en het centrale zenuwstelsel.

Onderhouden en reinigen

Zoals je het lichaam en de geest ook reinigt, is dat niet anders voor het derde oog. Er zijn oefeningen om het derde oog te reinigen. Zo kan je bijvoorbeeld op een rustige en ontspannen manier gaan zitten. Laat de stress uit je lijf verdwijnen door goed naar de buik te ademen. Stuur alle zuurstof naar je buik en zorg dat je volledig ontspannen bent. Maak dan het geluid THOH en laat vooral op een lagere toon de “ O “ doorrollen. Als het goed is ervaar je de trilling. Adem weer goed door en doen hetzelfde dan nog enkele keren.

Visualiseer je dat er via je kruin water in je hoofd binnen komt en zich een weg baant door je lichaam en alles reinigt. Alles spoelt schoon en via de voetzolen verdwijnt het water weer en neemt alles wat “vastgehouden” werd, mee. Een dergelijk visualisatie een keer per week is prima.

Edelstenen die gekoppeld zijn aan de 6e chakra zijn:
  • Azuriet
  • Labradoriet
  • Lapis lazuli
  • Saffier
  • Sodaliet

Tot slot

Het derde oog is niet fysiek zichtbaar en dat maakt het voor sommige mensen onzin of minimaal niet waar. Toch, als je je er in verdiept of je er minimaal voor openstelt, kan het je beeld verruimen en je leven verrijken. De moeite waard je er in te verdiepen of afwachten of ooit de wetenschap het aan kan tonen?
Gerelateerde artikelen
Wat is intuïtie?Je hoort vaak dat mensen afgaan op hun ‘intuïtie’ om keuzes te maken of om op een bepaalde situatie te reageren. Wat is…
Intuïtie en liefdeIntuïtie en liefdeTijdens het vinden van de grote liefde in het leven, kan intuïtie een grote hulp zijn. Intuïtie kan een onmisbaar hulpmi…
Je zesde chakra, het voorhoofdchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het zesde chakra het voorhoofdchakra wordt genoemd. Het zesde chakra heeft lich…
Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukPsychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukDe eerste indruk die je van iemand krijgt is vaak bepalend voor je complete oordeel over die persoon. In de psychologie…
Wat is intuïtie en hoe verbeter je het?Wat is intuïtie en hoe verbeter je het?Wat is intuïtie? Er zijn verschillende manieren om dit begrip uit te leggen, en er bestaan ook meerdere uitdrukkingen vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe werkt het derde oog?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!