InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat is een Cursus in Wonderen

Wat is een Cursus in Wonderen

Er wordt vaak gedacht dat 'Een cursus in Wonderen' een religieus boek is, maar dit is een misverstand. Een cursus in Wonderen is een spiritueel leerboek dat als doel heeft de mens te helpen zichzelf te ontdoen van belemmerende overtuigingen en op die manier zijn ware zelf te (her)ontdekken. Deze belemmerende overtuigingen veroorzaken een gevoel van onvrede en ongelukkigheid, terwijl ons ware zelf vredig is. Volgens De Cursus (zo wordt het boek ook wel genoemd) zijn er twee emoties: angst en liefde. Wij kunnen op elk moment kiezen voor één van deze twee.

De bedoeling van Een Cursus in Wonderen

De Cursus is opgezet als leerprogramma. De leerstof wordt zowel op theoretisch als op praktisch niveau, stap voor stap uitgelegd en legt de nadruk op toepassing en ervaring. Het boek stelt uitdrukkelijk: 'Een universele theologie is onmogelijk, maar een universele ervaring is niet alleen mogelijk, maar zelfs noodzakelijk'. Ondanks dat de Cursus christelijk is in formulering, wordt er benadrukt dat hij slechts één versie van de universele waarheid is. Dit boek bevat ideeën uit vele grote Westerse en Oosterse religies en levensfilosofieën. Er zijn vele andere leerwegen die allemaal leiden tot het zelfde doel, namelijk: Liefde, Verlossing, Verlichting, of hoe men het maar wil noemen.

Het boek bestaat uit drie delen: een tekstboek, een werkboek en een handboek voor leraren. De volgorde waarin en de manier waarop men besluit de boeken te gebruiken is afhankelijk van iemands eigen behoefte.

Het Tekstboek

Dit deel van het boek bestaat voor het grootste deel uit theorie. Hier worden de ideeën uiteengezet waarop het denksysteem van De Cursus is gebaseerd. Deze ideeën bevatten de basis voor de lessen in het werkboek. Zonder de praktische toepassing waarin het werkboek voorziet is de kans groot dat deze tekst abstract blijft en op deze manier geen verandering in het denken teweeg brengt.

Het Werkboek

Dit deel van het boek bevat 365 lessen, voor elke dag van het jaar één. Maar het is niet noodzakelijk om de lessen ook in dit tempo te doen, een ieder kan dit voor zichzelf bepalen. Er wordt wel aangeraden om niet meer dan één les per dag te doen, zodat men voor elke les de tijd neemt. De nadruk wordt gelegd op ervaring via de toepassing van de lessen en niet op het aannemen van een spiritueel idee. Het gaat erom dat een ieder zelf de waarheid ontdekt door met een open houding de ideeën toe te passen in het eigen leven.

Het Handboek voor leraren

Dit deel van het boek is in vraag-en-antwoordvorm geschreven. Het geeft antwoord op een aantal van de meest voor de hand liggende vragen die een student zou kunnen stellen. Tevens bevat het een verklaring van een aantal van de termen die De Cursus gebruikt. Deze worden uitgelegd aan de hand van het Tekstboek.

De Cursus beweert niet dat het ultiem is. De lessen in het werkboek zijn niet bedoeld om de leerweg van de lezer tot een einde te brengen. Uiteindelijk wordt de lezer overgelaten aan zijn of haar eigen innerlijke leraar, die het verdere leerproces zal leiden zoals Hij dat juist acht. Een belangrijke boodschap van De Cursus is, dat niets buiten onszelf ons kan leren wie we zijn en hoe we ons leven moeten leiden. Elk mens heeft alle wijsheid in pacht. In een vaststelling aan het eind van het Werkboek is het bovenstaande duidelijk af te leiden:
Deze cursus is een begin, niet het einde. (...) Er worden geen specifieke lessen meer gegeven, want die zijn niet langer nodig. Hoor dus van nu af aan louter de Stem namens God (of Liefde of Innerlijke Wijsheid). (...) Hij zal jouw inspanningen richting geven en je precies vertellen wat je moet doen, hoe jij je denkgeest dient te richten en wanneer je in stilte tot Hem moet komen om Zijn onfeilbare leiding en Zijn betrouwbaar Woord te vragen.

Tot slot

De cursus is zo geschreven dat hoe meer je ervan begrijpt hoe makkelijker het te lezen is. In het begin zal het misschien lastig te begrijpen zijn en daarom kan het fijn zijn om het met meerdere mensen te lezen en te bespreken. MIC (Miracles In Contact) biedt gelegenheden om met elkaar in contact te komen en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, lezingen, cursussen, artikelen en literatuur over De Cursus.

Niets werkelijks kan bedreigd worden.
Niets onwerkelijks bestaat.
© 2015 - 2019 Kullerita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.willemglaudemans.nl/een-cursus-in-wonderen/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Een_Cursus_in_Wonderen
  • Een Cursus in Wonderen - Uitgeverij Ankh-Hermes bv ISBN 90-202-8317-0

Reageer op het artikel "Wat is een Cursus in Wonderen"

Infoteur: Kullerita
Laatste update: 21-05-2015
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!