Wie is Lama Lobsang?

Het woord Lama staat voor een Tibetaanse of Mongoolse priester. Alle lama's zien we dagelijks op de tv voorbij komen in hun roodachtige gewaden. Zij zijn aanhanger en verkondiger van de boeddistische leer. Op het eerste oog lijken alle Lama's op elkaar, zelfde kleed aan, geen haar op hun hoofd en lichaam en ze hebben dezelfde gelaatstrekken en uitstraling. Echter is elke Lama een eigen individu. Sommige Lama's zijn bekender dan anderen. Één bijzondere Lama is Lama Lobsang.

Biografie

Tulku Lama Lobsang werd geboren in het noord oosten van Tibet in de provincie Amdo. Toen hij 13 jaar was werd hij "herkend" als de 8ste incarnatie van de Nyentse Lama. Op jonge leeftijd had hij al zulke indrukwekkende helende krachten dat men daaruit zijn incarnatie herkende. Vanaf zijn 17de kreeg hij intensieve opleidingen in Zuid India. De studies die hij volgde waren de Tibetaanse Geneeskunde, Astrologie en andere Tibetaanse Boeddhistische oefeningen waaronder ook uit de Vajrayana of Tantrayana traditie. In 2002 richtte hij in Noord India in de plaats Manali het Boeddhistisch medisch centrum Nangten Menlang op.

Het hele jaar door reist Tulku Lama Lobsang door Azië, Europa en Noord en Zuid Amerika. Daar geeft hij lezingen en workshops om zijn kennis aan de mensen over te brengen. Zijn doel om de Tibetaanse cultuur en oude tantrische helende kennis te verspreiden zodat het niet verloren gaat.

Lama Lobsang is lichamelijk in topvorm dit komt voornamelijk door zijn liefde voor de oefeningen uit de Vajrayana of Tantrayana. Hierbij worden zowel het fysieke als energetische lichaam gebruikt. Met name het lichaamswerk is in onze westerse cultuur naar de achtergrond gedreven omdat hier meer met het denken gedaan wordt. Hier ligt voor Lama Lobsang een schone taak om de denkende westerlingen bewuster met hun lichaam om te laten gaan. Tulku Lama Lobsang is een Tibetaans Boeddistisch leraar en gewaardeerd arts binnen de traditionele Tibetaanse Geneeswijzen en Astrologie.

Het Boeddhistisch medisch centrum: Nangten Menlang

De in 2002 opgerichte internationale organisatie Nangten Menlang wordt geleidt door de Lama zelf. Deze organisatie verzorgt de coördinatie van de lezingen en workshops die de Lama wereldwijd geeft. Met name in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Op de website van Nangten Menlang International kan men per land de planning vinden van de workshops en de manier van inschrijven. Er zijn twee soorten workshops: korte workshops (bv. een avond, een weekend) of intensieve retraites (bv. 4 dagen, 2 weken).
© 2008 - 2020 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.lamalobsang.nl

Reageer op het artikel "Wie is Lama Lobsang?"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: Mei 2008
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!