InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat doet een medium?

Wat doet een medium?

Char, Robert van den Broeke, Jomanda... slechts een kleine greep uit het enorme aanbod van mensen die zich een medium noemen. Wat doet zo'n medium of helderziende nu precies? Kan een medium of paragnost echt praten met overledenen en is hij of zij écht helderziend? Wat Char, Robbert van de Broeke, Jomanda en de vele andere mediums of paragnosten doen behelst meer dan wat je op televisie kunt zien, veel meer. Een medium fungeert eigenlijk als een soort tussenpersoon tussen het onzichtbare en het fysieke, vaak ook wel de levenden en de doden genoemd. Een medium wordt soms ook aangeduid met de term paragnost, waarzegger of helderziende.

Wat doet een medium?

Een medium is een paranormaal persoon dat boodschappen doorkrijgt van andere wezens. Dit kan gebeuren wanneer het medium in trance is, maar het kan ook wanneer het medium bij volle bewustzijn is. Verkeren in trance is geen vereiste om boodschappen te kunnen ontvangen. Een medium ontvangt dus boodschappen tijdens een zogenaamde reading. Dit kunnen elementen, hogere of lagere geesten of zelfs de mensen zelf zijn. In het laatste geval straalt iemand die een medium bezoekt zijn of haar gedachten en emoties zo sterk uit dat het medium in staat is ze op te pikken. Een medium wordt soms ook wel een paragnost genoemd.

Wat is een goed medium?

Er bestaat geen richtlijn of iets dergelijke voor een goed mediumschap. Uiteindelijk is het het beste dat je zelf iemand uitkiest waarbij je je op je gemak voelt en waar je vertrouwen in hebt. Een paranormaal medium valt of staat niet alleen bij de boodschappen die het binnenkrijgt, maar ook de kwaliteit van beoordeling van wat relevant is om op te pikken en wat niet is belangrijk. Een medium kan ook gevoelig zijn voor auditieve boodschappen, terwijl een ander medium juist werkt met niet-tastbare energiestromen.

Praten met overledenen?

De vraag of mediums werkelijk contact kunnen leggen met een overleden (dierbare) en helderziend zijn, is een vraag die vrijwel niet te beantwoorden valt, al hangt het antwoord voor een groot deel af van wat men verstaat onder de geesten van overledenen. Een medium lijkt vooral met het basalere karakter van een overledene te kunnen communiceren, met andere woorden: de oppervlakkige en vaak slechtere eigenschappen van een dierbare. Communiceren met de betere en diepere karakters van een overledene is erg lastig voor een medium. Dit kan je dan ook het beste zelf doen, onder andere door te dromen.

Een medium vinden

Het is kinderlijk eenvoudig om in contact te komen met een medium. De zoektocht naar een geschikt medium kan echter een lange tijd in beslag nemen. Dit is niet erg, het is juist heel erg belangrijk dat je een medium bezoekt waarbij je je op je gemak voelt. Op een paranormale beurs kan je diverse mediums ontmoeten. Velen hebben echter een winstoogmerk en laten je enorme bakken met geld op tafel leggen om je vervolgens naar huis te sturen met een opsomming van uw karaktertrekken die je je nichtje van drie nog zou kunnen laten maken. Ga vooral af op de intuïtie, dit blijkt vaak de beste raadgever.

Vooroordelen ontkracht

  • Een medium draagt niet persé zwarte kleren
  • Een medium is geen heks
  • Een medium heeft geen zwarte raaf op haar schouder
  • Een medium heeft geen winstoogmerk
  • Een medium is niet persé een vrouw maar kan ook een man zijn
  • Een medium is niet persé een geitenwollensokkentype
  • Een medium kan niet iedereen helpen
  • Een medium kan niet altijd helpen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet een medium?"

Reacties

Martine77 (infoteur), 31-01-2016 23:55 #3
Prachtig no nonsense artikel. Ik kan enkel als medium getuigen dat je inderdaad niet voor iedereen goed kan doen. Mijn eerste raad is altijd dat mensen eerst naar zichzelf en niet naar mij moeten luisteren. Als mensen zich niet voor mij open willen stellen, kan ik hen ook geen reading doen. Er is nog zoiets als vrije wil. Iemand die niet wil dat ik in zijn/haar hoofd geraak, of een dode die niet wil communiceren, is vrije wil die gerespecteerd moet worden en ik ben daar ook liever eerlijk in dan mensen aan het lijntje te houden en er geld uit te kloppen. Die mensen die ik met mijn gave kan helpen, daar ben ik dankbaar voor, maar ik heb alle respect voor wie mij nonsens vindt. Toevallig ben ik wel een heks, vrouw en draag ik soms zwart.

Vivi, 04-02-2014 01:09 #2
Ik denk dat er een verkeerd beeld is over een medium. Hoe komt het dat ik kan praten met overledenen? Je moet 1 ding weten alle mediums zijn niet het zelfde hoor. En ik heb al veel mee gemaakt. Ik ben nog in leerfase en ik volg geen cursus, al wat ik ervaren heb en nu nog is me gewoon overkomen. Ik heb nu eenmaal de gave mee gekregen en ben ze verder aan het ontwikkelen. Dus zeg nooit dat een medium niet met overledenen kan praten, want daar zit je mis. Probeer dan maar eens bij naomi apachi, daar kun je wel is versteld van staan! En ik verzeker je ze is ook geen oplichster! Ze zijn niet allemaal zo hoor!

Henk, 19-03-2011 11:24 #1
Een medium kan niet praten met overledenen, ze doen maar alsof.
Van Char, robbert van den broecke en yomanda is allang bekend dat het oplichters zijn.

Infoteur: Melod
Laatste update: 31-07-2008
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 3
Schrijf mee!